לווייתן בלוגה, שנחשד בעבר בריגול עבור רוסיה לאחר שהתגלה ליד נורבגיה לפני כחמש שנים, נמצא ללא רוח חיים. כך דיווח ארגון ללא מטרות רווח, שעקב אחר תנועות הלווייתן.
מרגל מרוסיה? ולדימיר בחופי נורבגיה
(יוטיוב)

רשת הטלוויזיה הציבורית הנורבגית NRK דיווחה כי גופתו של הלווייתן, שנקרא "ולדימיר" – שילוב של המילה הנורבגית ל"לווייתן" ושמו הפרטי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - התגלתה צפה בים על ידי אב ובנו, אשר דגו בדרום נורבגיה בסוף השבוע האחרון.
"ולדימיר לא היה רק לווייתן בלוגה; הוא היה סמל לתקווה, סמל לקשר, ותזכורת לקשר העמוק בין בני האדם ועולם הטבע", כתבו בארגון Marine Mind.
2 צפייה בגלריה
נורבגיה לווייתן צבאי רוסיה
נורבגיה לווייתן צבאי רוסיה
ולדימיר ב-2019
ולדימיר נשא עליו רתמה עם מה שנראה כמקום להרכבת מצלמה קטנה, כאשר התגלה לראשונה ב-2019 סמוך לאי אינגויה בצפון נורבגיה, כ-300 ק"מ מהגבול הימי הרוסי. הרתמה הייתה מוטבעת במילים "ציוד סנט פטרסבורג" באנגלית.
הלווייתן הפגין עניין רב בבני אדם והגיב לאותות ידיים, מה שהוביל את סוכנות המודיעין הפנימית של נורבגיה להניח כי הוא הוחזק בשבי ברוסיה כחלק מתוכנית מחקר לפני שחצה למים הנורבגיים. מוסקבה מעולם לא הגיבה להאשמות על הפעילות הסודית של ולדימיר.
2 צפייה בגלריה
לוייתן לווייתן לווייתנים ריגול חוג ארקטי נורבגיה רוסיה
לוייתן לווייתן לווייתנים ריגול חוג ארקטי נורבגיה רוסיה
הלווייתן שנמצא מת
(צילום: Norwegian Directorate of Fisheries / JORGEN REE WIIG, AFP)
"זה נורא לחלוטין", אמר הביולוג הימי סבסטיאן סטרנד, שעבד עם Marine Mind, לתחנת הטלוויזיה NRK. "הוא היה במצב טוב ככל הנראה עד יום שישי, כך שאנחנו צריכים להבין מה קרה כאן". הוא הוסיף כי לא נראו פציעות חיצוניות חמורות על הלווייתן ולא היה ברור מיד מה גרם למותו.
לרוסיה אין היסטוריה של שימוש בלווייתנים לצרכים צבאיים, אבל ברית המועצות ניהלה בשעתה תוכנית לאימון דולפינים. בימי המלחמה הקרה היא השתמשה בבסיס שלה בסבסטופול שבחצי האי קרים כדי לאמן דולפינים למטרות צבאיות, למשל לחיפוש מוקשים או עצמים אחרים ולהטמנת חומרי נפץ. אחרי קריסת האיחוד הסובייטי נסגר המתקן בחצי האי קרים, אולם אחרי שרוסיה פלשה ב-2014 לחצי האי קרים וסיפחה אותו אליה נפוצו דיווחים מפי אלמונים שלפיהם המתקן נפתח מחדש.
בשנת 2016 פרסם משרד ההגנה הרוסי מכרז לרכישת חמישה דולפינים לתוכנית אימונים שלו. במכרז לא הוסבר אילו משימות צריכים הדולפינים לבצע, אך הובהר שצריכות להיות להם שיניים טובות. זמן קצר אחרי פרסום המכרז באינטרנט הוא נמחק.