כלבת הים יוליה, שריגשה רבים בישראל במאי אשתקד כשהגיע לכמה חופים בשרון, בגוש דן ואפילו ברצועת עזה, נצפתה לפני כמה שבועות בלבנון. כך הודיעה הבוקר (יום ה') ד"ר מיה אלסר, חוקרת עמותת דלפיס ומובילת הפרויקט לחזרת כלבי הים לישראל. הדיווח על מצבה של כלבת הים התקבל במהלך כנס ביוון.
2 צפייה בגלריה
יוליה בפוזה הכמעט קבועה שלה
יוליה בפוזה הכמעט קבועה שלה
יוליה בפוזה הכמעט קבועה שלה במאי 2023
(צילום: טל שחר)
ד"ר אלסר אמרה כי יוליה, שנצפתה מצפון לביירות, נראתה בריאה ושלמה. לפי ההערכות היא נמצאת כעת בדרכה לטורקיה - ולכן היא לא צפויה לשוב לחופי ישראל.
היום תציג ד"ר אלסר בפני נציגי המדינות המשתתפות בסדנה בינלאומית לשימור כלב הים הנזירי הים תיכוני במזרח הים התיכון את התוכנית הלימודית שפיתחה דלפיס, במסגרת "פרויקט יוליה" ושנכנסה ליותר מ-140 בתי ספר השנה.
בסדנה הבינלאומית, שמתקיימת ביוון כחלק מפרויקט השימור האזורי של כלב הים הנזירי, מטעם האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע (IUCN), משתתפים מומחים מאזור הים התיכון. בטורקיה יוליה מוכרת בשם טורה-גולגס (Tugra-Gulgez) והיא חיה בדרך כלל באזור מרסין.
כלבת הים יוליה הגיעה כאמור במאי אשתקד שעבר לחופי ישראל על מנת לנוח ולהחליף פרווה. בימים הראשונים שלה בחופי הארץ היא שהתה בחוף ביפו, כשפקחים ומתנדבים שמרו שאיש לא יתקרב אליה.
2 צפייה בגלריה
יוליה בחוף הים
יוליה בחוף הים
יוליה בחוף הים בתל אביב במאי 2023
(צילום: טל שחר)
ריאיון עם ד"ר אלסר לפני כשנה

לאחר מכן היא נכנסה למים ובהמשך היא נצפתה בחופים הצפוניים של תל אביב, הרצליה, פלמחים ואפילו ברצועת עזה. הגעתה של כלבת הים עוררה אז עניין רב בישראל, אך גם בעולם. ב"ניו יורק טיימס" פורסמה אז ידיעה נרחבת על כלבת הים ועל ההתרגשות שגרמה בארץ.
לפני קום המדינה, מראה כלבי ים ממין זה היה מחזה נפוץ יותר. דיווחים על פרטים בודדים תועדו החל משנות ה-20 של המאה הקודמת ועד 1958. בשנת 2010 החלו כאמור להגיע דיווחים על כלבי-ים בחופים שבהם חלפו כמה עשורים ללא תצפיות, כמו סוריה, לבנון וישראל. כיום, אוכלוסיית כלבי הים הנזיריים הים-תיכוניים מוערכת בכ-900 פרטים, כ-400 מתוכם חיים לחופי יוון, קפריסין וטורקיה.