מדענים הגיעו בחודש שעבר לאי זעיר מול חופי צפון גרינלנד, ולדבריהם מדובר בנקודה היבשתית הצפונית בעולם. כך דווח היום (ו') בכלי תקשורת בדנמרק. האי הקטן התגלה, בשל המסת קרחונים באזור.
התגלה האי הצפוני ביותר בעולם
(צילום: רויטרס)

התגלית המדעית מגיעה בצל מחלוקת בין כמה מדינות, ביניהן ארצות הברית, רוסיה, קנדה, דנמרק ונורבגיה - על השליטה באזורים בקוטב הצפוני, הנמצא כמה מאות קילומטרים צפונית מהאי. מדובר בין היתר במחלוקת על זכויות דיג ונתיבי שיט חדשים, שנפתחו בשל המסת הקרחונים באזור. המסת הקרחונים היא תוצאה של שינויי האקלים והתחממות כדור הארץ.
"לא הייתה לנו כוונה לגלות אי חדש", אמר חוקר הקוטב וראש תחנת המחקר הארקטית בגרינלנד, מורטן ראש, לסוכנות הידיעות רויטרס. "פשוט הלכנו לשם על מנת לאסוף דגימות".
המדענים סברו בתחילה כי הם הגיעו לאודאאק, אי שגילה צוות מחקר מדנמרק בשנת 1978, אך רק מאוחר יותר כשבדקו את המיקום המדויק, הם הבינו שהם ביקרו באי אחר, שנמצא כ-780 מטרים צפונית מערבית לאי שהתגלה לפני יותר מ-40 שנה.
"זה כמו שחוקרים בעבר חשבו שהם הגיעו למקום מסוים, אבל הם למעשה מצאו מקום אחר לגמרי", אמרה היזמית כריסטיאנה לייסט משווייץ, שקרן שבו היא עובדת מימנה את המחקר.
1 צפייה בגלריה
האי הצפוני בעולם
האי הצפוני בעולם
האי הצפוני בעולם
(צילום: Julian Charriere / רויטרס)
האי הקטן, שאורכו כ-30 מטרים בלבד וגובהו כשלושה מטרים, מורכב בעיקר מסלעים, שהיו מכוסים עד לא מזמן בקרחונים. צוות החוקרים אמר כי הם רוצים לקרוא לאי החדש Qeqertaq Avannarleq, שפירושו "האי הצפוני ביותר" בגרינלנדית.
כמה משלחות של חוקרים מארצות הברית חיפשו באזור בעשורים האחרונים את האי הצפוני ביותר בעולם. בשנת 2007 גילה החוקר דניס שמיט אי דומה בקרבת מקום, אך כאמור האי שהתגלה בחודש שעבר הוא צפוני יותר.
פרופ' רנה פורשברג מדנמרק אמר כי באזור הצפוני של גרינלנד עוביו של הקרח הוא 3-2 מטרים בקיץ, לעומת 4 מטרים כשביקר במקום לראשונה במסגרת המשלחת שגילתה את אודאאק ב-1978. "האי החדש עומד בקריטריונים של אי", אמר פרופ' פורשברג. "מדובר באי הצפוני ביותר בעולם המוכר לחוקרים כיום". החוקר, המשמש גם יועץ לממשלת דנמרק, הוסיף: "האי הקטן הזה בא והולך".