בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הודיע כי יקיים דיונים פומביים החל מ-2 בדצמבר בעניין חוות דעת מייעצת, שעשויה להפוך לפסיקה קריטית בהגדרת החובות המשפטיות של מדינות במאבק בשינויי האקלים.
בשנת 2023 העצרת הכללית של האו"ם ביקשה מבית הדין הבינלאומי לצדק חוות דעת רשמית בשאלות - האם מדינות גדולות, התורמות לפליטות גזי חממה, עשויות להיות אחראיות לנזקים שנגרמו למדינות איים קטנות.
1 צפייה בגלריה
בית הדין הבינלאומי לצדק ארכיון
בית הדין הבינלאומי לצדק ארכיון
בית הדין הבינלאומי לצדק. ארכיון
(מתוך הטוויטר של בית הדין)
בעוד שחוות הדעת המייעצות של בית הדין הבינלאומי לצדק אינן מחייבות על פי החוק הבינלאומי, הן משמעותיות מבחינה משפטית ופוליטית. חוות הדעת בנושא שינויי האקלים, הצפויה להתקבל ב-2025, תצוטט ככל הנראה באלפי תביעות הקשורות לאקלים, התלויות ועומדות בבתי משפט ברחבי העולם.
בהודעת של בית הדין הבינלאומי לצדק נכתב כי 62 מדינות וארגונים, ביניהם אוסטרליה, ברזיל, האיחוד האירופי, גרנדה, יפן, מיקרונזיה, הפיליפינים, איי סיישל, בריטניה, ארצות הברית וונואטו, הגישו הערות בכתב עד למועד האחרון ב-15 באוגוסט.
שר החוץ של טובאלו נואם בוועידת האקלים כשהוא במי האוקיינוס
(צילום: רויטרס)

חוות הדעת של בית הדין הבינלאומי לצדק תבוא בעקבות חוות דעת אחרות בבתי משפט בינלאומיים, כולל פסיקה של בית הדין הבינלאומי לחוק הים במאי, שקבעה כי גזי חממה הם זיהום ימי וכי על המדינות להגן על האוקיינוסים.
תיק דומה לזה של בית הדין הבינלאומי לצדק תלוי ועומד גם בבית הדין האינטר-אמריקני לזכויות אדם, שיש לו סמכות שיפוט על 20 מדינות באמריקה הלטינית והקריביים.