בשנת 2007, כשהחלו החפירות ברחוב Spaska בקייב, לארכיאולוגים לא היו ציפיות גבוהות במיוחד. שני סקרים ארכיאולוגיים קודמים שבוצעו שם, העלו תוצאות דלות. יחד עם זאת, כמחויב בעת הקמת בניין חדש, היה צורך לבדוק את האזור ההיסטורי. "אף אחד לא העז להאמין שנמצא ממצאים ארכיאולוגיים עשירים בעת החפירות", אמרה נטליה חמאיקו, ארכיאולוגית באקדמיה הלאומית למדעים של אוקראינה, שהובילה את הצוות שניהל את החפירות במקום.
4 צפייה בגלריה
חלקי משחק שנמצאו באוקראינה
חלקי משחק שנמצאו באוקראינה
חלקי משחק שנמצאו באוקראינה
(צילום: Natalia Khamaiko, National Academy of Sciences of Ukraine)
חמאיקו מסבירה כי ארכיאולוגים חשפו ממצאים מכמה תקופות - מהמאה ה-10 ועד המחצית הראשונה של המאה ה-13. באתר זה נמצאו שרידי בתים וחפצים רבים ושונים - כולל כוסות זכוכית, חוטי זהב וכלי Hnefatafl למשחק לוח סקנדינבי עתיק, שמכונה לעתים קרובות שחמט ויקינגי. "הממצא הזה היה מפתיע, כי לא היינו מודעים לכך שחלקים של Hnefatafl נמצאו בעבר באזור רוס של קייב (ישות פוליטית סלאבית מזרחית שהתקיימה בשטחים הנמצאים בתחומי אוקראינה, בלארוס ורוסיה של ימינו). הכלים ממש דומים לכלי משחק שנמצאו בסקנדינביה", אמרה חמאיקו.
אולם הממצא המרהיב ביותר התברר כתשעה שברי עצם בגדלים שונים, שתחילה לא זוהו על ידי הארכיאולוגים, שלא תיארו לעצמם לאיזו חיה הן שייכות. שלושה משברי העצמות נשלחו לזוארכיאולוג אולג ז'ורבליוב, שהשווה את העצמות עם החומר הקיים במוזיאון הטבע וחזר עם התשובה: העצמות הגיעו מחוטם וחטים של ניבתן - לתדהמתם של צוות הארכיאולוגים שקיבלו את הפענוח בהפתעה מוחלטת, משום שמעולם לא שמע על תגליות דומות בקייב. "שנהב ניבתן היה חומר גלם פופולרי מאוד באירופה בימי הביניים. הוא שימש ליצירת החפצים המשובחים ביותר באמנות הכנסייה, אך בהדרגה גם של חפצים יומיומיים כמו כלי משחק וידיות סכין", אמר פרופ' ג'יימס בארט, ארכיאולוג ממוזיאון האוניברסיטה הנורבגית למדעים וטכנולוגיה. הממצאים התפרסמו רק עתה בכתב העת Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.
4 צפייה בגלריה
עצמות ניבתן מהחפירות בקייב
עצמות ניבתן מהחפירות בקייב
עצמות ניבתן מהחפירות בקייב
(צילום: Valery Krymchak)
במשך זמן רב, מדענים האמינו כי חטי שנהב כמו שנמצאו הגיעו מכמה אזורים שונים באזור הארקטי. עם זאת, בשנת 2019, פרופ' בארט וארבעה חוקרים נוספים ערכו מחקר שחשף שגרינלנד היא בעצם המקור היחיד למוצרי ניבתן בשוק המערב אירופי. עם זאת, ההנחה היא שמקורו של שנהב ניבתן הגיעו למזרח אירופה ממקומות אחרים. "מקורות כתובים בערבית מימי הביניים אומרים שמה שנקרא 'שיני דגים' - המתפרשים כשיני ניבתן - נסחרו ברחבי אוקראינה ורוסיה של ימינו ושימשו לייצור חפצים מגוונים, כולל ידיות חרב. מקורות היסטוריים מביזנטיון מציעים גם הם שאנשים שם ייבאו שנהב ניבתן מאותם אזורים. לכן הנחנו שחפצי השנהב האלה הגיעו מניבתנים בים ברנץ - חלק מאוקיינוס הקרח הצפוני המצוי צפונית לנורבגיה ולרוסיה", הסביר פרופ' בארט.
