עמוק מתחת לאדמה, בתוך בור שנוצר כתוצאה מקידוח באוסטרליה, גילו מדענים "פלא של האבולוציה", מרבה רגליים עם מספר הרגליים הגבוה ביותר שהתגלה עד כה - 1,306. החוקרים אמרו כי מדובר בנקבה.
חוקר מסביר (באנגלית) על מציאת מרבה הרגליים עם 1,306 רגליים
(צילום: רויטרס)


לדברי המדענים, אורכו של מרבה הרגליים הוא כ-9.5 ס"מ בלבד ורוחבו הוא כמעט סנטימטר. הראש שלו הוא בצורת חרוט, אין לו עיניים, פיו דומה למקור ויש לו מעין אנטנה על ראשו. מחקר על התגלית התפרסם השבוע ב-Scientific Reports.
3 צפייה בגלריה
פחות מ-10 ס"מ, יותר מ-1,300 רגליים
פחות מ-10 ס"מ, יותר מ-1,300 רגליים
פחות מ-10 ס"מ, יותר מ-1,300 רגליים
(צילום: רויטרס)
מרבה הרגליים, שזכה לשם Eumillipes Persephone, נמצא בעומק של 60 מטרים מתחת לאדמה. לדברי החוקרים, לנקבות של המין הזה יש יותר רגליים מאשר לזכרים. פירושו של השם הוא "בעל אלף רגליים אמיתי" ומתייחס לפרספונה, מלכת העולם התחתון ואשתו של אל השאול במיתולוגיה היוונית.
"לדעתי זו חיה מהממת, פלא של האבולוציה", אמר המחבר הראשי של המחקר, ברונו בוזטו, ביולוג ראשי במוסד אקדמי בפרת' שבאוסטרליה. "הוא מייצג את ההתארכות הקיצונית ביותר שנמצאה עד כה במרבי רגליים, שהיו החיות הראשונות שכבשו את האדמה", אמר החוקר. "המין הזה הצליח להסתגל לחיים בעומק של עשרות מטרים מתחת לפני האדמה".
בזוטו הוסיף: "אנו מאמינים שהמספר הרב של הרגליים מספק יתרון במונחים של כוח על מנת לדחוף את גופם קדימה דרך סדקים קטנים באדמה, שבהם הם חיים".
3 צפייה בגלריה
הראש של הייצור
הראש של הייצור
הראש של הייצור
(צילום: רויטרס)
מדובר במין שחי בחושך מוחלט באזור שבו סלעים וולקניים וברזל. בהיעדר עיניים, הוא משתמש בחושים אחרים כגון מגע וריח על מנת להתמצא בסביבה. לדברי החוקרים, ככל הנראה המין הזה ניזון מפטריות.
המין התגלה באזור שבו כורים זהב, ליתיום וחומרים נוספים. לדברי החוקרים, הם זיהו ארבעה מרבי רגליים בעלי מספר רב מאוד של רגליים, אך אף אחד מהם לא היה בחיים. לאחת הנקבות הבוגרות שמצאו החוקרים היו 1,306 רגליים ואילו לשנייה היו 998. לאחד משני הזכרים שנמצאו היו 818 רגליים ולשני 778 רגליים "בלבד".
החוקרים אמרו כי מספר הרגליים אינו אחיד, כיוון שכמה מהרגליים נושרות במהלך החיים, אך מנגד מרבי הרגליים מגדלים רגליים חדשות במהלך חייהם.
3 צפייה בגלריה
צילום מיקרוסקופי של הרגליים
צילום מיקרוסקופי של הרגליים
צילום מיקרוסקופי של הרגליים
(צילום: רויטרס)
לדברי החוקרים, עד כה החזיק בשיא מספר הרגליים - מרבה רגליים שהתגלה בקליפורניה, וזכה לשם Illacme plenipes. לאותו מרבה רגליים היו "רק" 750 רגליים. עד כה מוכרים למדע כ-13 אלף מינים של מרבי רגליים.