אונייה שהובילה משלוחים חיים של בקר מרומניה והגיעה לאחרונה לנמל חיפה חשודה בעבירות של זיהום ים, אי-תיעוד נתונים והזנת נתונים שגויים – כך עולה מחקירת המשרד להגנת הסביבה.
המשרד החל לתחקר את צוות האונייה בעקבות דיווח של מפקח רשות הספנות והנמלים על חשד לניהול לא תקין של ספר השמן באונייה, שהפליגה תחת דגל איי קומורו.
כשהספינה הגיעה אל נמל מספנות ישראל בחיפה, הגיעו מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה לבדוק את האונייה. מדובר באונייה שהובילה בקר חי מרומניה לעזה, ופרקה 1,600 ראשי בקר. משם מועבר הבקר לרצועת עזה במשאיות.
כאשר מפקחי היחידה של המשרד להגנת הסביבה הגיעו, הם זיהו חציר שנופל לים מהאונייה וכן כי הכניסה לאונייה עוברת דרך מטען הבקר, מה שמצריך מעבר על חציר מעורב בצואת בקר בדרך המובילה למגורי העובדים באונייה.
מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית פתחו בחקירה וגילו כי האונייה ביצעה עבירות על ספרי השמן עוד משנת 2019 ועד יום הבדיקה. מדובר בעשרות ליקויי רישום בספר השמן, המעידים על התנהלות רשלנית ובלתי תקינה. הליקויים כללו בין היתר עמודים ריקים ללא תיעוד, נתונים שגויים, אי הלימה בין הכתוב לבין כמות הפסולת השמנית במכלי האונייה והיעדר מעקב על פינוי מכלים לחוף, כנדרש.
החקירה הושלמה וממצאיה יוגשו לבדיקה משפטית שבסופה תיבחן הגשת כתב אישום. מהאונייה נאספו מסמכים שונים ולאחר שהופקדה ערבות בסך 100 אלף דולר, היא שוחררה.
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אמר: "באירוע כזה עולות שאלות מוסריות בדבר משלוחי בקר חיים, שאנחנו משוכנעים כי יש להפסיקם באופן מיידי, שכן הם משלוחי מוות והתעללות. במקרה זה נדרשנו לנושא זיהום הים עם חציר מעורב בצואת בקר, וכן ניהול לא תקין של מסמכי האונייה. מול משבר האקלים, חובה עלינו להפגין אחריות כוללת על הים והפליטות המזהמות אליו – גם במשלוחים החיים של הבקר וגם בתפעול השוטף של האוניות. נמשיך לבצע את תפקידנו בכל עת במטרה לייצר הרתעה ולשמור על הים והחופים נקיים ממפגעים".