גם מי שעלול להתקשות בהבחנה בין חגב לחרגול, בין זבוב רחף לדבורה ובין חיפושית לפשפש צמחים, יזהה בוודאי מייד גְּמל שלמה כאשר יפגוש בו בגינת ביתו או בשדה. כעת, לאחר שמליאת האקדמיה ללשון העברית אישרה היום (שני) 31 שמות עבריים לסדרת החרקים הזו, נוכל כולנו גם לזהות וגם לכנות את המינים השונים של גמלי שלמה בשמות חדשים, ברורים וקלים יותר להגייה.
נוסף על כך יקיימו האקדמיה ללשון העברית ומוזאון הטבע ע״ש שטיינהרדט ביום ראשון הקרוב (2 ביוני) אירוע מיוחד בשם "עברית וחיות אחרות", שבו ייחשפו המבקרים לתהליך בחירת שמות בעלי החיים ולעבודת הוועדה לזואולוגיה, העוסקת שנים רבות בבחירת שמות עבריים למיני בעלי חיים בישראל.
במסגרת האירוע ייענו בין היתר השאלות: איך זכתה החיפושית הקטנה לשם הארוך "פרת משה רבנו"? מהו "חזיר סמר" ואילו חיות שונות נקראו בעבר "כלב ים"? וגם - למה בכלל חשוב לתת שמות עבריים לבעלי חיים ואיך עושים זאת?
ובחזרה לגמלי שלמה: צללית גופו אופיינית מאוד ומוכרת היטב בציבור - ראש משולש הנושא זוג עיניים גדולות, גוף מאורך ורגליים דקיקות, ובעיקר זוג רגלי טרף מפותחות בקדמת הגוף המוכנות להישלח כהרף עין לעבר טרף מעופף או מהלך.
9 צפייה בגלריה
גמל שלמה ירוק
גמל שלמה ירוק
גְּמַל־שְׁלֹמֹה יָרֹק Sphodromantis viridis נקבה במופע ירוק וזכר במופע חום דואגים לדורות הבאים
(צילום: משה לאודון)
סדרת גמלי שלמה (Mantodea) היא מהקטנות בסִדרות החרקים המיוצגות בישראל. אין כמעט בית גידול בישראל - גם אם הוא קיצוני למדי - שלא נמצא בו לפחות מין אחד, בין שהוא שוכן קרקע ובין שהוא חי על צמחים. חלק מהמינים בישראל מוגבלים בתפוצתם ומוכרים עד כה רק מאתר אחד או שניים בישראל. אחרים מגלים גמישות אקולוגית נרחבת יותר וחיים ברוב חבלי הארץ. יש מהם הנהנים מקרבת האדם ושכיחים מאוד בגנים ובגינות נוי בערים.
לדברי ד"ר ליאת גדרון, יו"ר הוועדה לזואולוגיה של האקדמיה ללשון העברית, השמות העבריים נועדו בראש ובראשונה לחובבי הטבע אך משרתים גם אנשים העוסקים בשמירת טבע, מורים, מורי דרך, את התקשורת וכן חוקרים.
"אנו משקיעים בוועדה לזואולוגיה זמן ומאמץ רבים בבחירת השמות העבריים. המטרה היא להוסיף לחובב הטבע מידע על בעלי החיים האלה וללמדו על המיוחד להם. פיסת המידע יכולה להיות תכונה חיצונית בולטת, התנהגות אופיינית, התפוצה הגאוגרפית או הפונדקאי", אמרה ד"ר גדרון.
"כמה טוב שחובבת טבע תוכל מעתה במסגרת תצפיותיה במדבר לכתוב 'ראיתי היום מדברן שחור־כתם' במקום סתם גמל שלמה, שהוא שם כללי שאינו מתייחס למין מסוים. כמה נפלא שחובב טבע יעלה תצפית מחצר ביתו ויכתוב 'היום ראיתי בחצר טרף־יד חיוור צד דבורת דבש. השמות העבריים של בעל החיים מחזקים את הקשר שלנו ושל השפה העברית אל הטבע, ובכך חשיבותם ויופיים".
