היום (ה') מצוין בישראל יום המדע בעשרות אירועים ופעילויות בחינם לכל המשפחה ברחבי הארץ. בין המקומות שבהם מתקיימות הפעילות נמצא גם מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע.
יום המדע: הנציגה הישראלית בארגון הבינלאומי לפיקוח גרעיני
(צילום: משי בן עמי)

אז למה המדע החשוב? בריאון לאולפן ynet סיפרה ד"ר נעמה חריט-יערי - פקחית גרעין ופיזקאית ממכון דוידסון לחינוך מדעי, על אהבתה למדע מגיל צעיר וגם על החשיבות שבמדע. "אני תמיד אהבתי מדע. מגיל 6 החלטתי שאני רוצה להיות אסטרונאוטית, זה לא בדיוק הצליח. תמיד ריתק אותי כל מה שקשור למדע", היא אמרה. "בגיל 6 לקחתי מחברת והתחלתי לצייר, לקשט כל מה שקשור למדע. והתחלתי ללמוד, ידעתי שאני צריכה ללמוד קודם כל - פיזיקה, אסטרונומיה ואסטרופיזיקה וצריך רישיון טייס... כי מישהו צריך להטיס את החללית הזו. ידעתי שאני רוצה לעסוק בזה".
אבל במקום אסטרונאוטית, ד"ר חריט-יערי הפכה לפקחית גרעין: "אז באמת למדתי, למדתי פיזיקה, מדעי כדור הארץ, מאוד אהבתי לעבוד בשטח וזה מה שהביא אותי לתפקיד הזה באו"ם. אני חושבת שאני באמת עם מזל כי אני משלבת את שתי התשוקות שלי - חינוך מדעי ועבודה מדעית... הנגשת מדע".
ד"ר חריט-יערי, העובדת ביחידת החדשנות של מכון דוידסון לחינוך מדעי, דיברה על המדע שמסייע בתקופת הקורונה: "בתקופה המאתגרת הזו, בההתמודדות עם הקורונה, המדע לקח חלק מרכזי בחיי היום יום שלנו, נוכחנו כולנו לדעת שידע מדעי הוא הכרחי להשתתפות בדיונים ציבוריים רלוונטיים כדי שנוכל לקבל החלטות, שנוכל כבני האדם לקיים דיון בנושאים מדעיים בבסיסם לחיי היום יום שלנו. אז אם זה היה בתקופת הקורונה, אני חושבת שבמכון דוידסון אנחנו מתקשרים, מנגישים את המדע. גם המדע החדיש, פורץ הדרך לקהל הרחב וככה מי שלא קשור לקהילת המדענים יכול לקיים דיון ציבורי על סמך ידע".
1 צפייה בגלריה
הטבלה המחזורית
הטבלה המחזורית
(צילום: shutterstock)
בנושא קבלת ההחלטות, היא הוסיפה: "חשוב שתהיה מושכלת, מבוססת על עובדות. בהקשר למלחמה המתחוללת באוקראינה, בכלל הקשר של דעת הקהל בכל מה שקשור לתחנות כוח גרעיניות.... דעת הקהל מבוססת על פחד ולא על ידע והחלטות שמתקבלות מבוססות על פחד וזה מאוד חורה לי. אני חושבת שכחברה אנחנו צריכים לקבל החלטות שמבוססות על ידע. בטח היום, בטח בעתיד, אני חושבת שאין מה לעשות, אנחנו מחויבים, אזרחי העולם המודרני להיות בעלי כישורים בסיסיים במדע, אין לנו ברירה".
השנה יתקיים יום המדע הישראלי ב-12 מוקדים ברחבי הארץ: מכון דוידסון לחינוך מדעי, מרכז מדע ים המלח והערבה, פארק קרסו למדע, מוזיאון המדע על שם בלומפילד ירושלים, מדעטק - המוזיאון הלאומי למדע טכנולוגיה וחלל, אוניברסיטת אריאל בשומרון, מכללת אורנים, המכללה אקדמית תל חי, המכללה האקדמית צפת, המכללה האקדמית אלקאסמי, מיגל-מכון למחקר מדעי בגליל, וצומת צוותי מדע ותורה. השנה יום המדע של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה עוסק בנושא "חדשנות ישראלית פורצת דרך".