גוזל חיוואי וגוזלי רחמים
(קרדיט: פרויקט עופות דורסים בשידור חי)

שני גוזלים של רחם, מין בסכנת הכחדה חמורה בישראל, וגוזל חיוויאי בקעו בימים האחרונים מול מצלמות פרויקט "עופות דורסים בשידור חי".
ד"ר גלעד פרידמן, מנהל הפרויקט, סיפר כי על בקיעת הרחמים כי "לאחר 42 ימי דגירה בקעו שני הגוזלים הנדירים, אולם הרחם לא היה תמיד היו בסכנת הכחדה חמורה בישראל. בקום המדינה, מצבו היה טוב בהרבה ומאות זוגות קיננו ברחבי ישראל, ומאז האוכלוסייה הצטמצמה בשל הרעלות משניות, אובדן בית גידול, התחשמלויות ועוד. כיום, האוכלוסייה מונה כ-60 זוגות בלבד - ברמת הגולן, במדבר יהודה ובנגב. בשל מצבו העגום של הרחם, הוקמו גרעיניי רבייה. אנחנו בקרב מאסף על הרחמים בישראל ומתרגשים מאוד שמדי שנה אנחנו זוכים לצלם את עונת הקינון של המין המיוחד הזה. כל גוזל שבוקע הוא חשוב מאוד להמשך השרידות של כלל האוכלוסייה, לכן כולנו מברכים אותו ומחזיקים לו אצבעות". הקן של זוג הרחמים ממוקם בנגב.
4 צפייה בגלריה
גוזל חיוואי
גוזל חיוואי
גוזל חיוואי
(צילום: עופות דורסים בשידור חי )
4 צפייה בגלריה
קו חיוואי
קו חיוואי
קו חיוואי
(צילום: עופות דורסים בשידור חי )
בנוסף, לאחר 46 ימי דגירה, בקע כאמור גוזל חיוויאי, צאצא לזוג המקנן באיזור המרכז. "אחרי שנתיים של כישלונות בהפרחת גוזלים, בשנה שעברה הגיע זכר חדש לטריטוריית הקינון והפיח תקווה חדשה עבור כולנו. הוא זכה בנקבה הוותיקה ויחד הם הפריחו גוזל. השנה, הם נפגשו שוב בדרכם חזרה מאפריקה, הקימו קן משותף, הזדווגו והנקבה הטילה ביצה. בימים האחרונים ראינו במצלמות שהחלו להופיע סדקים ראשונים בביצה וכבר הוצפנו בהודעות נרגשות של צופים נאמנים. הסדק המשיך להתרחב ומדי פעם אף ראינו את הגוזל זז בתוך הביצה. פתאום הוא כבר בקע לגמרי מן הביצה, בשידור חי. כעת, החיוויאים נכנסים לתקופה ארוכה של טיפול בגוזל, בה יצודו עבורו שניים על ארבעה פרטי טרף ליום, רובם נחשים גדולים. אתמול הוא כבר הספיק לטעום זעמן שחור צעיר ואפילו זיקית", אמר פרידמן.
אמיר שפיר, מנהל מרחב הר הנגב ברשות הטבע והגנים, הוסיף כי "הפרויקט הוא חלק מפעולות שרשות הטבע והגנים מקדמת על מנת להגן על האוכלוסייה של העופות הדורסים, בנוסף לתחנות האכלה, ניטור ומעקב. לשמחתנו, זוג רחמים בחר לקנן במרחב הר הנגב אחד משני קינים בלבד באיזור. פרויקט דורסים בשידור חי מאפשר להנגיש את הפלא לציבור הרחב ולהעלאת החשיבות לשמירה על מינים אלה נקווה שנזכה לראות אותו גדל ופורח מהקן".
4 צפייה בגלריה
גוזלי רחמים
גוזלי רחמים
גוזלי רחמים
(צילום: עופות דורסים בשידור חי )
עד כה, נחשפו עשרות מיליוני צופים מכ-120 מדינות לחייהם של העופות הדורסים במסגרת פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", שהחל באביב 2016, אך גם לקשיים ואתגרים שהם חווים – חמיסת גוזלים, הפרעות אדם לקינון, התחשמלויות, פגיעות טפילים, התמודדות עם טורפים אחרים, פגעי מזג אוויר ואף שריפות.
"שני המינים האלו הם נודדים, הם מבלים את החורף מדרום לסהרה וחשופים לסכנות חמורות מאוד לאורך כל מסלולי הנדידה ובאזורי החריפה, וצריך לשמור עליהם מכל משמר. נאחל לגוזלים הקטנים שיתחזקו ויגדלו להיות עופות דורסים מרשימים, שיצטרפו לכל הצעירים של 2023 שעתידים לתמוך ולאושש את אוכלוסיית הדורסים הנמצאת בסכנה ממשית", הוסיף ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע.
4 צפייה בגלריה
גוזלי רחמים
גוזלי רחמים
גוזלי רחמים
(צילום: עופות דורסים בשידור חי )
פרויקט "עופות דורסים בשידור חי" חושף באמצעות מצלמות אונליין המשדרות 24/7 את עולמם החבוי של הדורסים הגדולים והמסתוריים המקננים בישראל. הוא נעשה עם רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן הדוכיפת, צה"ל, ה-"מדבריום", המנהל האזרחי ביהודה ושומרון, "קרן המורשת" ו"פורשים כנף".
לדף הפייסבוק של הפרויקט: https://bit.ly/3fDTF9H
לצפייה ישירה בקינונים: https://www.birds.org.il/he/cameras