כ-35 מינים שונים של גמלי שלמה תועדו בעשור האחרון במהלך מחקר שנעשה במוזאון הטבע ע"ש שטיינהרדט והגיע לסיומו בחודשים האחרונים*. תיעוד מפורט של מינים אלה הכולל אפשרות ראשונה להגדירם, להכיר חלק מאורח חייהם ולעמוד על תפוצתם ושכיחותם בישראל לוּוה במהלך שאפיין בשנים האחרונות קבוצות נוספות של חרקים בישראל - בדיקה מחודשת של שמותיהם העבריים, עדכון השמות ומתן שמות חדשים, חלקם שמות מפתיעים, מקוריים ומעוררי עניין מיוחד. כמובן יש שנשמרים השמות הוותיקים והמוכרים בציבור. הרשימה מסודרת לפי משפחות, סוגים ומינים. השתתפו בוועדה זואולוגים, מורים להוראת המדעים וכמובן אנשי לשון.
היום (שני), כאמור, פורסמו השמות אשר אושרו אתמול בישיבת מליאת האקדמיה ללשון העברית. שמות נותרים מעטים יפורסמו לאחר פרסום המחקר המדעי. למתן השמות העבריים כמה עקרונות, ובהם שמירה ככל האפשר על שמות קיימים המוכרים לציבור ושאין הצדקה לשנותם; שמירה במידת האפשר על שמות היסטוריים, שמות המייצגים תכונות בולטות או תפוצה גאוגרפית וגם קביעת שמות חדשים כאשר אלה נדרשים; כל זאת מתוך שמירה על כללי הדקדוק והתחביר של העברית.
החידוש הגדול ברשימת השמות: מעתה לא עוד השם גְמל שלמה לכל המינים בסדרה, כפי שהיה עד כה. כל אחת מעשר המשפחות נושאת שם עברי משלה, ומהם נגזרים שמות הסוגים והמינים.
את השם המוכר והאהוב גמל שלמה יישאו מכאן ואילך רק שניים מהגדולים, השכיחים והמוכרים ביותר בישראל: גמל-שלמה מתפלל, שאת שמו זה בגרסתו הלטינית העניק לו החוקר השבדי לינאוס עוד בסוף המאה ה-19, והוא מוכר באזורים רבים בעולם בשמו האנגלי praying mantis, וגמל-שלמה ירוק, הנראה פעמים רבות דווקא במופע החום שלו.
להלן הסבר קצר על גלגולי השמות ומקורם בעבר, וכן דוגמאות אחדות לשמות שחודשו או השתנו רק במעט והשיקולים שהדריכו את אנשי ועדת השמות לבחור בשמות האלה.
השם גמל-שלמה מגיע מהפולקלור העממי. מקורו, ככל הנראה, מטורקית או מערבית. בטורקית הוא נקרא "גמלו של הנביא" ובערבית "סוס הנביא". הנביא הוחלף בעברית בשלמה המלך, הנחשב באסלאם לאחד הנביאים.
גמל שלמה, כשם עברי לקבוצת חרקים, מופיע לראשונה בספר לימוד הטבע "שעורי הסתכלות" (אוזרקובסקי, קרישבסקי ויחיאלי 1911). מחברי הספר מסבירים את השם על פי הערבית. את השם אימצו מורי הטבע, והוא הופיע גם במילון האנגלי-עברי של אבן־שמואל קופמן משנת 1929. הזואולוג שמעון בודנהיימר השתמש בו ב"ספר החרקים" (1934), והמורה והמחנך מרגולין הכניס אותו לספרו "זואולוגיה א'" (1934). כך התקבע בעברית השם גְּמַל שְׁלֹמֹה. יש לשים לב שההגייה הנכונה של השם היא בשווא בגימ"ל (משום סמיכות).

