הלחץ שמורגש בעקבות המצב הביטחוני לא משפיע רק עלינו, אלא גם על חיות המחמד שלנו. גם עבורם, הרעשים החזקים עלולים לגרום לא פעם לבהלה, תחושת חרדה ולהתנהגות חריגה. היא יכולה לכלול בין השאר ריצות, בלבול וחוסר התמצאות במרחב, שמגבירים את החשיפה שלהם לסכנות כמו בריחה ופציעות.
2 צפייה בגלריה
כלב וחתול
כלב וחתול
(צילום: Shutterstock)
"אנחנו נמצאים במצב מלחמה, אז גם כשאין אזעקות מרגישים את הלחימה באוויר: מטוסים, מסוקים, פיצוצים, הדי פיצוצים", אמרה סנדרה שכטמן, מנהלת מרפאת תנו לחיות לחיות באשקלון". כלבים וחתולים שומעים הרבה יותר טוב מאיתנו וזה מאוד מלחיץ אותם ומשפיע עליהם באופן ישיר. חלקם נובחים הרבה יותר, חלקם נדחקים לפינה בבית, מסתובבים לא רגועים, אוכלים ושותים פחות".
לדבריה, "יש בעלי חיים שנצמדים לבעלים ויש כלבים שנובחים. חלקם נבהלים ובורחים מהפחד. חלקם לא אוכלים או שותים. חשוב שבעלי החיים יהיו לידנו כל הזמן, וצמוד למרחב מוגן. אנשים שגרים בבתי קרקע – אם אתם לא בטוחים שבעל החיים לא יברח – השאירו אותו עם הרצועה עליו למקרה שהוא ייבהל וינסה לברוח. חשוב לדבר איתם ולהרגיע אותם. כמו כן, כדאי שהטיולים יהיו קצרים ובמקומות בטוחים, לא פתוחים מדי. במקומות קרובים יותר לבניינים".
באשר למתן תרופות הרגעה, שכטמן ציינה כי "אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים, אנחנו לא יכולים לדעת אם בעל החיים יהיה אלרגי לאחד המרכיבים ואיך הוא יגיב. אפשר לתת בהתייעצות עם רופא, עדיף עם הרופא המטפל. אבל אל תתנו תרופות על דעת עצמכם".
על פי מדריך החירום שנכתב על ידי אנשי משרד החקלאות במרחב המוגן כדאי להכין כלי למים, כלי למזון, עיתונים ושקיות אשפה לסילוק הצרכים של חיית המחמד. מומלץ גם להצטייד במזון שיאפשר הזנת בעל החיים לתקופה זמן ממושכת בשקית אטומה וכן בבקבוק/מכל מים אטום.
2 צפייה בגלריה
כלבה מתחבאת מתתחת לשולחן בשל המצב
כלבה מתחבאת מתתחת לשולחן בשל המצב
כלבה מתחבאת מתתחת לשולחן בשל המצב
(ללא)
אם חיית המחמד אינה מוחזקת בכלוב נשיאה, ניתן להיעזר ברצועה הולכה קצרה לכלב ולחתול. לכלבים יש להיעזר במחסום פה במיוחד אם אתם שוהים במרחב מוגן ציבורי עם אנשים נוספים, וזאת כדי למנוע מקרה של נשיכה בשוגג עקב בהלה וצפיפות במקום.
בתוך כך, משרד החקלאות וארגון הרופאים הווטרינריים ברשויות המקומיות הודיעו כי הם מתגייסים לסייע לתושבים שמתפנים בעקבות המצב אל מקום שלא יכול לקלוט את בעלי החיים שברשותם. תושבים באזור לחימה הזקוקים לעזרה מוזמנים לפנות למוקד משרד החקלאות בטלפון 6016*. המוקד יחבר את הפונים לכלביות שיכולות לקלוט את הכלבים והחתולים עד שישובו לביתם. השירות יינתן ללא תשלום, והמוקד זמין 24/7.
להוראות משרד החקלאות לטיפול בבעלי חיים בשעת חירום לחצו כאן