בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום (ראשון) את חברת בתי זיקוק לנפט בגין אירועי גרימת זיהום אוויר והפרות של היתר הפליטה, ואת חברת גדיב תעשיות פטרוכימיה בגין אירוע זיהום מי ים והפרת היתר הרעלים. בהתאם להסדר הטיעון המשרד להגנת הסביבה חזר בו מכתב האישום נגד חברת כרמל אולפינים, שתשלם עיצום כספי על אירועי הפעלת הלפיד באופן לא תקין המנוגד להיתר הפליטה.
במסגרת הסדר טיעון נקנסה חברת בז"ן ב-2 מיליון שקלים, חברת גדיב נקנסה בחצי מיליון שקלים ומנהל בכיר בחברות הורשע ונקנס ב-100 אלף שקלים. במסגרת העסקה נסגרו שלושה תיקי חקירה. כמו כן, בעקבות הגישור המשרד להגנת הסביבה חזר בו מכתב האישום נגד כרמל אולפינים והמיר אותו בעיצום כספי בסך 1,018,500 שקלים.
לפיד במתחם בתי זיקוק ביולי 2021
(צילום: עומר כרפס)
לחברת בז"ן מפעל הממוקם במפרץ חיפה העוסק בזיקוק נפט גולמי, מוצרי ביניים, וייצור ומכירת מוצרי דלק. החברה מחויבת במסגרת היתר פליטה שנתן לה המשרד להגנת הסביבה לערוך דיגומים תקופתיים לארובות המפעל ולוודא כי ערכי הפליטה אינם חורגים מן ההיתר.
במסגרת בדיקות שנערכו במפעל ובדיקות פתע שביצע מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה, נמדדו חריגות בערכי הפליטה בארובות המפעל בין השנים 2017 ל-2019, בניגוד להוראות היתר הפליטה ותוך גרימת זיהום אוויר חזק או בלתי סביר.
לחברת גדיב מפעל הממוקם במפרץ חיפה העוסק בייצור כימיקלים, בהם חומר מסוכן ושמן מסוג בנזן. בנזן הוא חומר רעיל, אשר חשיפה אליו יכולה לגרום להיווצרות תאים סרטניים. הבנזן רעיל אף לסביבה הימית וגורם בריכוזים נמוכים לתמותת בעלי החיים ופגיעה ביכולת רביית הדגים.
1 צפייה בגלריה
מפעל גדיב
מפעל גדיב
מפעל גדיב
(צילום: דוברות כיבוי והצלה מחוז חוף)
ב-18 באוגוסט 2021, במסגרת הטענת בנזן לספינה במסוף הכימיקלים בנמל חיפה, התפוצץ צינור והוביל לגלישת בנזן אל הים. הנאשמים גדיב ויריב גרץ הורשעו בשפיכת שמן למי הים, איסור לכלוך רשות הרבים, אי נקיטת אמצעים מוקדמים בעת הזרמת שמן, והפרת תנאים בהיתר הרעלים.
נציג המשרד עו"ד דן טוניק הודה בפתח הדיון לעורכי דינם של המפעלים המזהמים "על ניהול מאתגר של תיקים בצורה הוגנת לחלוטין". עוד הוסיף כי ההסדר הינו מקיף ומאזן באופן ראוי ונכון גם את חומרת המעשים, ומנגד את השיהוי בהגשת כתבי האישום ואת הקשיים בניהולו.
נציג הנאשמים עו"ד אריה נייגר אמר "הייתה לידה קשה. לא קל ללדת בפעם אחת 7 תיקים. זה לא היה פשוט לשני הצדדים. אלמלא הדיון בבית משפט זה יכול להיות שלא היינו מגיעים להסדר, ואולי בעוד כמה שנים כן. אנו לוקחים אחריות מלאה. נעשות בקבוצת בז"ן פעולות בהשקעה אדירה. אבל להביא לאפס תקלות זה כמעט בלתי אפשרי".