התגלית שהדהימה את החוקרים: כריש רפאים, שבקע לא מזמן, התגלה במהלך מחקר שערכו מדענים מול החוף המזרחי של האי הדרומי בניו זילנד.
1 צפייה בגלריה
כריש הרפאים הקטן שהתגלה מול חופי ני זילנד
כריש הרפאים הקטן שהתגלה מול חופי ני זילנד
כריש הרפאים הקטן שהתגלה מול חופי ני זילנד
(צילום: המכון הלאומי לחקר מים ואטמוספרה בניו זילנד)
הדג, שמשתייך לסדרת דגי הכימראים, הוא למעשה דג סחוס, ונחשב לאחד הדגים הפרימיטיביים ביותר החיים היום. הוא מכונה כריש רפאים, אף שאינו קרוב לכרישים אלא לתת-מחלקה אחרת. וזה לא הכינוי היחיד שלהם - הם מכונים גם דג-עכברוש ודג-ארנב. לדג ראש גדול ועיניים גדולות יחסית לגוף.
לא הרבה ידוע על היצורים הימיים הללו, כיוון שהם בדרך כלל חיים בעומק של כ-2,000 מטרים ובאזורים שאינם נגישים לחוקרים.
"מה שאנחנו כן יודעים על כרישי הרפאים נובע ממידע על המבוגרים, שאורכם בדרך כלל מטר, מטר וחצי, אז למצוא אחד שבעצם יושב לי בכף היד זה נדיר להפליא", אמרה בריט פינוצ'י, חוקרת מהמכון הלאומי לחקר מים ואטמוספרה בניו זילנד, שגילתה את הדג הצעיר והנדיר.
פינוצ'י סיפרה כי כריש הרפאים הקטן התגלה בעומק של 1.2 קילומטרים. לכריש הנדיר סנפירים שחורים, המחוברים לגוף, עור שקוף, עיניים שחורות וזנב לבן דק. החוקרת הוסיפה: "ידעתי מיד שזה פשוט דבר נדיר, אז תפסתי אותו וצילמתי אותו והתמונות התפשטו בכל האינטרנט".
כריש רפאים בוגר, שהתגלה מול חופי קליפורניה ב-2016

בריאיון ל"ניוזוויק", הוסיפה החוקרת מניו זילנד כי לא ידוע מה מספרם של כרישי הרפאים בעולם. "עבור רבים מהמינים האלה, אנחנו עדיין מנסים לקבוע את אזורי התפוצה שלהם. הם צצים באופן קבוע ככל שאנחנו חוקרים עמוק יותר את האוקיינוס", היא אמרה.