בין ינואר 2021 ליוני 2023 התקבלו במשטרה יותר מ-650 אלף פניות בנושא רעש - נושא הפניות השני בשכיחותו לאחר עבירות תנועה. מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, כתב בדוח על השלטון המקומי המתפרסם אחר-הצהריים (יום ג') כי המשטרה והרשויות המקומיות שנבדקו לא אכפו דיין את החוקים והתקנות בעניין עבירות הרעש. כמו כן נמצא כי בניגוד למקובל באירופה, הרשויות המקומיות בישראל אינן מחויבות למפות את מפגעי הרעש ולפעול להפחתתם - ולמשרד להגנת הסביבה אין מדיניות כתובה להתמודדות עמם.
רעש הוא מפגע סביבתי שכיח במרחב העירוני, ויש לו השפעות בריאותיות שליליות על הציבור כגון הפרעות שינה ומחלות לב וכלי דם. כ-400 בני אדם בישראל מתים מדי שנה כתוצאה מנזקים עקיפים הנגרמים ממפגעי רעש, כך לפי תחשיב שביצע המשרד להגנת הסביבה.
1 צפייה בגלריה
רעש סביבתי בעיר
רעש סביבתי בעיר
רעש סביבתי בעיר
(צילום: Shutterstock)
המבקר מצא כי משטרת ישראל והרשויות המקומיות שנבדקו בדוח לא ביצעו אכיפה מספקת של החוקים והתקנות בעניינן של עבירות הרעש, על אף הכלים העומדים לרשותן של הרשויות המקומיות.
כך, רק 15% מהפניות למשטרת ישראל בנושא גרימת רעש הסתיימו במתן קנס בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022 (כ-35,000 קנסות). עיריית פתח תקווה הסמיכה פקח סביבתי אחד בלבד, ועיריות עפולה וצפת לא הסמיכו כלל פקחים סביבתיים. המבקר העיר כי אי-הסמכת פקחים סביבתיים פוגעת ביכולתן של הרשויות המקומיות לאכוף את החוקים והתקנות בעניינן של עבירות רעש בתחום שיפוטן.
הביקורת העלתה גם שונות בין מספר הדוחות שהושתו על ידי פקחים עירוניים בנתניה ובפתח תקווה, שבהן רשמו פקחי הרשות בממוצע 38 - 44 דוחות על עבירות רעש מדי חודש, ובין העיריות עפולה וצפת, שבהן לא נרשמו כלל דוחות על עבירות רעש.
מבקר המדינה כתב כי ממצאי הביקורת מלמדים כי למשרד להגנת הסביבה אין מדיניות כתובה להתמודדות עם מפגעי רעש ברמה הארצית. בעוד שהאיחוד האירופי דורש מהמדינות האירופיות שנסקרו למפות את מפגעי הרעש ולפעול להפחתתם - בישראל לא קיימת חובה למפות את מפגעי הרעש, והרשויות המקומיות אינן מחויבות להכין תוכניות פעולה להפחתתם.
העיריות שנבדקו לא ביצעו מיפוי מרחבי של מפגעי הרעש בתחום שיפוטן ולמותר לציין שהן לא הפיקו ממנו לקחים להתמודדות עם המפגעים.
המבקר אנגלמן ממליץ למשרד להגנת הסביבה לקבוע מדיניות ארצית להתמודדות עם מפגעי רעש, ולרשויות המקומיות למצות את הכלים העומדים לרשותן להפחתה ואף למניעה של מפגע רחב היקף זה. על הרשויות להעלות את מודעות התושבים לנזק שעלול להיגרם להם ממפגעי הרעש.
ממשטרת ישראל נמסר: "לאור שינוי במדיניות רישום דוחות הגנת הסביבה, קיימת ירידה בכמות רישום הדוחות. דוחות נרשמים בהתאם לעבירות ולשיקול דעת השוטר, בכפוף למדיניות משטרת ישראל. יחידות משטרת ישראל מונחות לייצר תוכנית עבודה הכוללת תקיפה של עבירות הרעש בתיאום ובשת"פ הרשויות המקומיות. יחידות השיטור העירוני מכוונות לאכיפה של עבירות הרעש יחד עם יחידות הפיקוח הרשותי ומקיימות תוכניות אכיפה משותפות. בין משטרת ישראל - מדור הגנת הסביבה למשרד להגנת הסביבה - מתקיימת שותפות הדוקה הכוללת תוכניות אכיפה, פעילות מבצעית ואף לאחרונה הוקמה יחידה של 2 שוטרים ע"י המשרד להגנת הסביבה לטיפול מקצועי בעבירות הרעש".