טְרַף-יָד חִוֵּר

בראשית המאה ה-20, הוצע לכל גמלי שלמה השם טַרְפִּיָּד. השם הופיע לראשונה בספר "הארבה" (1920) של הזואולוג העברי הראשון ישראל אהרוני, אבל לא השתרש ונעלם. עתה הוא נקבע בצירוף טְרַף־יָד חִוֵּר למין Miomantis paykullii (המשפחה: טְרַף-יָדִיִּים Miomantidae). השם משמר את שם התואר חיוור משום שאופייניים למין הזה גוֹני ירוק או חום דהויים. טְרַף־יָד חִוֵּר הוא השני בשכיחותו מבין כלל המינים בישראל, ובמיוחד במרחבים העירוניים, בדומה לגְּמַל־שְׁלֹמֹה יָרֹק Sphodromantis viridis, המין השכיח בישראל.
9 צפייה בגלריה
טרף יד חיוור
טרף יד חיוור
טְרַף-יָד חִוֵּר Miomantis paykullii במופע חום.
(צילום: עמיר וינשטיין)

סוּסַת־שֵׁד מַקְּלִית

השם סוּסַת-שֵׁד (המשפחה: סוּסוֹת-שֵׁד Empusidae) ניתן למספר מינים הנמנים עם שני סוגים, והוא משמר שם עברי עממי שכבר הופיע בראשית המאה ה-20 כתרגום לשם המקומי בערבית לסוגים הללו. סוּסַת־שֵׁד מַקְּלִית הוא המין הנפוץ בישראל בסוג Empusa. השם מקלי משמר את שם התואר הקיים, והוא מתאר את המראה הדקיק דמוי המקל של גוף החֶרֶק שבעזרתו הוא משתלב היטב בבתי גידול עשבוניים.
9 צפייה בגלריה
סוסת שד מקלית
סוסת שד מקלית
סוּסַת-שֵׁד מַקְּלִית Empusa fasciata נקבה בוגרת
(צילום: עמיר וינשטיין)

אָצָן יָם-תִּיכוֹנִי

השם אָצָן (המשפחה: אָצָנִיִּים Rivetinidae) ניתן למספר מינים הנמנים עם שלושה סוגים שונים במשפחה זו. הוא מייצג את הזריזות והחמקנות של מרבית המינים, המבלים את רוב זמנם בריצה על הקרקע או בין העשבים. אָצָן יָם-תִּיכוֹנִי Rivetina byblica שכיח בנוף העשבוני הטבעי של האזור הים-תיכוני בישראל.
9 צפייה בגלריה
אצן ים תיכוני
אצן ים תיכוני
אָצָן יָם-תִּיכוֹנִי Rivetina byblica זכר ונקבה בהזדווגות
(צילום: עמיר וינשטיין)

עַנְפַן פַּלְמוֹנִי

השם עַנְפָן (המשפחה: עַנְפָנִיִּים Toxoderidae) ניתן לסוג מסתורי (עד עתה) הכולל שני מינים בישראל. הבוגרים של מינים אלו חיים על ענפי שיחים ועצים ונראים כזרד או כענף קטן. אף שאינם נדירים מאוד, קשה מאוד לראותם בטבע. עַנְפַן פַּלְמוֹנִי Pareuthyphlebs palmonii הוא השכיח משני המינים. השם פַּלְמוֹנִי משמר את שמו המדעי וניתן לו על שם החוקר יעקב פלמוני, שגילה את המין בראשית המאה ה-20 ליד ביתו בדגניה, ולכבוד תרומתו העצומה לחקר החי בישראל. בעמק הערבה מצוי גם עַנְפַן הָעֲרָבָה Pareuthyphlebs occidentalis.
9 צפייה בגלריה
ענפן פלמוני
ענפן פלמוני
עַנְפַן פַּלְמוֹנִי Pareuthyphlebs palmonii נקבה בוגרת
(צילום: עמיר וינשטיין)

