כשהעולם פועל נגד סכנה משותפת - החדשות הטובות מגיעות: שכבת האוזון המגנה על כדור הארץ נרפאת בקצב איטי, ולפי מדענים החור שמעל יבשת אנטארקטיקה יעלם בעוד כ-43 שנה – כלומר בשנת 2066. כך עולה מדוח חדש של האו"ם, שפורסם הערב (יום ב').
כך הצטמצם החור באוזון

בהערכה המדעית, המתפרסמת פעם בארבע שנים, התברר כי ההתאוששות נמצאת בעיצומה, 35 שנים לאחר שכל המדינות בעולם הסכימו להפסיק לייצר כימיקלים הפוגעים בשכבת האוזון באטמוספירה של כדור הארץ, המגינה מקרינה מזיקה.
"בסטרטוספרה העליונה ובאזור החור באוזון אנו רואים שהמצב משתפר", אמר פול ניומן, יו"ר משותף של הוועדה המדעית. לפי החוקרים, שהציגו את הדוח בכנס של האגודה המטאורולוגית הנערך בדנבר, הכמות הממוצעת העולמית של אוזון בגובה של כ-30 ק"מ לא תחזור לרמות של 1980 עד לשנת 2040 בערך. עוד נכתב כי החור באוזון מעל לאזור הארקטי יעלם ככל הנראה עד שנת 2045. בנוסף נכתב בדוח כי החור הגדול יותר, הנמצא מעל אנטארקטיקה, יתמלא עד שנת 2066.
2 צפייה בגלריה
החור באוזון ב 20 באוקטובר 2019 הקוטב הדרומי אוזון אנטארקטיקה
החור באוזון ב 20 באוקטובר 2019 הקוטב הדרומי אוזון אנטארקטיקה
החור באוזון ב 20 באוקטובר 2019 הקוטב הדרומי אוזון אנטארקטיקה
(צילום: AP)
מדענים ופעילי איכות סביבה ברחבי העולם בירכו על המאמצים לפעול לסגירת החור באוזון, בזכות הסכם שנחתם בשנת 1987 במונטריאול. אותו הסכם אסר על שימוש בכימיקלים, בין היתר בכאלה שנמצאים בתעשיית הקירור. מדובר באחד הניצחונות האקולוגיים הגדולים ביותר של האנושות.
"פעולות למען האוזון מהווה תקדים לפעולות אקלים אחרות. ההצלחה שלנו בהפסקה הדרגתית של שימוש בכימיקלים אוכלי אוזון מראה לנו מה ניתן ומה חייבים לעשות – בדחיפות – כדי להפסיק את השימוש בדלקים מאובנים, ולהפחית בפליטת גזי חממה וכך להגביל את העלייה בטמפרטורה", אמר מזכ"ל הארגון המטאורולוגי העולמי, פרופ' פטרי טאלאס.
לפי הדוח, שני הכימיקלים העיקריים שפוגעים באוזון נמצאים ברמות נמוכות יותר באטמוספרה. ניומן, חוקר ראשי במדעי כדו הארץ במרכז החלל גודארד של נאס"א, אמר כי רמת הכלור ירדה ב-11.5% מאז הגיעה לשיא ב-1993 ואילו הברום – שפוגע יותר באוזון – ירד ב-14.5% מאז השיא שלו ב-1999. "רמות הברום והכלור יורדות וזו עדות אמיתית ליעילותו של פרוטוקול מונטריאול", אמר ניומן.
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ההתחממות הגלובלית מהעולם
הפגנה נגד ההתחממות הגלובלית מהעולם
הפגנה נגד ההתחממות הגלובלית
(צילום: EPA)
שכבת האוזון היא שכבה בסטרוטוספירה, חלקה האמצעי של אטמוספרת כדור הארץ. היא מסייעת להגן על החיים מקרינה סולרית מזיקה, אבל תרכובות כלור מעשי ידי אדם, שיכולות להישאר באוויר למשך יותר מ-100 שנה, מכרסמת באוזון, מקטינות את השכבה ויוצרות חור מעל חצי הכדור הדרומי. החור מגיע לשיאו מדי שנה בספטמבר ואוקטובר, נעלם בסוף דצמבר, ומדי אביב הוא מתגלה מחדש.
הסכם מונטריאול ב-1987, ההסכם היחיד של האו"ם שאושר על ידי כל מדינה בעולם, אסר על שימוש בתרכובות כלור רבות שנעשה בהן שימוש בעבר כחומרי קירור וכתרסיסים. האיסור הזה הוביל לצמצום בחור באוזון בשנים האחרונות.