ארווינג (יצחק) פרגמנט הפך בסוף השבוע לישראלי השלישי שמגיע לחלל, לאחר שהשתתף בטיסה קצרה של חברת וירג'ין גלקטיק. בריאיון בלעדי ל-ynet הוא סיפר כי לקח לטיסה לחלל סרט, שעליו נכתב: "שחררו את החטופים עכשיו". פרגמנט, שעל השרוול במדי האסטרונאוט שלו היו דגלי ישראל וארה"ב, הוסיף: "זה מאוד מרגש וזה ריגש אותי שבאותו יום חולצו ארבעה חטופים".
שיחה עם הישראלי השלישי שטס לחלל, יצחק פרגמנט
(צילום: אסף חן)

פרגמנט נולד במחנה עקורים בגרמניה להורים ניצולי שואה. לאחר קום המדינה עלה יחד עם הוריו ואחותו ארצה, ובדומה לרבים מהעולים החדשים האחרים שהגיעו לישראל באותם ימים, נשלחה משפחתו למעברה בעתלית ומשם לגבעת אולגה. על אף האמצעים הדלים של משפחתו, תקופת הילדות זכורה לו כתקופה מאושרת. הוא וחבריו נהגו לפקוד את חוף הים לעתים תכופות ולבלות בחיק הטבע.
כאשר המצב הכלכלי של המשפחה השתפר, הם עברו להתגורר "בעיר הגדולה" חדרה, ושם העביר את נעוריו. לאחר שירותו הצבאי חסך פרגמנט כסף ונסע לטיול בארצות הברית. במהלך הטיול הוא זיהה את מגוון האפשרויות בארה"ב להתקדמות כלכלית והחליט להישאר ולנסות את מזלו. תחילה עבד בעבודות מזדמנות, אך מהר מאוד הבין את הפוטנציאל האדיר הגלום בנדל"ן. הוא הקים חברת נדל"ן מסחרי גדולה ומשגשגת. במהלך הזמן הכיר את אשתו והקים משפחה.
2 צפייה בגלריה
פרגמנט מרחף בחלל
פרגמנט מרחף בחלל
פרגמנט (במרכז) מרחף בחלל
(צילום: וירג'ין גלקטיק)
על הטיסה הקצרה לחלל, סיפר פרגמנט: "הכל התחיל לפני שבוע וחצי בתרגולים ואימונים והטיסה עצמה הייתה ביום שבת ב8:00 בבוקר (שעון מקומי). זו חוויה מהממת. בחלל אתה ממש מרחף. אתה חווה חוויה שאף פעם לא חלמתי שאני אוכל לרחף ככה בחלל. זה מהמם".
הוא סיפר על ההרגשה לראות את כדור הארץ מגובה של עשרות קילומטרים: "ראיתי מהחלונות את כדור הארץ ואת הצבעים, ומה שמסובב בעצם את כדור הארץ. יש לזה איזה קליפה כזאת, שהיא בצבע שונה מכדור הארץ. זה מהמם. ואז רואים את החלל שהוא בעצם שחור".
2 צפייה בגלריה
פרגמנט עם הסרט למען החטופים
פרגמנט עם הסרט למען החטופים
פרגמנט עם הסרט למען החטופים
הוא גם התייחס לדגל ישראל, שנתפר על המדים. "ביקשתי שעל חליפת החלל שלי יהיה גם דגל ישראל", אמר פרגמנט. "כשראיתי את המדים לראשונה הלב שלי התרחב, וכשריחפתי בחלל, לצד ההתרגשות, התמלאתי בתחושה של עוצמה וגאווה"
פרגמנט אמר כי יש לו עכשיו מטרה נוספת להגיע אליה בחלל. "זו הייתה חוויה מהממת. אנחנו היינו בניו מקסיקו ויצאנו מהמדבר שם והחוויה הייתה מ-ה-מ-מ-ת. משימה נוספת? אולי לירח. אולי, אם זה יתאפשר", הוא אמר.