מבזק חדשות טובות
(צילום: ירון ברנר)


מפה חדשה של מאדים חושפת נקודת מבט מעניינת על כוכב הלכת האדום. במפה, שהורכבה בזכות תמונות שצילמה הגשושית "התקווה" של איחוד האמירויות, מאפיינים גיאולוגיים מדהימים בתלת ממד.
מדובר על פירוט יוצא דופן, ושפע של פרטים מרתקים שטרם נראו כך בעבר, ברזולוציה גבוהה, שיכולה לסייע למדענים לענות על מספר שאלות בנוגע למאדים, כולל הנוף הצחיח שלו, למרות שפעם היה שופע מים ונוזלים.
3 צפייה בגלריה
המפה המפורטת ביותר של מאדים
המפה המפורטת ביותר של מאדים
המפה המפורטת ביותר של מאדים
(איור: NYU Abu Dhabi)
המפה של מאדים נוצרה על ידי צוות של מדענים בראשות חוקרים מאוניברסיטת ניו יורק-אבו דאבי (NYUAD) ומרכז איחוד האמירויות למדעי החלל. החוקרים השתמשו בנתונים שנאספו ממסלול סביב מאדים על ידי הגשושית, שמקיפה את כוכב הלכת וחוקרת אותו מאז פברואר 2021. המפה, שמורכבת מ-3,000 תצפיות, מציגה את כוכב הלכת דרך עיני מערכת הדמיה, ומציגה מעין אטלס חדש ומתקדם, שיהפוך לכלי מחקר חדשני ועתידני, ללמוד יותר על מאדים.
המפה חושפת אזורי קרח קוטביים, הרים והרי געש לא פעילים. שרידי נהרות, אגמים ועמקים עתיקים שבהם היו מים לפני מיליארדי שנים.
ועכשיו, למחקר חדש, על חבר ישן. מדענים גילו לאחרונה שלדינוזאור טי-רקס, הנטוע בתרבות הפופולארית, בין היתר מסרטי פארק היורה, היו שפתיים כמו של חיה קטנה, שאתם בטח מכירים – הלטאה.
3 צפייה בגלריה
טי-רקס, לא מה שחשבתם
טי-רקס, לא מה שחשבתם
טי-רקס, לא מה שחשבתם
(איור: Mark P. Witton, מתוך המחקר)
השיניים שלו לא היו חשופות, והסתתרו מאחורי זוג שפתיים. לא תאמינו, אבל השפתיים האלה עמדו לאורך השנים בלב ויכוח ארוך בין פליאונטולוגים, שלא ידעו לשים את האצבע על השחזור המדויק של השפתיים. חלק מהחוקרים חשבו ששיניים גדולות כאלה לא יכולות להיתחם על ידי שפה, וטענו לאורך שנים שלטי-רקס לא היו שפתיים. כעת, אפשר להשלים את החיוך עם שפתיים דקות ובעלות קשקשים, ולמרבה הפלא, זה שונה מאוד מתיאורי הדינוזאורים שהורגלנו לראות על המסך.
כשצוות החוקרים הבינלאומי בחן את הנושא במטרה להגיע לממצאים, הוא הלך למשאב הכי טוב שיש לנו: עצמות. באמצעות ניתוח השוואתי, הם חקרו את מבנה השיניים והלסתות, והרכיבו את האנטומיה של הפה. ולמרות שהשיניים של הטי-רקס היו גדולות פי כמה מזוחלים מודרניים כמו לטאה, מדובר עדיין על יחס פרופורציונלי של הגולגולת לשיניים.
ולסיום, אם ניסיתם לגלוש בקיץ שעבר והרגשתם שהגוף קצת שחוק, אז הכירו את הגבר היפני ששבר שיא גינס בגיל 89 כגולש המבוגר בעולם.
3 צפייה בגלריה
אפשר לגלוש גם בגיל 89
אפשר לגלוש גם בגיל 89
אפשר לגלוש גם בגיל 89
(צילום: ספר הישיאים של גינס)
את התחביב הקליל סייצ'י סאנו מתחזק קצת פחות מעשור, ואת השיא שעבר ביולי בשנה שעברה. מה העניק לו השראה? הוא התחיל לגלוש זמן קצר לאחר שטיפס על הר געש ביפן, כשהוא בן 80 "בלבד".