ועידת האקלים של האו"ם, הנערכת בגלזגו, הייתה אמורה להסתיים אמש, אבל המדינות טרם הגיעו להסכמה ולכן הוועידה מתארכת. לפני הצהריים (שבת) פורסמה טיוטת הסכם חדשה, שאינה שונה באופן ניכר מהטיוטה שהתפרסמה אתמול בבוקר. בבריטניה מקווים כי קרוב ל-200 מדינות בעולם יגיעו להסכמה ולפיכך הוועידה תסתיים הערב. בטיוטה החדשה נשמרו דרישות הליבה, ביניהן הדרישה ממדינות להגדיר תוכניות שאפתניות יותר להתמודדות עם ההתחממות הגלובלית, לצד ביטול סובסידיות לדלקי מאובנים.
מפגינים למען האקלים בגלזגו, אתמול
(צילום: רויטרס)


אלוק שארמה, נשיא ועידת האקלים בגלזגו, אמר כי הוא מצפה יסתיימו אחר הצהריים עם הסכם, שעליו יחתמו מצד אחד מעצמות דלק, פחם וגם ומצד שני מדינות האיים באוקיינוס השקט, שנפגעים כתוצאה מעליית מפלס פני הים.
בטיוטה החדשה נשמרה הדרישה ממדינות העולם להציג הבטחות שאפתניות יותר בשנה הבאה, בוועידה שתתקיים בשארם א-שייח. המטרה היא לגשר על הפער בין התוכניות הנוכחיות של המדינות לצמצום פליטות גזי החממה בעשור הזה, לבין צמצום משמעותי יותר, כפי שדורשים מדענים, זאת כדי למנוע מכדור הארץ להגיע למצב שהוא חם ב-1.5 מעלות יותר מאשר לפני המהפכה התעשייתית. לפי המדענים, יהיו השלכות קטסטרופליות אם כדור הארץ יתחמם ביותר מ-1.5 מעלות.
ככל הנראה המחלוקת העיקרית היא בנושא העברת כספים מהמדינות העשירות, שהפליטות שלהן אחראיות במידה רבה לגרימת שינויי האקלים, למדינות עניות - המתמודדות עם עלויות עצומות כתוצאה מהשלכות משבר האקלים, המתבטא בסערות, בצורות ועליית מפלס הים. אותן מדינות גם צריכות להשקיע משאבים לצמצום הפליטות שלהן ולמעבר לאנרגיה ירוקה.
3 צפייה בגלריה
מביטים בתמונה של זיהום משריפת דלק מאובנים
מביטים בתמונה של זיהום משריפת דלק מאובנים
מביטים בתמונה של זיהום משריפת דלק מאובנים
(צילום: רויטרס)
לפי הטיוטה, מתבקשות המדינות העשירות להכפיל עד 2025, מהרמות של 2019, את תמיכתן הפיננסית כדי לעזור למדינות עניות להסתגל להשפעות האקלים. בטיוטת הקודמת השתמשו ברמות של 2020 כקו הבסיס. הטיוטה גם מתייחסת להקמת ארגון שיסייע למדינות פגיעות להתמודד עם "אובדן ונזקים", ולסייע בעלויות הגבוהות שנגרמו להן כתוצאה משינויי האקלים.
המסמך עדיין כולל את המילים "בלי הפוגה" לפני פחם, וביטול בשלבים של סובסידיות "לא יעילות" לדלק מאובנים. אבל הבקשה "להאיץ את המאמצים לעשות זאת", בנוגע לביטול הסובסידיות, נראית אתה חלשה יותר מהטיוטה הקודמת, שביקשה בבירור ממדינות לבטל אותן מהר יותר.
במקביל, זו תהיה הפעם הראשונה שבה יהיה אזכור לדלק מאובנים במסקנות של פסגת אקלים של האו"ם, כמובן אם ברגע האחרון המילים לא יושמטו ויגיעו גם להסכם הסופי.
3 צפייה בגלריה
הדיונים בוועידה נמשכים
הדיונים בוועידה נמשכים
הדיונים בוועידה נמשכים
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
מנקים את אזור הוועידה
מנקים את אזור הוועידה
מנקים את אזור הוועידה
(צילום: רויטרס)
נציגים המקורבים למשא ומתן אמרו כי מדינות כמו סין וסעודיה ניסו לעמעם מעט את הנוסח מהטקסט אתמול. בטיוטה נכתב עוד כי מדינות העולם צריכות לתמוך ב"מעבר צודק", בעת הפסקת סובסידיות לדלק מאובנים - כלומר לסייע לעובדים ואזורים התלויים בתעשיות דלק המאובנים לעבור למגזרים ולעבודות נקיות יותר.
מחקר של תוכנית הפיתוח של האו"ם מראה שהעולם משקיע מדי שנה כ-423 מיליארד דולר על סובסידיות לצרכנים על דלקי מאובנים – דלק, גז ופחם. בתוכנית אמרו כי בסכום הזה ניתן לחסן את כל אוכלוסיית העולם נגד קורונה. שליש מהסכום הזה מספיק כדי לבער מהעולם מעוני קיצוני, בכל שנה מחדש.