דג שמש ברדסי, שהחוקרים סברו עד כה שהוא חי באזורים מסויימים בחצי הדרומי של כדור הארץ, נמצא מת באחד החופים הצפוניים של מדינת אורגון בצפון-מערב ארה"ב. הדג משך אליו סקרנים רבים, שהגיעו לחזות במראה הבלתי רגיל.
2 צפייה בגלריה
הדג הענק הפך לאטרקציה בחוף
הדג הענק הפך לאטרקציה בחוף
הדג הענק הפך לאטרקציה בחוף
(צילום: Tiffany Boothe/Seaside Aquarium via AP)
הדג, שאורכו כ-2.2 מטרים, נמצא מת ביום שני בשבוע האחרון בחוף ג'ירהארט. גם ביום שישי הוא היה באותו מקום. ב-Seaside Aquarium אמרו כייתכן שהפגר יישאר שם במשך שבועות, מכיוון שקשה לאוכלי נבלות לנקב את עורו הקשה. מדובר במין של דג, שהתגלה רק לפני כמה שנים. הוא חי בדרך כלל באוקיינוסים הדרומיים בדרום אוסטרליה, טסמניה, ניו זילנד ובקרבת דרום אפריקה, שם הוא צד את טרפו הכולל בעיקר מיני סלפיים.
בתמונות שסיפק Seaside Aquarium נראה דג שטוח, עגול ואפור שוכב על החול ללא רוח חיים. תמונות של אדם כורע בסמוך לו, ועוד אחד של טנדר חונה לידו, נתנו תחושה של קנה המידה והגודל הגדול שלו.
בעקבות הפרסום ברשתות החברתיות, יצרה מדענית מניו זילנד שחוקרת דגי שמש קשר עם האקווריום. לאחר שהתבוננה בתצלומים של הדג, הצליחה מריאן נייגור לאשר כי אכן מדובר בדג שמש - נדיר יותר מדג השמש הנפוץ יותר באוקיינוס ​​- ואמרה שהיא מאמינה שזהו הדג הגדול ביותר ממין זה שנראה אי פעם.
2 צפייה בגלריה
הדג הענק שנמצא באחד החופים של אורגון
הדג הענק שנמצא באחד החופים של אורגון
הדג הענק שנמצא באחד החופים של אורגון
(צילום: Tiffany Boothe/Seaside Aquarium via AP)
במחקר שפורסם ב-2017, גילתה נייגור באמצעות דגימה ותצפית גנטית שמין זה של דג השמש, שזכה לשם Mola tecta, הוא מין שונה מדג השמש של האוקיינוס, Mola mola. "טקטה" בלטינית פירושו מוסתר או מוסווה, המתייחס למין חדש ש"שהוסתר מהעין", נכתב בהודעת האקווריום באורגון.
דג שמש ברדסי נסחף לחוף בקליפורניה בשנת 2019. הוא נסחף שוב לאחרונה גם בקליפורניה ובאלסקה, ומאתגר את התיאוריה שהוא חי רק בחצי הכדור הדרומי, נכתב בהודעת האקווריום. סביר גם שהדג הגיע לחוף בחלקים אחרים של צפון-מערב האוקיינוס ​​השקט, אך הוא הוגדר בטעות כמין אחר של דג השמש.