ב-31 באוגוסט צפויה לפקוע הוראת השעה, האוסרת על ציד של שני מינים - התור המצוי והשליו הנודד. אך למרות שנותר כחודש עד תום האיסור, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן טרם חתמה על הארכה.
התור המצוי והשליו הנודד הם שני מינים של עופות בר, הנמצאים בסכנת הכחדה בישראל, כאשר התור המצוי נמצא בסכנת הכחדה עולמית. מאז שנת 2020 שני מינים אלה אסורים בציד. השרה לשעבר גילה גמליאל חתמה על הוראת השעה הראשונה ב-2020, ושנה לאחר מכן השרה לשעבר תמר זנדברג האריכה את האיסור בשלוש שנים.
2 צפייה בגלריה
תור מצוי
תור מצוי
תור מצוי
(קרדיט: ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע)
בחברה להגנת הטבע פנו לשרה סילמן וביקשו ממנה להמשיך לאסור את הציד, כדי למנוע את המשך הירידה של אוכלוסיות שני המינים בישראל ואת הכחדתם, ולאפשר התאוששות של האוכלוסיות. "השלב הבא בהגנה על מינים אלה יהיה הוצאתם לחלוטין מרשימת המינים המותרים בציד, זאת על ידי תיקון חקיקה", כתב מנכ"ל החברה דן אלון.
ראש אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה, תמר רביב, המליצה לאסור את הציד של התור המצוי, וגם לנקוט בצעדים נוספים כמו הגברת האכיפה והפיקוח. "אוכלוסיית התור המצוי בישראל נמצאת בהידרדרות מתמשכית ודרסטית ולפי שעה איננה בת קיימא", כתבה רביב. "על פי נתוני דוח מצב הטבע לשנת 2023, ישנה ירידה של 81% באוכלוסיית התור המצוי בישראל בין השנים 2012 ל-2021. קיים חשש אמיתי להמשך המגמה של הירידה החדה של אוכלוסיית התור המצוי בישראל ולפגיעה באוכלוסיה הנודדת".
רביב המליצה להאריך את הוראת השעה בשלוש שנים נוספות, ולקדם את הסרתם הקבועה של התור המצוי והשליו הנודד מרשימת המינים המותרים לציד.
2 צפייה בגלריה
שליו נודד בטבע
שליו נודד בטבע
שליו נודד בטבע
(צילום: shutterstock)
באירופה נרשמה ירידה של כ-49% באוכלוסיית התור המצוי ב-15 השנים האחרונות, זאת כתוצאה של הרס בתי גידול, אך בעיקר ציד. הציד משפיע על המין גם במהלך הנדידה וגם על אזורי החריפה שלו. "מן הראוי שמדינת ישראל לא תאפשר ציד של מינים בסכנת הכחדה, זאת על מנת למנוע את הכחדתם", כתב אלון לשרה סילמן.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה העבירו את עמדתם והמלצתם להאריך את הוראת השעה הגורעת את השליו הנודד והתור המצוי מרשימת חיות הציד, כלומר לאסור את הציד לשלוש שנים נוספות. בימים אלו, הנושא מצוי בשיח בין מנכ"ל המשרד למנכ"לית רט"ג לגבי מנגנון יישום ההחלטה".
דובר השרה סילמן מסר כי בכוונתה להאריך את צו השעה, אבל הוא לא ציין מתי ולכמה זמן.