יאורית מצרית (Alopochen aegyptiaca) היא מין של עוף מים ממשפחת הברווזיים, הנחשב לאחד המינים הפולשים הנפוצים בישראל. אולם כעת, ניכרת מגמה לפיה האווזאים הללו עשו את הדרך הארוכה ופלשו גם למזרח צרפת, שם ניתן לזהותם הודות לעיגולים החומים סביב עיניהם, המבדילים אותם מאווזים מקומיים.
עופות המים הללו לא רק מטרידים את התושבים המקומיים ואת התיירים עם לשלשת שמטנפת את המרחבים הציבוריים, אלא גם רודפים אחרי ברווזים וברבורים מקומיים. "מדובר במין של אווז שמגן על הטריטוריה שלו", אמר ל-AFP פסקל קונסגן, סגן ראש עיריית לאוטרבורג במחוז הריין התחתון שבחבל אלזס. "הם הגיעו לכאן לפני 15 שנה לפחות, ונראה כי אין בכוונתם לעזוב, שכן מספריהם רק הולכים וגדלים".
2 צפייה בגלריה
יאורית מצרית בצרפת
יאורית מצרית בצרפת
יאורית מצרית בצרפת
(צילום: IMAGO/Stefan Rotter, Reuters)
בקיץ, עופות המים משתכשכים להנאתם באגמים, תוך שהם מהווים סכנה בריאותית וגם איום על מינים מקומיים. "כאשר 50 עד 100 עופות ממין יאורית מצרית מופיעים, הם יכולים להשתלט על אזור מסוים תוך 24 שעות. הם פולשים, משתלטים לחלוטין על האגם או החוף ומותירים אחריהם את הלשלשת שלהם בכל מקום - מדובר במטרד של ממש", אמר ל-AFP אריק בק, מנהל אתר קמפינג שממוקם בסמוך לאגם שבפאתי לאוטרבורג.
בין השנים 1970 ל-2000 היו בצרפת פחות מ-50 יאוריות מצריות ב-16 מחוזות, לפי המשרד למגוון הביולוגי של צרפת (OFB). אבל משנת 2005, מספרם זינק, שכן עד ינואר 2016 היו כ-2,000 מהם ב-83 מחוזות. עופות המים הפולשים מרוכזים בעיקר במחוזות שבצפון-מזרח צרפת, סביב נהרות הריין והמוזל, קרוב לגבול עם בלגיה, הולנד וגרמניה שם מתפתחת מגמה דומה של פלישת יאורית מצרית.
"זו הייתה במקור ציפור נוי שאנשים בחרו למקם באגמים מלאכותיים ובריכות קטנות כדי לגרום להם להיראות יפים", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית ז'אן-פרנסואה מייאר, מומחה למינים אקזוטיים פולשים ב-OFB. עם הזמן, יותר ויותר פרטים נמכרו כחיות מחמד, ברחו מגני חיות או נדדו ממדינות שכנות, מה שהוביל בסופו של דבר להתרבותם והתפשטותם.
2 צפייה בגלריה
אווזים מצריים שהפכו נפוצים באגמי צרפת, כולל בריין ובמוזל שבמזרח צרפת
אווזים מצריים שהפכו נפוצים באגמי צרפת, כולל בריין ובמוזל שבמזרח צרפת
עופות המים שהפכו נפוצים באגמי צרפת, כולל בריין ובמוזל שבמזרח צרפת
(צילום: AFP)
מכירתם נאסרה מאז 2017 כאשר האיחוד האירופי הכריז עליהם כעל מין פולש שמעורר דאגה, אולם זה היה מאוחר מדי מכיוון שבאותה העת היאורית המצרית כבר התבססה היטב בצרפת. "האווזים הפולשים ממצרים משתלטים על אזורי קינון של מינים אחרים, כמו למשל ברבורים וברווזים, רודפים אחריהם ומגרשים אותם באגרסיביות קשה", אמר מייאר.
התושבים המקומיים אמנם ניסו להציב גדרות ורשתות, במטרה למנוע מהיאורית המצרית להמשיך ולהסב נזקים, אולם כל מאמציהם כשלו. "ניסינו הכל, אבל שום דבר לא עובד - מלבד ירי בעופות המים ממצרים", אמר קונסגן, שדבריו מסבירים את העובדה שניתן האישור במחוזות רבים לבצע ירי בעופות המים המצריים.
בשנה שעברה והשנה, ציידים במחוז הריין התחתון הרגו 527 יאורית מצריות, עלייה ניכרת מ-189 שנורו בין השנים 2016-2017 ו-78 שנורו בין 2011-2012. דפוס פעולה זה מאפשר למזער את הנזקים שהסב המין הפולש, תוך מתן אפשרות למינים שנפגעו לסיים את מחזור הרבייה שלהם, אולם לא מדובר בפתרון קסם שיעלים את הבעיה לתמיד.
גם אצלנו: יאורית מצרית ברמת גן
(צילום: נורית גינתי)

מומחים מטעם האו"ם סיווגו בשנה שעברה 37 אלף מינים זרים - מינים החיים מחוץ לטווחי התפוצה המקומיים שלהם, שהגיעו לאן שהגיעו כתוצאה מפעילות אנושית - ברחבי העולם, מתוכם 3,500 סווגו כמינים פולשים. "ברגע שיש מקרה ראשון של מין לא רצוי, צריך לפעול מהר מאוד כדי לשלוט במצב ולהימנע מהתפשטותו", אמר מייאר, עם התייחסות ספציפית ליאוריות המצריות. "כל מה שצריך זה אגם מלאכותי שבו יש צמחייה ומרחב שמתאים להם, והם מתיישבים במהירות, תוך דחיקה החוצה של המינים המקומיים. מדובר בבעיה אמיתית שכרגע לא נמצא פתרון עבורה".