טלסקופ החלל החדש של נאס"א, ג'יימס ווב, צילם תמונה ראשונה של כוכב וגם תיעד את המראה הענקית שלו בתמונות סלפי. בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי מסתמן שכל 18 החלקים של המראה הענקית בטלסקופ, ששוגר לחלל לפני כחודש וחצי, עובדים כמתוכנן.
2 צפייה בגלריה
הסלפי הראשון, שבו נראות המראות
הסלפי הראשון, שבו נראות המראות
הסלפי הראשון, שבו נראות המראות
(צילום: EPA / נאס"א)
המטרה הראשונה של הטלסקופ הגדול והיקר בהיסטוריה הייתה כוכב בהיר, הנמצא במרחק של 258 שנות אור מכדור הארץ, בקבוצת הכוכבים הדובה הגדולה. "זה היה פשוט רגע של 'ואוו' אמיתי", אמר מרשל פרין ממכון מדעי טלסקופ החלל שבבולטימור.
בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי במהלך החודשים הקרובים מקטעי המראה שבצורת משושה - כל אחד בגודל של שולחן קפה – יהיו מיושרים וממוקדים, דבר שיאפשר להתחיל לבצע תצפיות מדעיות עד סוף חודש יוני.
טלסקופ החלל ג'יימס ווב, שתכננו וייצרו נמשכו כ-25 שנה ועלותו הסתכמה ביותר מ-10 מיליארד דולר, נחשב ליורשו של טלסקופ החלל האבל המזדקן. הטלסקופ החדש ינסה לאתר אורות מהכוכבים ומהגלקסיות הראשונים שנוצרו ביקום. הוא גם יבחן את האטמוספרה של כוכבי לכת במערכות שמש אחרות, על מנת אולי למצוא סימני חיים.
2 צפייה בגלריה
תמונה שצילם טלסקופ החלל
תמונה שצילם טלסקופ החלל
תמונה שצילם טלסקופ החלל
(צילום: EPA / נאס"א)
"למרות שהכול נראה טוב עד כה עם ג'יימס ווב, מהנדסים ינסו לשלול פגמים גדולים במראה עד החודש הבא", אמר ליי פיינברג, מנהל התחום האופטי בטלסקופ החלל החדש.
יחד עם תמונת הסלפי של טלסקופ החלל, פרסמה נאס"א פסיפס של אור כוכבים מכל אחד מקטעי המראה. 18 נקודות אור הכוכבים דומות למעשה לגחליליות בהירות כשברקע שמי הלילה השחורים.
"אחרי 20 שנה של עבודה על הפרויקט הזה – זה מספק בצורה בלתי רגילה לראות שהכול עובד טוב עד כה", אמר מרסיה ריקה מאוניברסיטת אריזונה, המדענית הראשית של מצלמת האינפרה-אדום שעל טלסקופ החלל.
טלסקופ החלל ג'יימס ווב הגיע ליעד
(הדמיה: נאס"א)


בסוף החודש שעבר הגיע הטלסקופ למקום שבו הוא אמור לפעול – בנקודת לגראנז 2, הנמצאת במרחק של כ-1.5 מיליון ק"מ מכדור הארץ. לאחר שהטלסקופ הפעיל את המנוע שלו למשך חמש דקות, כדי לתקן את המסלול, הוא הגיע לנקודת L2, אחת מחמש נקודות לגראנז' (Lagrange points), שבהן הכבידה של שני גופים - במקרה זה כדור הארץ והשמש - מבטלת זו את זו. L2 נמצאת בצד של כדור הארץ הנגדי לשמש, בערך במרחק 1.5 מיליון קילומטר מכדור הארץ, פי ארבעה רחוק יותר מהירח. בנאס"א אמרו כי המדחף במנוע הופעל על ידי אותות ששלחו מהנדסי בקרת המשימה בבולטימור. לאחר זמן קצר התקבל האות כי הטלסקופ הגיע ליעדו.