הנגיף הגורם למחלת קדחת דימומית קרימיאן-קונגו (CCHF) התגלה לראשונה בישראל. הנגיף התגלה בבקר הרועה ברמת הגולן, מזרח עמק יזרעאל ודרום הכרמל, ובקרציות שהיו עליו. במשרד החקלאות אמרו כי הגילוי היה במסגרת ניטור מחלות אקטיבי בבעלי חיים, שערך המכון הווטרינרי של השירותים הווטרינרים.
במשרד החקלאות הסבירו כי קדחת דימומית קרימיאן-קונגו היא מחלה נגיפית, שפוגעת הן בבקר ובצאן והן בבני אדם. לרוב, המחלה מופיעה ללא תסמינים בבעלי חיים, אך יכולה לגרום לתחלואה חמורה בבני אדם. מהספרות ידוע כי כ-30% מבני האדם המאובחנים גם מתים מהמחלה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד אמרו במשרד החקלאות כי הנגיף מועבר באמצעות עקיצת קרצייה שניזונה מדם בקר וצאן נגוע או באמצעות מגע עם נוזלי גוף שלהם, ולא מדבקת באכילת בשר או שתיית חלב. כאמור, זו הפעם הראשונה שהנגיף מאובחן בישראל, זאת על אף שהנגיף רווח במדינות המזרח התיכון, אפריקה, מערב אסיה ודרום מזרח אירופה.
איך נדבקים? במשרד החקלאות מדגישים כי צריך להיות בקרבה מאוד צמודה לבקר ולצאן על מנת להידבק במחלה. כמו כן העברה העיקרית של הנגיף היא דרך קרצית.
בקיץ שעבר פורסמה כתבה באתר מכון דוידסון לחינוך מדעי, כי מזג האוויר הופך יותר ויותר מתאים לקרציות האלה בשל שינויי האקלים, והמחלה שפעם הייתה אנדמית בעיקר באפריקה, באזורים בבלקן ובמזרח התיכון ובחלקים מאסיה, תגיע למקומות אחרים. בישראל האקלים מתאים לקרציות ומסיבה זו הן כנראה גם הגיעו לכאן.