למרות שהתחרות המוטורית מינוס 400, שאמורה להיערך בחודש הבא באזור ים המלח, עלולה לגרום לפגיעה קשה בטבע, בבעלי חיים ובפריטים ארכיאולוגים - שר התרבות והספורט חילי טרופר לא הורה לשנות את מסלול התחרות. לאחר שארגוני הסביבה, חוקרים באוניברסיטאות וגם ארכיאולוגים הזהירו מפגיעה קשה בטבע, פנו גם שלושה חברי כנסת לשר טרופר בבקשה להורות לבטל את התחרות, מחשש לפגיעה סביבתית קשה בטבע המדברי הייחודי באזור ים המלח.
3 צפייה בגלריה
חשש מפגיעה קשה בטבע
חשש מפגיעה קשה בטבע
חשש מפגיעה קשה בטבע
(צילום: אורי הלברשטדט)
חברי הכנסת מוסי רז, יוראי להב-הרצנו והשרה להגנת הסביבה לשעבר גילה גמליאל פנו לשר טרופר בדרישה לבטל את המרוץ או להעבירו לכבישים סלולים. "תופעת רכיבת השטח באזורי טבע וחקלאות היא תופעה נרחבת, המסכנת את המטיילים וכן את הטבע. קיום אירוע כזה בחסות משרד התרבות והספורט, עלול לתת הכשר שלילי לפעילות כזו ולהביא לתוצאה הפוכה משמירת טבע", הם כתבו.
חברי הכנסת הבהירו שהם תומכים בקידום הספורט המוטורי, "אך לא במחיר הפגיעה בטבע". עוד הבהירו כי "לא ייתכן ולא ראוי שקידום הספורט המוטורי בישראל ייעשה על חשבון שמירת הטבע והסביבה".
מי שעוד פנתה לשר טרופר היא השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג. "אין הצדקה לפגיעה כל כך משמעותית בערכי טבע וסביבה לצורך קיום מרוץ אופנועים, בטח ובטח אם קיימות חלופות לשינוי תוואי לשטחים מופרים", היא כתבה. "השמירה על השטחים הפתוחים והמערכות הטבעיות אינה 'עוד אינטרס', אלא הכרח אמיתי לקיומנו בעידן של משבר אקלים ומשבר אקולוגי חריף, שמחייב אותנו להגביר את השמירה על הטבע ולא לכרסם בה".
3 צפייה בגלריה
האזור שבו אמורה להתקיים התחרות
האזור שבו אמורה להתקיים התחרות
האזור שבו אמורה להתקיים התחרות
(צילום: אורי הלברשטדט)

3 צפייה בגלריה
אזור תוואי התחרות
אזור תוואי התחרות
אזור תוואי התחרות
(צילום: אורי הלברשטדט)
בחברה להגנת הטבע פועלים אף הם לנסות למנוע את קיום המרוץ במתכונת הנוכחית שלו. למרות ניסיונות של החברה ומדבר קיימא להגיע לתוואי מוסכם של מרוץ אופנועי השטח בים המלח, הם אמרו כי "לצערנו, הגענו למסקנה כי אין כל כוונה של הצד השני (מארגני המרוץ) לשנות את התוואי, כך שלא יפגע בטבע". במכתב למפיקי המרוץ הבהירו נציגי הארגונים כי "הפעילות המוטורית בסביבה המדברית הינה בעלת פוטנציאל נזק סביבתי, נופי ואקולוגי והרס של בתי גידול רגישים. מדובר במשאבי טבע שכושר ההתחדשות שלהם נמוך ויכולת השיקום הנופית והאקולוגית שלהם תארך שנים רבות".
מלשכת שר התרבות והספורט נמסר: "לשכת השר מודעת לנושא ובקשר עם הגורמים הרלוונטיים הנוגעים לעניין. שמירה על נופיה הייחודיים של ישראל חשובה מאוד עבור השר. בימים אלו הנחה השר את אנשי משרד התרבות והספורט לקיים הידברות מהירה בניסיון להגיע להסכמות שיאפשרו את קיומה של התחרות הבינלאומית החשובה, לצד שמירה על ארצנו היפה. לצד דאגה אמיתית, צר לנו על כך שיש הרבה מידע שגוי. יש הליך הידברות בניסיון להגיע להסכמות על כלל המתווה ונעשה הכול למצוא את האיזון הנכון. השמירה על ערכי הטבע היא ערך חשוב ואנו נמשיך להאיץ בכל הגורמים לנסות ולהגיע להסכמות".