ועדת המשנה לתכנון ובנייה של תל אביב-יפו אישרה אתמול (יום ד') הצעה למדיניות עירונית לשמירה על בעלי חיים במסגרת היתרי בנייה – מדיניות שתיושם לראשונה בעיר בישראל.
עד כה, עמותות, קבוצות תושבים, וארגוני בעלי חיים ביצעו במקרים מסוימים פעולות פינוי של בעלי חיים לפני תחילת עבודות הפיתוח. עם זאת, לא היה הליך פינוי מוסדר של בעלי החיים במסגרת הליך הוצאת היתר בניה מסודר. החלטה זאת מנסה להסדיר את הפינוי כדי לדאוג לבעלי החיים בעיר.
2 צפייה בגלריה
עטלפים בקולנוע דקל (לפני הפינוי)
עטלפים בקולנוע דקל (לפני הפינוי)
עטלפים בקולנוע דקל, לפני שפונו בינואר האחרון
(צילום: ברק מאייר, מקומות שהזמן שכח)
על פי הנוהל החדש, בעת פתיחת תיק במחלקת הרישוי שבעיר, יחויב היזם להגיש נספח שיכיל מידע בגין הימצאות בעלי חיים במגרש ובמעמד הגשת הבקשה להיתר יצרף עורך הבקשה סקר בעלי חיים הקיימים במגרש ובעלי חיים הקיימים בקרבת המגרש או הצהרה כי אין בעלי חיים במקום. את הסקר יבצעו אנשי מקצוע: אקולוגים מומחים, בעלי תואר שני ומעלה באקולוגיה, המתמחים בתחומי אקולוגיה הכוללים בין השאר זואולוגיה וביולוגיה.
אם יימצאו בעלי חיים, היזם יצטרך לפנותם על פי הכללים שגיבשו אנשי המקצוע, או להבטיח את פינויים באופן עצמאי בהנחיית רכז רווחת בעלי חיים ברשות לאיכות הסביבה וקיימות. בדיקת החומרים ואישור (או פטור) מהנחיה זו יתבצעו מול הרשות לאיכות הסביבה.
2 צפייה בגלריה
 חתולים בשטח עירוני
 חתולים בשטח עירוני
חתולים בשטח עירוני
(צילום: shutterstock)
ההוראות ייכנסו לתיקי מידע עבור היתרים בעלי גודל מגרש של 2,000 מ"ר לכל הפחות. מבני הציבור שנבנים על ידי העירייה יחויבו לפעול לפי הנוהל ללא תלות בגודל המגרש.
המטרה של פעולה זו היא למנוע פגיעה מיותרת של בעלי חיים, כגון עטלפים ששוכנים במבנים נטושים וסגורים, חתולים, תנים, זוחלים ועוד.
את ההצעה הגיש סגן ראש עיריית תל אביב-יפו, ראובן לדיאנסקי, שאמר כי "המדיניות החדשה שהובלתי תביא לכך שאנחנו בעיריית תל אביב נממש הלכה למעשה, את המחויבות שלנו לסביבה ולהגנה על בעלי חיים ונהיה לרשות המקומית הראשונה בישראל שדורשת במסגרת בקשות להיתרי בנייה סקרי בעלי חיים במגרשים המיועדים לבנייה בעיר. אני שמח שכל חברי הועדה שנכחו בהצבעה, קיבלו את הצעתי ללא מתנגדים. אמשיך לעקוב מקרוב אודות ביצוע מדויק של הנוהל ומצפה לשיתופי פעולה אחראיים גם מצד היזמים. אני רוצה להודות לחברי ועדת המשנה לתכנון ובנייה, למינהל ההנדסה ולרשות לאיכות הסביבה וקיימות בעיריית ת"א".
להורדת מסמך המפרט יותר על המדיניות לחצו כאן