מִדְבְּרָן שְׁחֹר-כֶּתֶם

הסוג מדברן Eremiaphila (המשפחה: מִדְבְּרָנִיִּים Eremiaphilidae) הוא מהסוגים המרתקים של גמלי שלמה בישראל ובעולם. בני הסוג חיים תמיד על הקרקע בבתי גידול מדבריים או יבשים, ואינם מעופפים. מִדְבְּרָן שְׁחֹר-כֶּתֶם Eremiaphila brunneri הוא השכיח מבין חמשת המינים המצויים בישראל בכל האזורים המדבריים. קל מאוד להבדילו משאר המינים בסוג בשל הכתמים הכהים המעטרים את הצד הפנימי של רגלי הטרף ואינם מופיעים במיני המדברן האחרים בישראל. בחרמון ישנו מִדְבְּרָן חֶרְמוֹנִי. הוא מצוי אצלנו רק בחלקים העליונים והחשופים של רכס החרמון ונתון בסכנה בשל הפיתוח וההרס של בית הגידול.
9 צפייה בגלריה
מדברן שחור כתם
מדברן שחור כתם
מִדְבְּרָן שְׁחֹר-כֶּתֶם Eremiaphila brunneri בוגר בנוף הטבעי
(צילום: עמיר וינשטיין)
9 צפייה בגלריה
מדברן שחור כתם
מדברן שחור כתם
מִדְבְּרָן שְׁחֹר־כֶּתֶם Eremiaphila brunneri בוגר בעמדת הרתעה
(צילום: עמיר וינשטיין)

עַצְבָּנִי עָלוּם

הקטן בגמלי שלמה של ישראל; אורכו של הבוגר, החסר כנפיים, כעשרה מילימטרים. הוא פעיל על הקרקע ומסתתר תחת אבנים. קשה מאוד לאתרוֹ ומכאן שם התואר עלום (נסתר). את השם עַצְבָּנִי הציע החוקר פנחס אמתי ז"ל, שגילה את המין בישראל בשנת 1964. השם מתאר את התנהגותו התזזיתית, כאילו עצבנית, המתבטאת בתנועת רגלי טרף נמרצת ובהנעת המחושים ללא הרף. עַצְבָּנִי עָלוּם מצוי בישראל בעיקר באזור הרי יהודה ונדיר בנגב ובגולן.
9 צפייה בגלריה
עצבני עלום
עצבני עלום
עַצְבָּנִי עָלוּם Holaptilon pusillulum זכר בוגר
(צילום: יעקב סלביץ)

גְּמַל-שְׁלֹמֹה מִתְפַּלֵּל

זה החרק הראשון בעולם בסדרה זו שקיבל בשנת 1785 שם מדעי: Mantis religiosa, הוא השם שהעניק לו החוקר השבדי לינאוס. השם העברי של הסוג (המשפחה: גְּמַל־שְׁלוֹמִיִּים Mantidae) משמר את השם העברי המוכר והוותיק לסדרה כולה. השם 'מתפלל' הולך אחר השם המדעי ומשקף פולקלור עממי באירופה הרואה בתנוחת רגלי הטרף הצמודות לחזה דמיון לאדם מתפלל. גְּמַל־שְׁלֹמֹה מִתְפַּלֵּל חי בישראל בשטחים פתוחים ובאזורים כפריים.
9 צפייה בגלריה
גמל שלמה מתפלל
גמל שלמה מתפלל
גְּמַל־שְׁלֹמֹה מִתְפַּלֵּל Mantis religiosa נקבה בוגרת בעמדת הרתעה
(צילום: עמיר וינשטיין)
פרטים נוספים ורישום לאירוע "עברית וחיות אחרות" ניתן לקבל באתר האקדמיה ללשון העברית:

* החוקרים שעמדו בראש המחקר הם ד"ר דני סימון, עמיר וינשטיין וד"ר בני שלמון.