גם הפעילים הסביבתיים אינם מתווכחים עם העובדה שהבנייה בשטח של דרום גלילות, הנחשב לפנינה נדל"נית, היא עובדה כמעט מוגמרת. אך לדבריהם, תוכנית רש800 לבניית כ-10,000 יחידות דיור שמקדמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מזה כמה שנים תוכננה באופן שאינו מטיב עם הטבע ועם הניקוז, ועלול לגרום לבעיות רבות. תמונות רחפן שצולמו לאחרונה מהאזור ממחישות את הערכיות הרבה של השטח ואת החשיבות בפיתוח תוכנית שמתאימה לאזור.
"השטח של דרום גלילות, השייך ברובו לרמת השרון, 'כלוא' יחסית בין כבישים. 5 בצפון, כביש החוף במערב וכביש 20 - איילון במערב. מדרום יש את שכונת רמת אביב ג' שבתל אביב", אמרה יעל זילברשטיין-ברזידה, מנהלת יחידת סקרי טבע עירוניים בחברה להגנת הטבע.
החברה להגנת הטבע מלווה בשנים האחרונות את התושבים שפעילים במאבק על האזור. לפני שנתיים, קיימו בארגון סקר טבע באזור, ומצאו מאות מינים של צמחים, וסוגי בעלי חיים רחבים. "חלקם מינים אדומים בסכנת הכחדה, מדובר בשטח מקסים עם לא מעט מסלולים. אחד העוגנים בשטח הוא מערות אפקה, גבעה עם מערות קבורה שומרוניות. יש שם פריחה של כלניות, נרקיסים, אירוסים סייפנים", סיפרה זילברשטיין-ברזידה.
בחברה להגנת הטבע סבורים ששימור הניקוז והתשתיות הטבעיות, השטחים הטבעיים הערכיים בשטח התוכנית הינם חיוניים על מנת להתמודד עם הכמויות של הנגר באזור, וכי יש צורך במציאת פתרונות מבוססי טבע בעת תכנון התוכנית.
לדברי זילברשטיין-ברזידה, "חשוב להבהיר שאנחנו לא מתנגדים לבינוי בתוכנית, אין ספק שהערים הן עתודות הבינוי שלנו, אבל אנחנו מדברים על פריסת הבינוי ואיך אפשר לפרוס את הבינוי ואת אותן תוכניות בינוי - איך אפשר לפרוס אותן אחרת באופן שניתן יהיה גם לשמור על התשתיות הטבעיות שנמצאות בשטח הזה, וגם לתת מענה לכל הנושא הניקוז, שאנחנו רואים שהוא משמעותי. לא רק שהוא משמעותי – הוא יגדל גם עם הזמן. אנחנו עדים לזה שההצפות חוזרות שנה אחרי שנה, והן יגדלו בגלל שינויי האקלים".
התוכנית קודמה בוועדה המחוזית תל אביב, והופקדה להתנגדויות. לתוכנית הוגשו התנגדויות רבות, ובהן של החברה להגנת הטבע. בעקבות ההתנגדויות, הוועדה המחוזית הורתה לרמ"י לבצע שינויים משמעותיים בתוכנית, אך רמ"י טרם הגישו את התוכנית המתוקנת.
לבסוף, לאחר כשנתיים, החליטה הוועדה המחוזית תל אביב על דחיית התוכנית. עם סגירת התוכנית בוועדה המחוזית, הביאה רמ"י את התוכנית להכרזה לוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל). בחודש נובמבר האחרון החליטה ועדת השרים לבנייה להכריז על התוכנית ולהעבירה לוותמ"ל. כעת, התוכנית מתעכבת מפני שהשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושרת התחבורה מרב מיכאלי הגישו ערר על התוכנית לממשלה.
בערעורן כתבו מיכאלי וזנדברג כי "התוכנית שהובאה להכרזה נדחתה על ידי הוועדה המחוזית. מדובר בתוכנית הפוגעת בסביבה, אינה מעמידה תשתיות תחבורה וניקוז הולמות, וקיים חשש אמיתי שתפגע בסופו של דבר באיכות חיי התושבים המיועדים להתגורר במקום ובסמוך לו. כדי לוודא שהתוכנית תעמוד בתנאי סף סביבתיים ותחבורתיים הולמים, נבקש לבטל את ההכרזה, לבחון מחדש ולדון בהשבת התכנית למסלול הקידום בוועדה המחוזית".
דרור בוימל, מנהל תחום תכנון בחברה להגנת הטבע, אמר: "התוכנית של רמ"י מתעלמת לחלוטין משני דברים: מטבע ומניקוז. כל האזורים הנמוכים בשטח מיועדים לבנייה, ומרבית האזורים הטבעיים החשובים גם יוסבו לבנייה. והשטחים הירוקים, שבדרך כלל מיועדים לניקוז וגם לפנאי ונופש –ממוקמים במקומות הלא נכונים. כלומר שרשות מקרקעי ישראל לקחה את השטח, אמרה 'אני מתעלמת מהמסד הניקוזי והטבעי שיש בשטח, אני מתכננת את השטחים הירוקים איפה שנוח לי'".
אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון שהגישה התנגדויות לתוכנית, הוסיף: "אנחנו הגשנו התנגדויות בין היתר בנושא ניקוז ובנושאים אחרים. אין הגיון בתוכנית. איפה שהיום גדלים נרקיסים שמו מגדלים ומשרדים ואיפה שהיום יש חניוני רכבים מתכננים פארק. ככה לא מתכננים, ככה לא בונים שכונה חדשה. במקום לתקן את התוכנית על בסיס ההתנגדויות שלנו העבירו אותה לוותמ"ל ואנחנו מתנגדים לזה. לצערנו, יש מי שרוצה לבנות מהר מהר בלי להסתכל על כלל ההיבטים. האובססיה לעבור לוותמ"ל היא כדי לעשות זבנג וגמרנו. אנחנו רוצים תכנון מסודר, הקפדה על פרטים. הניסיון שלי עם רשות מקרקעי ישראל מראה שיותר מעניין אותם לעמוד ביעד שהממשלה מכתיבה להם מלמעלה. מפעילים לחץ כבד על רמ"י ומייצרים תוכניות שיהיו בכיה לדורות".
מרשות מקרקעי ישראל לא נמסרה תגובה.