מבזק חדשות טובות 
(צילום: ירון ברנר)


פרופ' ג'ו דיטורי הולך לעשות את מה שאיש לא עשה לפניו - לשהות 100 ימים בקופסה קטנה מתחת לפני המים. בינתיים הוא כבר שוהה כ-40 ימים במצב זה.
אם בסיוטים הכי גדולים שלכם אתם תקועים בקופסה קטנה באוקיינוס, פרופ' דיטורי עושה זאת בכוונה. הוא צוללן לשעבר בחיל הים האמריקני, מומחה להנדסה ביו-רפואית, והוא חי כבר חודש ושבוע בקופסה בגודל 55 מ"ר, בעומק של תשעה מטרים מתחת למים בפלורידה. התכנון - לשרוד שם 100 ימים שלמים. אם יצליח, הוא ישבור שיא לזמן הארוך ביותר למחייה מתחת למים בתנאים כאלו.
3 צפייה בגלריה
המדען מתחת למים
המדען מתחת למים
המדען מתחת למים
(צילום: אוניברסיטת דרום פלורידה)
פרופ' דיטורי לא עושה את זה רק עבור התהילה. הוא עורך מחקר על השפעות לחץ היפרברי (רפואה היפרברית היא צורת טיפול רפואי בו החולה מצוי בתוך תא לחץ בלחץ אטמוספירי גבוה פי כמה מהסטנדרטי, ובנוסף, מקבל 100% חמצן. המטרה – להגביר את כמות החמצן לרקמות הגוף). החוקר מקווה לנצל את הזמן מתחת למים כדי לבחון את ההשפעה של חיים בסביבה כזאת על הגוף שלנו.
יש לו כיס אוויר בחלק העליון של חלל המגורים שלו, שם הוא אוכל וישן, מה שמגביר את לחץ האוויר סביבו. בערך פי 2 ממה שהוא רגיל אליו. בחדר הקטן הוא גם עושה ניסויים. תוסיפו לזה את השהייה הארוכה מתחת למים, הפרעות שינה, חשיפה מוגבלת לאור השמש ולפיכך את ויטמין D, הוא יצרוך דרך תוספי מזון. האתגרים הם גדולים, אבל המדען מאמין בתהליך ובניסיון המקצועי שלו. ונכון להיום, נשארו לו עוד 60 ימים בלבד כדי לצלוח את הניסוי.
נישאר בגזרת השיאים: מדענים הצליחו לגדל מודלים דמויי עוברים באמצעות תאי גזע של קופים, בפעם הראשונה בעולם. העוברים המהונדסים גנטית הושתלו בקופות פונדקאיות, ונראה ששלבי ההיריון מתקדמים בצורה שהמדענים ציפו לה.
גרסאות אנושיות של מודלים כאלה כבר נוצרו מתאי זרע, אבל התקדמות מדעית בבני אדם אינה על הפרק בעתיד הקרוב. לכן, צוות חוקרים סינים פנה למינים שדומים לנו, ומצאו את קופי המקוק.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תאי הגזע יצרו מבנים דמויי עוברים, ויצרו במעבדה רגע מפתח בהתפתחות עוברית של הגדרת גוף בסיסית. חלקם הושתלו ברחמן של שמונה קופות. כל קופה פונדקאית נוטרה באמצעות אולטרסאונד ובדיקות הורמונים במהלך 20 הימים שלאחר מכן, והתוצאות: דמויי העוברים הושתלו בהצלחה בשלוש מהפונדקאיות, שיצרו שקי היריון ולפי הבדיקות, שלושתן גם היו הורמונליות. דמויי העוברים לא שרדו, ונעלמו לחלוטין מהרחם כשבוע לאחר מכן. אבל מבדיקות המעקב אפשר לומר שלרגע קצר, הן למעשה היו בהיריון. עריכת ניסויים דומים עשויה לספר לנו הרבה על הזרוע הארוכה של המדע, הביולוגיה שלנו והפוטנציאל העתידני בהתפתחות העובר האנושי.
ולסיום, קבלו את סרטון הרמדאן הכי מצחיק שתראו. האימאם וליד מחסאס מאלג'יריה, רק התפלל בתפילה לילית שמתקיימת מדי ערב בחודש הרמדאן, אלא שאורחת מיוחדת קפצה לביקור והתקבלה בברכה.
3 צפייה בגלריה
החתול בתפילת הרמדאן
החתול בתפילת הרמדאן
החתולה הבתפילת הרמדאן
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
חתולה תועדה קופצת על האימאם במהלך השידור החי וטיפסה עליו עד שהתיישבה לו על הכתף. החתולה התקבלה בליטופים, אבל התפילה כמובן המשיכה.