שרת האנרגיה קארין אלהרר תציג הבוקר (יום ד') את תוכנית העבודה של משרדה לשנת 2022 בוועדת הכלכלה של הכנסת. בריאיון ל-ynet, סיפרה השרה על התוכנית של המשרד לעתיד הקרוב והרחוק.
"היעד ל-2030 עומד כרגע על 30% אנרגיות מתחדשות. זה נשמע מאוד לא שאפתני, אבל כשמסתכלים על העובדות, הוא לא פשוט ליישום", אמרה אלהרר. "מדובר על הובלה של משרד האנרגיה, אבל בשיתוף פעולה של גופים רבים: רשות החשמל, משרד האוצר, משרד החקלאות, משרד הכלכלה, מנהל התכנון, ועוד. זה שילוב של גורמים שלכל אחד יש הסתייגויות מהנושא, ולא כולם תמיד משתפים פעולה".
4 צפייה בגלריה
שרת האנרגיה קארין אלהרר
שרת האנרגיה קארין אלהרר
שרת האנרגיה קארין אלהרר
(צילום: דולב ארן)
השרה הוסיפה שמדובר ביעד שהמשרד מחויב אליו. "בכל שבועיים-שלושה מתקיימות ישיבות עם כל הגורמים, שבהן אנחנו פועלים להסרת החסמים הפוגעים בקידום האנרגיות המתחדשות. זה בליבת העשייה של המשרד".
עוד אמרה שהמשרד מתמרץ הקמה של מתקני ייצור סולאריים בדו-שימוש, בדגש על מאגרי מים, בריכות דגים, מתקני תשתית. זאת, כדי להימנע מלעשות שימוש בשטחים פתוחים. "המטרה היא למקסם עד כמה שניתן את הרשת כדי שנוכל לקלוט כמה שיותר, וגם כמה שיותר מהר, את האנרגיה המתחדשת".
4 צפייה בגלריה
שדה סולארי של חברת EDF Renewables Israel בתמנע
שדה סולארי של חברת EDF Renewables Israel בתמנע
שדה סולארי של חברת EDF Renewables Israel בתמנע
(צילום: EDF Renewables Israel)

קידום טכנולוגיות חדשות

כמו כן, שרת האנרגיה ציינה שקיימת חשיבות רבה בקידום טכנולוגיות חדשניות, וגיוון מקורות האנרגיה. "ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע על איפוס פליטות עד 2050. המשמעות היא לשלב את כל התוכניות שלנו יחד וליצור מפת דרכים, וזה מה שאנחנו עוסקים בו היום", אמרה השרה.
לדבריה, "אנחנו יודעים היום על אנרגיות מתחדשות, על חשמול. אך יש הרבה טכנולוגיות שאנחנו לא מכירים שהולכות להיכנס בעתיד. כמו כל מדינות העולם שהתחייבו ל-0 פליטות, אף אחד לא באמת יודע במדויק מה יאפשר את זה, ובאילו אמצעים מדויקים יעשו שימוש. אבל אנחנו יודעים על כל מיני סברות. גם של מימן, גם של לכידת פחמן. ואנחנו מאוד מקווים שבאמצעות עידוד של טכנולוגיות מתקדמות בתחום האנרגיה נגיע לעוד דרכים שבהן נוכל לאפס פליטות. הדבר הכי משמעותי שהמשרד צריך לעסוק בו הוא הגיוון של מקורות האנרגיה. וזה דבר שלצערי לא היה טוב במשרד ואני מקווה שנצליח במשימה הזאת".
נשיא מצרים א-סיסי מברך לשלום את שרת האנרגיה קארין אלהרר בכנס האנרגיה בקהיר השבוע


"ישראל היא מדינת היי-טק. אנחנו רוצים לנצל את היתרון היחסי שלה וליצור פיילוטים נטולי חסמים בירוקרטיים כדי שחברות יוכלו לפתח, ואנחנו נוכל לקחת את הרעיונות המצוינים שלהם ולקדם אותם כפתרון לבעיית משבר האקלים", הוסיפה אלהרר.

התייעלות אנרגטית

משימה עיקרית המוצגת בתוכנית היא התייעלות אנרגטית – ייעול והפחתת צריכה לטובת צמצום פליטות גזי חממה. "האנרגיה הכי ירוקה היא אנרגיה שלא משתמשים בה. יש לנו יעד של 18% בשיפור בהתייעלות האנרגטית עד ל-2030 בהשוואה ל-2015. מה שאומר: 1.3% שיפור בהתייעלות אנרגטית בכל שנה", אמרה אלהרר.
עוד ציינה השרה כי ההתייעלות באה לידי ביטוי בכמה רבדים: בבית, בבנייה מאופסת אנרגיה, בדירוג אנרגטי של מכשירי חשמל וגם ברמת הרשויות המקומיות. "אנחנו ממנים ראשי אשכולות כדי שיסייעו לרשויות לכתוב תוכניות שייצרכו פחות אנרגיה או יעצימו את השימוש האנרגטי בצורה יעילה יותר. גם תקצבנו את זה, כי אנחנו חושבים שניתן להמשיך לפתח רשת לאספקה, אבל אנחנו בסוף מבינים גם שיהיה גידול לשימוש בחשמל, וכמה שלא נפתח עוד ועוד תשתיות – בסוף עדיף להשתמש בתבונה בחשמל".
4 צפייה בגלריה
מפיקים חשמל בחניה
מפיקים חשמל בחניה
פאנלים סולאריים מעל חניות
(צילום: shutterstock)
אתגר נוסף הכלול בתוכנית הוא קושי עיקרי שעומד בפני בעלי מכוניות חשמליות - איתור עמדות טעינה. "משרד האנרגיה אמון על יצירת התשתית לכניסת הרכבים החשמליים למשק הישראלי. אנחנו עסוקים בבניית עמדות טעינה, ויותר מזה - בניית עמדות טעינה חכמות. לא נרצה שייווצר מצב בו כולם חוזרים הביתה בערב וטוענים באותה הזמן את כלי הרכב החשמליים שלהם. זה יצריך מאיתנו לבנות רשת בלתי אפשרית. אנו מעוניינים בטעינה חכמה, כדי שהרשת תוכל להסתגל לאירוע הזה. אנחנו כרגע בעיצומה של עבודה מאוד משמעותית בבניית עמדות טעינה, ועובדים על זה יחד עם משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה", ציינה אלהרר.
4 צפייה בגלריה
 עמדת טעינה של כלי רכב חשמלי
 עמדת טעינה של כלי רכב חשמלי
עמדת טעינה של כלי רכב חשמלי
(צילום: איתן קג'יה)
בתוך כך, המשרד להגנת הסביבה הציג אתמול עבודה שנכתבה על ידי גורמים מומחים בתחום האנרגיה, לפיה בין היתר ניתן יהיה להגיע ל-40% אנרגיות מתחדשות עד 203, ולא 30% כפי שטוענים במשרד האנרגיה.
על כך, אמרה השרה: "אני מאוד מכבדת ומעריכה את הנכונות של המשרד להגנת הסביבה להשמיע את דעתו, והיא תילקח כמובן בחשבון. משרד האנרגיה הוא המשרד שאמון על תכלול ובנייה של אנרגיות מתחדשות. אני מאוד מקווה שבצמוד לעבודה הזאת שהם הציגו, הם גם יציגו דרכים שהם יכולים להפחית את החסמים והקשיים שהם מעמידים לא פעם בפני הקמת אנרגיות מתחדשות בישראל".