סודות לחיים מחוץ לכדור הארץ? תמונה שצולמה ב-2022 על ידי מצלמת HiRISE של נאס"א, המותקנת על סיפונה של החללית Mars Reconnaissance Orbiter המקיפה את כוכב הלכת מאדים מאז שנת 2006, פורסמה לאחרונה באתר הפרויקט של אוניברסיטת אריזונה, והרשת גועשת.
 
(צילום: אסף חן)

אותם בורות, הנראים בתמונה, מוגדרים עדיין כתעלומה עבור אסטרונומים, אלא שיש כמה דברים שאנחנו כן יודעים עליהם: הם ממוקמים בסמוך להרי געש קדומים, באזור שנחשב לוולקני ביותר בכוכב הלכת השכן, ובו נמצאים כמה מהרי הגעש הגדולים ביותר במערכת השמש כולה.
מדענים משערים שאלו מקומות שבהם האדמה יצרה מעין חור פעור, היכן שהייתה פעם לבה, ואם אכן כך הדבר - לכשיגיע היום ונגיע למאדים, זה עשוי להיות המקום המושלם עבור אסטרונאוטים להתמקם בו. ועדיין - אין לנו מושג באמת מה קורה שם, עד כמה הבורות האלה עמוקים או לאן הם מובילים. מה שכן - הם יכולים להיות אחד המקומות הטובים ביותר לחפש בהם עדויות לחיים.
3 צפייה בגלריה
אחד הבורות במאדים
אחד הבורות במאדים
אחד הבורות במאדים
(צילום: NASA/JPL/University of Arizona)
נשארים בחלל. מחקר פורץ דרך חושף כיצד הגוף שלנו מגיב ומתאושש אחר שהייה בחלל. המסקנות האלה עשויות לסייע לא רק לנאס"א או סוכנויות חלל אחרות, אלא גם עבור תעשיית תיירות החלל, שעתידה להתפתח מאוד בשנים ובעשורים הבאים.
החדשות הן שהגוף שלנו משתנה במגוון דרכים ברגע שהוא מגיע לחלל, החל מלחץ, חשיפה לקרינה ועד לאתגר חוסר המשקל. אנשים עוברים שינויים בדם, בלב, בעור, בכליות, בגנים – ובמדדי בריאות אחרים. החדשות הטובות: רוב בני האדם ששהו שם, חוזרים לשגרה תוך זמן קצר יחסית מרגע החזרה לכדור הארץ.
3 צפייה בגלריה
האסטרונאוטים והקוסמונאוטים חוגגים בחלל
האסטרונאוטים והקוסמונאוטים חוגגים בחלל
אסטרונאוטים וקוסמונאוטים בתחנת החלל
(צילום: נאס"א)
כלומר, כ-95% מהסממנים הבריאותיים שלהם חזרו לרמה הקודמת שלהם בתוך שלושה חודשים. גוף האדם, כך עולה מהמחקר, מתאושש די מהר, וזוהי מסקנה מעודדת, והיא גם עשויה לסייע לנו להבין בעתיד אילו תרופות או אמצעים יידרשו כדי לסייע לאלה שכן חוצים את גבול האטמוספירה, בטח אם זה לתקופת זמן ארוכה יחסית.
עוד עולה מהמחקר כי מתוך הנתונים הקיימים, נראה שדווקא לאסטרונאוטיות הייתה סיבולת גבוהה יותר ללחץ של טיסה בחלל.
ולסיום, יום הולדת שמח לניקי, נקבת מַנְדְּריל (קוף במשפחת הקופים בעלי הזנב, קרוב משפחתו של הבבון) שחוגגת 37 בגן החיות באריזונה, כאשר מדובר בחגיגות של ממש עם שיא גינס לקוף מנדריל המבוגר בעולם, כאשר תוחלת החיים הממוצעת של המין היא כ-18 שנים.
3 צפייה בגלריה
בת 37. מזל טוב לניקי
בת 37. מזל טוב לניקי
בת 37. מזל טוב לניקי
(צילום: מתוך עמוד האינסטגרם phoenixzoo)
ניקי נולדה באורגון ב-1987 וחיה בפיניקס בשש השנים האחרונות, ומסתבר שמדובר בגנים טובים וסביבה נוחה למחייה – גם לאחותה למחצה של ניקי, ויקטוריה, היו חיים ארוכים לפני שמתה בגיל 35. אגב, אם ניקי תחיה בעוד שלוש שנים, היא תשבור את השיא למנדריל המבוגר ביותר אי פעם בשבי, ותקטוף את התואר מנקבה בת 40 שמתה בדאלאס ב-2004.