מבזק חדשות טובות
(צילום: שמוליק דודפור)



"כאילו ראיתי את כל החיים שלי חולפים לי מול העיניים": התסריטאים הגדולים של הוליווד בנו רגעי שיא בסרטים עם המשפט הזה, שמלווה אותנו בכל פעם שמתרחש משהו ממש מפחיד ואנחנו רוצים להקצין אותו, כאילו מדובר בתרחיש שעלול להביא בסופו למוות, אלא שכעת המדע נכנס לסיפור, וזה הופך להיות מסרט שובר קופות למציאות.
סקירה ראשונה אי פעם של מוח אנושי גוסס גילתה שהחיים באמת עשויים "לחלוף לכם מול העיניים", רגע לפני שהכול נגמר. הממצא התגלה לגמרי במקרה, כאשר חולה קשיש מת לפתע במהלך סריקת מוח שגרתית.
מבלי שנערכו לכך, מדענים לכדו בטעות נתונים ייחודיים על פעילות המוח שלו בסוף חייו. במהלך 30 השניות שלפני ואחרי שלבו של האיש חדל לפעום, גלי המוח שלו היו דומים בצורה מופלאה לאלו הנראים במהלך חלום, זיכרון ומדיטציה, מה שמצביע בדיוק על ההתרחשות של "חיים שלמים", הם מספרים. גלי הגמא שנצפו - נצפים לרוב במוח כאשר אנשים רוצים להגיע למרכז הזיכרון שלהם - כלומר, להיזכר ברגעים במהלך החיים.
3 צפייה בגלריה
המוח ברגעים האחרונים
המוח ברגעים האחרונים
המוח ברגעים האחרונים
(צילום: מתוך המחקר)
"עד עכשיו, פעילות מוחית שכזאת דווחה על ידי אנשים שחוו כמעט חוויית מוות, אבל עכשיו זו הוכחה מדעית ראשונה לכך שההבזק הזה, עשוי להיות אמיתי", אמרו החוקרים. התגלית שעומדת בראש המחקר שמתפרסם כעת התרחשה כבר ב-2016 על פעילות מוחו של גבר קנדי בן 87 שפיתח אפילפסיה, ומותו הבלתי צפוי השאיר את המדע עם תגלית בלתי צפויה והיסטורית.
ומהמוח האנושי למקום הרבה יותר רחוק: מה קורה כששניים מהעצמים הגדולים ביקום - מתנגשים? ובכן, זה ממש פשוט, אומרים מדענים על פי מחקר חדש: הם יוצרים את אחד מגלי ההלם הגדולים ביותר שקיימים בקוסמוס. כמה גדול? בגודל של פי 60 משביל החלב.
במרחק של כ-730 מיליון שנות אור מאיתנו, ממוקם Abell 3667, המורכב משתי קבוצות של גלקסיות המתנגשות זאת בזאת. שתי הקבוצות האלה מרכיבות יותר מ-550 גלקסיות בודדות שמתערבבות להן באיטיות לכאוס קוסמי ענק, מה שיצר גל הלם עצום שמתמזג ומתקלח - וכעת, ניתן לראותו לראשונה באמצעות התמונה המדויקת הזאת – המפורטת ביותר שנלכדה אי פעם, באמצעות טלסקופ בדרום אפריקה, שקולט גלי רדיו.
3 צפייה בגלריה
גלי הלם בחלל
גלי הלם בחלל
גלי הלם בחלל
(צילום: Francesco de Gasperin, SARAO)
לדברי החוקרים, גל ההלם התפוצץ לראשונה לפני כמיליארד שנים, כאשר קבוצות הגלקסיות האלה התנגשו לראשונה. מאז עברו הרבה גז בנהר החלל – ואיתו הרבה מאוד אנרגיה. כמה אנרגיה? הכי הרבה באירוע בודד מאז המפץ הגדול.
ולסיום, קבלו את הפרויקט החדש באל סלבדור – בית חולים לחיות מחמד שנבנה עם כסף שהרוויחו בביטקוין. המתקן הרפואי פותח את שעריו ארבעה חודשים בלבד לאחר שהחלה הבנייה שלו, ולפי הממשלה – מדובר בפרויקט יחיד במינו שיצא לדרך עם קרן ביטקוין של ארבעה מיליון דולר.
3 צפייה בגלריה
הכלבים ובעליהם בתור לבית החולים באל סלבדור
הכלבים ובעליהם בתור לבית החולים באל סלבדור
הכלבים ובעליהם בתור לבית החולים באל סלבדור
(צילום: רויטרס)
תוכלו למצוא שם שירותי טיפול, מיון, ייעוץ 24/7, אשפוזים במידת הצורך, שיקום, אפילו ניתוחי חירום ובדיקות מעבדה בעלות סמלית. וכן, התשלום בביטקוין.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי