תושב עוספיה, ששיסה את שני כלביו בצבוע שמת בייסורים קשים, נידון בבית המשפט השלום בחיפה לשלושה חודשי מאסר בפועל.
החקירה בעניינו של האיש, בשנות ה-40 לחייו, נפתחה בעקבות תיעוד וידאו מזעזע ששותף בפייסבוק והגיע לידי רשות הטבע והגנים. האיש נחקר בגין חשד לציד אכזרי של צבוע, המוגדר בחוק כחיית בר מוגנת.
מכתב האישום עולה, כי בחודש אוגוסט 2019, הבחין הנאשם בשני צבועים בסמוך למכוניתו וביתו בעוספיה שעל הכרמל. הוא שיחרר את שני כלביו, שהם כלבי תקיפה מסוג "אקיטה" בכדי לשסותם בצבועים. "הנאשם נכנס לרכבו, נסע אחרי הכלבים שהתרחקו כ-400 מטרים מביתו ושם ראה שהכלבים תפסו את אחד הצבועים, שהיה פצוע וצולע", טען התובע מטעם רשות הטבע והגנים, עו"ד רונן מאיר. "הכלבים תקפו ונשכו את הצבוע באכזריות ובעודו צופה במתרחש, הוציא הנאשם את מכשיר הטלפון הנייד שלו וצילם סרטון, במסגרתו תיעד את התקיפה של שני הכלבים כלפי הצבוע. זאת תוך שהוא קורא בקול ומעודד אותם להמשיך ולתקוף את הצבוע שוב ושוב ללא רחם".
1 צפייה בגלריה
תיעוד הכלבים והצבוע
תיעוד הכלבים והצבוע
תיעוד הכלבים והצבוע
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)

עוד נטען כי עקב מעשי התקיפה והנשיכות הרבות של הכלבים, בעידודו של הנאשם, הצבוע מת ביללות ובייסורים קשים. "הנאשם העלה בעצמו את הסרטון הקשה והאכזרי לאינטרנט באמצעות פוסט בפייסבוק, במסגרתו התפאר על האקט האכזרי שביצעו כלביו וכינה אותם 'האריות שלי'".
בהכרעת הדין, שניתנה בתום ניהול המשפט ושמיעת העדים, כתב השופט ד"ר זאיד פלאח, כי "הנאשם למעשה הודה שהוא עודד את כלביו להמשיך ולתקוף את הצבוע גם לאחר שהוא נכנע, והנאשם הגדיל באכזריותו כאשר אמר, שהוא גם נהנה מכך".
השופט פלאח הרשיע את הנאשם בעבירות של ציד ללא רישיון או היתר, איסור ציד בשיטות אכזריות ואיסור ציד בלילה. הוא גזר עליו כאמור שלושה חודשי מאסר בפועל, חצי שנה על תנאי למשך שלוש שנים, קנס בסך עשרת אלפים שקלים והתחייבות כספית בסך 50 אלף שקלים, להימנע מביצוע אחת או יותר מהעבירות שבהן הורשע בתיק זה וזאת למשך שלוש שנים מיום גזר הדין.
"מדובר באירוע אכזרי ביותר אשר נענה באופן ראוי על ידי בית המשפט הנכבד עת הטיל על הנאשם, עונש מאסר לריצוי בפועל לצד רכיבי ענישה משמעותיים נוספים", אומר עו"ד שי פרץ, התובע הראשי ברשות הטבע והגנים, "בכך הולך בית המשפט השלום בחיפה בתלם אותו התווה בית המשפט העליון שקבע כי מקומם של המתאכזרים לחיות הבר המוגנות הינו בנסיבות המתאימות, מאחורי סורג ובריח, וזאת בין היתר לצורך הרתעת נאשמים מסוג זה ועבריינים פוטנציאלים נוספים".
ליעד לינג, ממונה חקירות ומודיעין במחוז צפון של רשות הטבע והגנים, הוסיפה כי מדובר בפעולות של שיסוי, צייד והתעללות אכזרית בצבוע שהובילו למותו בייסורים. "גזר הדין שניתן הוא פרי פעולות אכיפה וחקירה שנוהלו על ידי פקחי וחוקרי רשות הטבע והגנים בשיתוף האגף לרווחת בעלי חיים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות במטרה למצות את הדין עם הנאשם", הסביר לינג, "אנו נמשיך בפעולות הסברה ואכיפה נחושות על מנת למנוע הישנות מקרים אלו ולצמצם עד כמה שניתן את הפגיעה בחיות הבר ותופעת הצייד הלא חוקי".