במסגרת עבודות שימור שהחלו באחרונה בגן הלאומי הרודיון, הופתעו המשמרים של רשות הטבע והגנים והמינהל האזרחי לגלות בתוך אחד החללים הנסתרים במגדל המזרחי בארמון הורדוס הקדום, קן בז מצוי פעיל ובו שבע ביצים, מהם כבר בקעו רוב הגוזלים.
קן של בזים התגלה בארמון הורדוס בהרודיון
(צילום: אסי שלום)


המשמרים הנרגשים מהתגלית המפתיעה, בהם הארכיאולוג והמשמר אסי שלום, עדכנו במהרה את צוות האתר ומחוז יו"ש ברשות הטבע והגנים והמינהל האזרחי, בהם עמוס סבח, האקולוג המחוזי וגילה ציונית ממונת התכנון והפיתוח המחוזית, כדי לבחון יחדיו איך לשמור על הקינון ולהתקדם עם עבודות השימור נוכח הקן הפעיל.
3 צפייה בגלריה
ההורים ליד המקום שבו נמצא הקן
ההורים ליד המקום שבו נמצא הקן
אחד הבזים (מסומן בסימון האדום התחתון) והמקום שבו נמצאים בבזים מעליו (מסומן גם כן באדום)
(צילום: אסי שלום)
עמוס סבח, אקולוג מחוז יו"ש ברשות הטבע והגנים והמנהל האזרחי, אמר כי "הבז המצוי הוא עוף דורס ממשפחת הבזיים שנפוץ באירופה, אסיה ואפריקה. הבזים המצויים אינם בונים קן, אלא משתמשים בתוואי שטח קיים, משקעים וחללים במצוקים ועד אדניות ביתיות. תקופת הדגירה שלהם על הביצים היא כחודש והגוזלים פורחים לרוב כחודש לאחר שבקעו מהביצים. נוכח התגלית המפתיעה הבנו שצריך לעשות ככל שניתן כדי לשמור על הקן עד שהגוזלים יפרחו בשלום בעוד מספר שבועות. זאת, תוך אפשרות לשלב את עבודות השימור שכבר החלו. מבחינתנו שתי המטרות הן חשובות והיה צריך למצוא את השילוב המיטבי בין שמירת הטבע, במקרה זה שמירה על הבזים והביצים ושימור המורשת".
אסי שלום, המשמר באתר שמצא את הקן, הוסיף: "בהנחיית אנשי האתר והמחוז הרלוונטיים, הסטנו את עבודות השימור לאזור מרוחק יותר מהקן, שבתכנון המקורי היינו אמורים להגיע אליו יותר מאוחר, ועם פריחת הגוזלים מהקן נחזור לבצע את עבודות השימור והייצוב באזור בו התחלנו ומצאנו את הקן. לאור הרגישות אנו גם משתדלים לצמצם עד כמה שניתן את ההפרעות והרעש באזור הקן, במסגרת עבודות השימור ותוך כדי גם עוקבים אחר הקינון הפעיל. מרגש אותנו שבתוך האבנים הקדומות התגלו חיים חדשים, מפגש מרתק בין הטבע והמורשת הבנויה".
3 צפייה בגלריה
העבודות הוקפאו באזור שבו נמצאים הבזים
העבודות הוקפאו באזור שבו נמצאים הבזים
העבודות הוקפאו באזור שבו נמצאים הבזים
(צילום: אסי שלום)
3 צפייה בגלריה
עבודות השימור בהרודיון
עבודות השימור בהרודיון
עבודות השימור בהרודיון
(צילום: אסי שלום)
הגן הלאומי הרודיון ידוע כארמונו הפרטי של המלך הורדוס ומקום קבורתו. בשנים האחרונות בוצעו בגן הלאומי הרודיון עבודות ארכיאולוגיות נרחבות. במהלך העבודות נחשפו מכלולים בעלי חשיבות רבה, שאין כדוגמתם בעולם ובארץ ובתוכם: החדר המלכותי והתיאטרון, מסדרון הקשתות  המונומנטלי, הר הורדוס, קבר הורדוס והתיאטרון.
גילה ציונית, ממונת תכנון ופיתוח באזור יו"ש ברשות הטבע והגנים והמנהל האזרחי, אמרה: "קן הבזים נמצא במגדל המזרחי שבהר הורדוס בגן הלאומי הרודיון. בהר הורדוס, שהינו הר מלאכותי בחלקו ופאר יצירה של הורדוס נמצאו שרידי הארמון המפואר של הורדוס, בית מרחץ ומערך ביצורים, הכולל חומה כפולה ומגדלים. המגדל המזרחי הוא מגדל מעגלי שנשא חמש קומות של חדרים מלכותיים בגובה של עשרות מטרים. מגדלים מסוג זה היו חידוש אדריכלי, פרי דמיונו של הורדוס. מהחדרים המלכותיים שבראש המגדל הייתה תצפית מרהיבה על הנוף. עתה אנו מבצעים בשיתוף ובמימון קרן חבצלת ומשרד התיירות עבודות שימור וייצוב למבנה על מנת שנוכל גם לפתח ולבנות על המגדל עצמו עמדת תצפית חדשה ומרשימה לנוף הנשקף מפסגת ההר, כמעט כמו שחוו וראו הורדוס ואנשי ארמונו".