אבל ההנחות לא תמיד נכונות, וכשפרופ' בארט שמע על עצמות הניבתן בקייב, הוא החליט לחקור אותן לעומק. החוקרים נקטו בגישה משולשת כדי לגלות מהיכן הגיעו עצמות הניבתן הללו. ראשית, הם בחנו את הדנ"א הארכיאולוגי מהעצמות. באופן מפתיע, לחמישה מתוך תשעת שברי העצמות הייתה חתימה גנטית שאפשרה לחוקרים לומר בוודאות שהם הגיעו מגרינלנד. פרופ' בארט הסביר שניתן לחלק את הניבתנים לשתי קבוצות גנטיות: האחת נמצאת רק בגרינלנד ובחלקים המזרחיים של קנדה והשנייה נמצאת בכל מקום - כולל גרינלנד. לאחר מכן, החוקרים ביצעו ניתוח איזוטופים של העצמות. "ניתוחים אלה הראו ששבע מתוך תשע העצמות תואמות להיותן מגרינלנד. אבל התוצאה הזו לא כל כך נחרצת, משום שייתכן שגם בעלי החיים הגיעו מאיסלנד, אבל לא מים ברנץ", אמר פרופ' בארט.
4 צפייה בגלריה
ניבתן מפוסל מעצמות ניבתן (נמצא בטרונדהיים)
ניבתן מפוסל מעצמות ניבתן (נמצא בטרונדהיים)
כלי מפוסל מעצמות ניבתן (נמצא בטרונדהיים)
(צילום: Åge Hojem/NTNU University Museum)
לבסוף, החוקרים בדקו את הסברה לפיה בגרינלנד נותקו חטי הניבתן, בעודם מחוברים לחתיכה מעצם החוטם. לניבתנים יש לוע חזק במיוחד, מכיוון שהם אוהבים להישען בכל משקל גופם על החטים שלהם כשהם נחים, אך נראה כי בכל זאת החטים ועצמות החוטם נותקו כשהם מחוברים זה לזה. "שישה משברי העצמות נקשרו בצורה טיפוסית לגרינלנד. שלושת האחרים היו חלקיים מכדי שנוכל לומר בוודאות כיצד טופלו. כמובן, גם מסקנה זו אינה מוחלטת, מכיוון שהטכניקות הללו היו יכולות להיות מועתקות ממקום למקום", הסביר פרופ' בארט. "כל חומרי המקור מצביעים על אותו מקור - גרינלנד - אז זו תוצאה שאנחנו יכולים לסמוך עליה", אמר בסטיאן סטאר, פרופ' באוניברסיטת אוסלו, שהיה המומחה של הפרויקט לדנ"א ארכיאולוגי.
בהתחשב במקורות ההיסטוריים, שיערו החוקרים כי ישנה סבירות שגם שנהב מגרינלנד מצא את דרכו לעולם האיסלאם ולאסיה.
4 צפייה בגלריה
חורבות כנסיות מישובים נורדיים עתיקים במזרח גרינלנד
חורבות כנסיות מישובים נורדיים עתיקים במזרח גרינלנד
חורבות כנסיות מישובים נורדיים עתיקים במזרח גרינלנד
(צילום: James H. Barrett, NTNU University Museum)
קייב הייתה עיר מסחר חשובה מאוד בימי הביניים, במיקום מרכזי על גדות הנהר הרביעי באורכו באירופה, הדנייפר, שם נפגשו סוחרים מהצפון ומהדרום. "במאה ה-12 קייב הייתה מטרופולין מימי הביניים ובירתה של מדינה עם כלכלה הבנויה על מסחר. מחקר ארכיאולוגי מראה כי הכמות הגדולה ביותר של ממצאים מיובאים הגיעה מסוף המאה ה-11 ומהמאה ה-12", אמרה חמאיקו. "מה שגילינו כעת על עצמות הניבתן מראה כי קייב הייתה מרכז מסחר גדול בצורה יוצאת דופן, עם סחורות שזורמות ממקומות מרוחקים בעולם".
אפשר להעלות על הדעת שהשנהב נשלח מגרינלנד למוקדי מסחר כמו טרונדהיים וסלסוויג. שרידי העצמות בקייב דומים מאוד לממצאים מערים אלו. ייתכן שהם נשלחו משם אל מעבר לים הבלטי, במורד נהרות דנייפר וולחוב, עד קייב, וככל הנראה דרומה ומזרחה משם. "אני מוצא שזה די מדהים לחשוב שהניבתנים האלה מצאו את דרכם למקומות רחבי היקף כל כך, כל הדרך מהמושבות הנורדיות הישנות במערב גרינלנד", אמר פרופ' סטאר. "היום אנחנו מאוד מודעים לכך שאנחנו חיים בכלכלה גלובלית. אבל הממצאים האלה מראים שלרשתות סחר גלובליות יש למעשה היסטוריה עתיקה - אולי הרבה יותר ממה שרוב האנשים מדמיינים".