הטלסקופ ג'יימס ווב ממשיך לספק תמונות מדהימות מהחלל, והערב (יום ג') פורסמה תמונה של גלקסיית הגלגלון (Cartwheel), הנמצאת כ-500 מיליון שנות אור מכדור הארץ. בנאס"א אמרו כי בצד השמאלי של התמונה ניתן לראות שתי גלקסיות נוספות וברקע גלקסיות רבות אחרות.
2 צפייה בגלריה
הצילום החדש של ג'יימס ווב
הצילום החדש של ג'יימס ווב
הצילום החדש של ג'יימס ווב
(צילום: נאס"א, סוכנות החלל האירופית)
בנאס"א אמרו כי הגלקסיה הגדולה התנגשה במהירות גבוהה עם גלקסיה אחרת, קטנה בהרבה, שאינה נראית בתמונה זו. בסוכנות החלל האמריקנית הוסיפו כי ההתנגשות השפיעה בעיקר על צורתה והמבנה של גלקסיית הגלגלון. בין היתר יש לה טבעת פנימית בהירה וטבעת צבעונית מסביב.
עוד אמרו בנאס"א כי הליבה הבהירה של הגלקסיה מכילה כמות עצומה של ענני אבק, כשהאזורים הבהירים ביותר הם ביתם של צבירי כוכבים צעירים וענקיים. מנגד, בטבעת החיצונית של הגלקסיה, שהתרחבה במשך כ-440 מיליון שנה, נוצרים כוכבים וסופרנובות.
טלסקופים אחרים, בין היתר טלסקופ החלל הוותיק האבל, בחנו בעבר את גלקסיית הגלגלון. אבל הצילומים היו פחות חדים. טלסקופ החלל המשוכלל ג'ייימס ווב הצליח עכשיו לחשוף תובנות חדשות על אודות הגלקסיה המסקרנת.
2 צפייה בגלריה
הגלקסיה כפי שצולמה על ידי טלסקופ החלל האבל לפני כמה שנים
הגלקסיה כפי שצולמה על ידי טלסקופ החלל האבל לפני כמה שנים
הגלקסיה כפי שצולמה על ידי טלסקופ החלל האבל לפני כמה שנים
(צילום: נאס"א)
טלסקופ ג'יימס ווב שוגר לחלל בדצמבר 2021, ולאחר מסע של כחודש הגיע לנקודת לגראנז'-2 (L2), המרוחקת כמיליון וחצי ק"מ מאיתנו, אחת הנקודות שבהן הכבידה של הארץ ושל השמש מבטלות זו את זו. בנקודה זו הארץ נמצאת כל הזמן בין הטלסקופ לבין השמש, מה שמאפשר לבצע תצפיות רגישות באור אדום ותת-אדום, הזקוקות לטמפרטורה נמוכה. כדי להבטיח שהטמפרטורה לא תעלה יותר מדי, מוצב הטלסקופ על גבי מגן חום רב שכבתי בגודל של מגרש טניס, החוצץ בינו לבין אור השמש.
הטלסקופ מצויד במראה בקוטר 6.5 מטר, גדולה בהרבה מכל טלסקופ חלל שקדם לו, ומורכבת מלוחות מתכת בציפוי זהב דקיק. הקרינה שפוגעת במראה מרוכזת במראה משנית המוצבת מולה, ומועברת ממנה אל ארבעת המכשירים האופטיים – מצלמות וספקטרוסקופים – של טלסקופ החלל. השילוב בין גודל המראה לבין המיכשור הרגיש באור אדום ותת-אדום, אמור לספק לנו הצצה לפינות של היקום שעד כה היו נסתרות מעינינו.
אילו עוד תגליות יביא לנו טלסקופ החלל ג'יימס ווב?
(צילום: נדב אבס)