המתרחצים בים האדום הבחינו בימים האחרונים כי המים חמים יותר מהרגיל. הטמפרטורה השנתית הממוצעת בים האדום עומדת על כ-27 מעלות. אבל בימים האחרונים הטמפרטורה הגיעה ל-30 מעלות.
מאז שהחלו המדידות, בסוף שנות ה- 80 של המאה הקודמת, טמפרטורת פני הים עולה בממוצע בכ- 0.34 מעלות בכל עשור. זה אולי נשמע מעט, אבל בפועל מדובר בעלייה משמעותית. לעלייה בטמפרטורה של המים יש מחיר כבד. שוניות האלמוגים ברחבי העולם גוססות ומתות בעקבות עליית טמפרטורת הים, תוצאה של שינויי האקלים. שונית האלמוגים באילת עמידה, בינתיים, לעליית הטמפרטורות ולכן היא שורדת, לפחות כעת.
שמורת הטבע במפרץ אילת
(צילום: חן טופיקיאן רשות הטבע והגנים)

"יש כרגע טמפרטורות קיצוניות שמדירות שינה מענינו", אומר פרופ' מעוז פיין מהמכון הבינאוניברסיטאי למדעי הים באילת. "אנחנו יודעים שהאלמוגים שלנו מאוד עמידים. אבל כאשר יש עלייה בנוטריינטים ומזהמים, העמידות של השונית לעליית הטמפרטורה יורדת, והחשש גדול. אם נראה עלייה במזהמים אנחנו עלולים לצפות באירועי הלבנה ותמותה של אלמוגים גם כאן. ואנחנו לא רוצים להגיע לשם. זה מאוד מדאיג אותי".
פרופ' פיין הוסיף: "גם ב-32 מעלות שונית האלמוגים יכולה לעמוד, לפי ניסויים שביצענו. מה שמדאיג הוא הצירוף של המזהמים והנוטריינטים. בינתיים האלמוגים בסדר. ב-2017 הייתה תמותת דגים נרחבת בעקבות עליית טמפרטורה מהירה. אנחנו עדיין לא קיבלנו דיווחים דומים".
2 צפייה בגלריה
אלמוגים הים אדום אילת
אלמוגים הים אדום אילת
אלמוגים במפרץ אילת
(צילום: shutterstock)
גם בים התיכון המתרחצים ירגישו במים חמים מהממוצע. טמפרטורות מי הים התיכון וים סוף, שנמדדות על ידי המכון לחקר ימים ואגמים, נמצאות ברמה גבוה באופן משמעותי ביחס לטמפרטורות הממוצעת לעונה זו. בים התיכון מדובר בטמפרטורה שיא של 32-31 מעלות, לעומת טמפרטורות ממוצעות של 30 מעלות בחודש אוגוסט.
מנהל השירות המטאורולוגי, ד״ר עמיר גבעתי, הסביר כי הסיבה לטמפרטורות הים הגבוהות השנה נעוצה בכך שבחצי הצפוני בכדור הארץ מזג האוויר חם בצורה קיצונית השנה. המחצית הראשונה של שנת 2024 שברה שיאי חום הן באגן הים התיכון, במדינות כמו יון וקפריסין וישראל, והן דרומה יותר באפריקה. השירות המטאורולוגי צופה שגם החודש הקרוב יהיה חם מהרגיל, דבר שצפוי להביא לעוד שיאים בטמפרטורות הים התיכון וכנראה שגם בים סוף.
העלייה המדאיגה בטמפרטורות מגיעה על רקע ניסיונות הממשלה לבטל את מדיניות אפס תוספת סיכון לקצא"א. ביום ראשון תעלה הצעת המחליטים בישיבת הממשלה. אם ההצעה תאושר, חברת קצא"א תוכל להגדיל את היקף שינוע הנפט דרך מפרץ אילת.
אתמול (ה') פרסם המשרד להגנת הסביבה ממצאים מסקר לאיתור ולמיפוי מזהמים כימיים במי הים והקרקעית של מפרץ אילת. הממצאים הצביעו על מספר מוקדי זיהום שונים בים ובקרקעית. המוקד העיקרי הוא מסוף הדלקים של חברת קצא"א, יחד עם המרינה, הנמלים ורציף הספורט הממונע בחוף קיסוסקי.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול מסוף קצא"א באילת
הפגנה מול מסוף קצא"א באילת
הפגנה מול מסוף קצא"א באילת
(צילום: החברה להגנת הטבע)
שורה של ראשי רשויות בדרום, מאילת ועד אשדוד, כולל אשקלון, הביעו התנגדות להגדלת היקף שינוע הנפט. זאת, לנוכח האפשרות לתקלה שתוביל לאסון סביבתי ולנזק כלכלי כבד.
בינתיים, עליית הטמפרטורות, יחד עם הניסיון להגדיל את היקף שינוע הנפט דרך המפרץ, הם גורם הדאגה מספר אחת של המומחים והמשרד להגנת הסביבה. "טמפרטורת המים בימים האחרונים שואפת ל-30 מעלות", אומר פרופ' פיין. "מדובר בטמפרטורה יוצאת דופן ואנחנו מנטרים את הים על בסיס שעתי. בעומק של 40 מטר נמדדו כמעט 30 מעלות בימים האחרונים. זה מטורף. אלה טמפרטורות שטרם מדדנו כאן".