יעלים בעין גדי מחזרים אחר נקבות בעין גדי
(צילום: רות קניגסוולד, החברה להגנת הטבע)


בימים אלו, היעלים במדבר יהודה נכנסים לתקופת הייחום והזכרים השליטים מנצלים את ההזדמנות, ומתחילים בחיזור אינטנסיבי אחר הנקבות. בבית ספר שדה עין גדי של החברה להגנת הטבע, ישנו אמפיתיאטרון ישן, ופעמים רבות פעילות החיזור מתבצעת ממש לעיני הציבור הרחב.
עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מומלץ להגיע למקום בשעות הבוקר או אחר הצהריים, אז גדלים הסיכויים שתזכו לראות את הזכרים מנסים לרחרח את הנקבות.
1 צפייה בגלריה
יעלים בחיזור בבית ספר שדה עין גדי של החברה להגנת הטבע
יעלים בחיזור בבית ספר שדה עין גדי של החברה להגנת הטבע
יעלים בחיזור בבית ספר שדה עין גדי של החברה להגנת הטבע
(צילום: רות קניגסוולד, החברה להגנת הטבע)
הפעולה הזו מאפשרת לזכר להכניס אוויר אל החיך, בו יש איבר קטן שנקרא 'איבר יעקובסון' ובאמצעות הרגישות שלו, הוא יכול לחוש אם הנקבה מבייצת, ואז תתבצע הזדווגות. בכל מקרה, צריך הרבה מזל כדי לראות הזדווגות בטבע, אבל אם תשבו שם בסבלנות, אולי יהיה לכם מזל", הוא אמר.
יחד עם החיזור, יש גם קרבות שבהם זכרים שליטים מבססים את מעמדם וזוכים להזדווג עם היעלות, כפי שתיעד עמיר בלבן לפני שנה.
(קרב בין יעלים בתקופת הייחום)
הקרבות שנצפים בימים אלה נחלקים לשני טיפוסים – ראשית, זכרים צעירים שעבורם הקרב הוא משחק וזהו תהליך שגורם להם להתחזק במהלך השנים, כשהקרניים גדלות. הסוג השני הוא קרבות של יעלים גדולים שמטרתם היא קביעת בכירות וזכאות להזדווג עם יעלות. בקרבות אלו הזכרים משתמשים במלוא העוצמה ולפעמים גם באביזרים, כמו סלעים שמעניקים יתרון גובה, כפי שניתן לראות בסרטון.
חשוב לזכור שיש לשמור מרחק של כמה עשרות מטרים, כי הנוכחות שלכם עלולה להטריד את היעלים ולהסיח את דעתם.
משקלו של יעל נובי זכר הוא 60-52 ק”ג, ומשקל הנקבה 40-23 ק”ג. ליעל הנובי פרוות חורף עשירה יותר במרכיב הצמרי. בקיץ הפרווה דקה ומבריקה, ומחזירה חלק ניכר מקרינת השמש. בשעות החמות היעלים נחים בצל, ולפני רביצה הם חופרים ברגליהם הקדמיות ומסלקים את השכבה העליונה של הקרקע החמה.