שוב אחד המינים הפולשים המסוכנים ביותר התגלה באזור חיפה: בסיור שיגרתי שערכו אנשי החברה להגנת הטבע, התגלה מוקד ראשוני של הצמח הפולש חסת המים במעיין אלרואי, סמוך לקריית טבעון. מדובר באחד הצמחים הפולשים המסוכנים ביותר, שעלול לפגוע ולחנוק את המינים המקומיים. חסת המים גורמת לאידוי מוגבר של מים וסכנה לבריאות הציבור, שכן היא מגבירה את מפגעי היתושים וגם חוסמת ערוצי ניקוז ועוד.
2 צפייה בגלריה
חסת המים. נמכרת גם במשתלות
חסת המים. נמכרת גם במשתלות
חסת המים. נמכרת גם במשתלות
(צילום: אלון רוטשילד, החברה להגנת הטבע)
ברשות נחל הקישון אמנם עורכים סיורים שוטפים באזור על מנת לטפל ולמגר מינים פולשים ומתפרצים, אך מינים פולשים עדיין מוצאים את דרכם למערכות האקולוגיות המקומיות. הסיבה שהמינים הפולשים הללו ממשיכים למצוא את דרכם למקורות המים בישראל היא העובדה שהם ממשיכים להימכר לכל דורש במשתלות בישראל.
"כבר בשנת 2014 פנתה החברה להגנת הטבע למשרד להגנת הסביבה, ודרשה לאסור את האחזקה והמכירה של צמחי מים פולשים, כמו חסת המים, במשתלות ובגינות פרטיות", כתב מנהל תחום המגוון הביולוגי בחברה, אלון רוטשילד, לסמנכ"ל משאבי טבע במשרד להגנת הסביבה ולמנכ"לית רשות נחל קישון. "ניתן לעשות זאת במסגרת תיקון חקיקה נקודתי ופשוט לחוק המים, המצוי במסכות המשרד, או במסגרת חוק מערכתי למניעת פלישות ביולוגיות".
2 צפייה בגלריה
מין פולש מסוכן. חסת המים
מין פולש מסוכן. חסת המים
מין פולש מסוכן. חסת המים
(צילום: אלון רוטשילד, החברה להגנת הטבע)
במשרד להגנת הסביבה אמנם פועלים לתיקון חקיקה, אבל עד עכשיו הנושא לא התקדם. "דבר לא נעשה", כתב רוטשילד. בעתירה לבג"ץ שהגישה החברה ובו דרשה כי המדינה תטפל בסוגיה, במשרד טענו כי עושים ככל יכולתם והנושא בסדר העדיפות הגבוה של המשרד. "עברו כמה שנים, ועדיין ממשיכים צמחי מים פולשים לזלוג ממשתלות, גינות, מתקני טיהור שפכים ועוד - אל מקווי המים היקרים מפז בארצנו היובשנית, ומהווים סיכון לטבע ולאדם כאחד. מדובר על מחדל, לא פחות, ולא ברור מדוע המשרד לא נוקט שום פעולה רגולטורית, כדי למנוע במקור את התפשטות המפגע".
ברשות נחל הקישון מסרו כי הם נתקלו בעבר בצמחיה הפולשת חסת המים (פיסטיה צפה) הן בנחל גדורה והן במעיין אלרואי, והרשות פינתה טונות של מיני צמחייה פולשת מהנחל ומהמעיין. "נמגר את הצמח הפולש בבריכת המעיין בימים הקרובים ונמשיך לנטר ולעקוב למניעת חזרתו. לצערנו, מינים פולשים מתפשטים ומתרבים במהירות ויש קושי למגרם. אנו סבורים כי יש למצוא פתרון מערכתי הכולל תקצוב ייעודי לטיפול במינים פולשים, מניעת הגעת המינים הפולשים לטבע ולעודד פעולות הסברה בקרב הציבור".
הוצאת חסת המים מנחל גדורה. ארכיון
(צילום: רשות נחל הקישון)

ברשות נחל קישון הוסיפו כי "זו הזדמנות לקרוא לציבור שלא לשחרר מיני דגי נוי וצמחי אקווריום ובריכות נוי למקורות מים טבעיים, מפני שמינים אלו דוחקים את מיני החי והצומח הטבעיים ומפרים את המערכת האקולוגית".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המפגע המדובר הוסר עוד בשבוע שעבר, על ידי עובדי רשות נחל קישון. המשרד להגנת הסביבה הקים לראשונה לפני כשלוש שנים צוות ייעודי לטיפול בביעור מינים פולשים. עד היום, טופלו מאות מוקדים בישראל שבהם נמצאו מינים פולשים. לעניין חקיקה: המשרד נמצא בימים אלו בעיצומו של תהליך הערכת השפעה רגולטורית RIA בנושא. כמו-כן, במסגרת תקציב המדינה הנוכחי, הקצה המשרד תקציב ייעודי לשיקום נחלים, ובמסגרת תוכניות שיקום אלו, יטופל גם הנושא של מינים פולשים".