תצפית נדירה בעוטף עזה: ברק גרדי תיעד לאחרונה שני סמורים בעין השלושה, סמוך לשדרות. קובי סופר, פקח רשות הטבע והגנים במחוז מרכז, אמר: "מדובר בבעל חיים שאנחנו כמעט ולא רואים לצערי".
3 צפייה בגלריה
הסמורים נמצאים בסכנת הכחדה בארץ
הסמורים נמצאים בסכנת הכחדה בארץ
הסמורים נמצאים בסכנת הכחדה בארץ
(צילום: ברק גרדי)
גרדי סיפר כיצד הצליח לתעד את הסמורים: "הייתי בדרך לקיבוץ עין השלושה עם הפועל שלי בצהריים. פתאום קלטתי משהו מוזר בצד הכביש בשטח הפתוח. עצרתי מיד את הרכב, ירדתי לשביל ופתאום קלטתי את החיות. הבנתי ישר שזה משהוא נדיר, הבנתי גם שאני חייב לתעד את בעלי החיים ולדווח על התצפית הנדירה. התקשרתי למוקד רשות הטבע והגנים ודיווחתי על זה". גרדי הוסיף: "יוצא לי לראות הרבה בעלי חיים לא מזמן שחררתי דיה שנתקעה בגדר. הפעם זאת הייתה חיה שלא רואים הרבה".
דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים, הסביר כי הסמור הוא טורף קטן ממשפחת הסמוריים, ושמו ניתן לו בשל סימור שערות הגב בעת התגוננות. "ביכולתו גם להתיז ריח חריף מבלוטות הממוקמות בסמוך לפי הטבעת על תוקפיו, ריח הנחשב דוחה במיוחד. בנוסף הוא יכול לנבוח, והנביחה האופיינית שלו משמשת גם להרתעת התוקף, אך גם להתראה לסמורים אחרים הנמצאים בטווח שמיעה".
3 צפייה בגלריה
תצפית נדירה בישראל
תצפית נדירה בישראל
תצפית נדירה בישראל
(צילום: ברק גרדי)
הסמור המשויש חי באזור הממוזג של אירופה ואסיה וככזה הוא חשוף לחורף קר וארוך, שאותו הוא מבלה במחילה. עונת הרביה חלה באביב המאוחר ובאזורים מסוימים המלטה בעונת הסתיו יכולה להיות הרת אסון כי החורף באזורים אלו קר וקפוא. במהלך האבולוציה התפתחה בסמור תכונה, שבה הוא יכול להשהות את ההריון (הנקבה כמובן) הביצית המופרית נותרת ברחם עד חודשיים לפני ההמלטה המיועדת. רק במהלך החורף לקראת האביב הבא יתפתח ההיריון, על מנת שלאחר ההמלטה יהיה שפע מזון בסביבה.
הסמורים טורפים מכרסמים שונים ובכך יכולים לסייע לחקלאים הסובלים מהתרבות לא מרוסנת של מכרסמים. משרד החקלאות אפילו פרסם המלצות לגידור מטעים, שבהם מוצע להם להותיר חורים המאפשרים מעבר לבעלי חיים כמו סמורים ונמיות, היכולים לסייע בהפחתת נזקי מכרסמים ובכך לצמצם שימוש ברעלים.
3 צפייה בגלריה
שני הסמורים בעוטף עזה
שני הסמורים בעוטף עזה
שני הסמורים בעוטף עזה
(צילום: ברק גרדי)
"לצערנו סמורים הפכו נדירים בישראל והתצפית שלפנינו היא נדירה מאוד", אמר רותם. "אובדן בתי גידול כתוצאה מפיתוח, ריבוי כבישים הגורמים לקיטוע בתי גידול וכן שימוש בחמרי ריסוס שונים, הביאו לירידה משמעותית באוכלוסיות הסמור בישראל והוא מוגד כמין בסכנת הכחדה". ברשות הטבע והגנים אומרים כי תוספת שמורות טבע של בתות עשבוניות, וכן שמירה על רצף שטחים פתוחים - מסדרונות אקולוגיים - יכולים לסייע רבות לשימור האוכלוסיות של מין זה.