החברה שלנו תלויה בשינויי מזג האוויר והאקלים, ההולכים ומחריפים מדי שנה. הצורך ההולך וגובר בקבלת מידע עדכני באשר לשינויי אקלים מחייב לא רק תוכנית סדורה בעלת יעדים מדידים, אלא גם מיצוי כלל הטכנולוגיות והאמצעים אשר עשויים לספק תמונה עדכנית ורציפה למשך שנים.
בעשורים האחרונים, תצפית באמצעות לוויינים מספקת מידע מדעי יקר ערך על כדור הארץ ומשאביו. כיום, לווייני חישה מרחוק נמצאים בחזית ההתמודדות עם ניטור שריפות, כריתת יערות, ריכוז גזי חממה באטמוספרה, עליית טמפרטורת כדור הארץ, עליית פני הים, זיהום גופי מים, מידבור ועוד.
2 צפייה בגלריה
אזור היוניספירה
אזור היוניספירה
הדמיה
(צילום: shutterstock)
היתרון בשימוש בלוויינים הוא ברור. היכולת לתצפת ולחקור שטחים גדולים, בתדירות גבוהה ולמשך שנים, בשילוב טכנולוגיות חדשניות לניטור כדור הארץ בכל שעה ומזג אוויר, לזהות חומרים כגון סוגי צמחייה וקרקעות ולספק תחזית - היא עצומה.
טכנולוגיות צילום חדשניות, מזעור חיישנים, העברת נתונים במהירות גבוהה ויכולות אחסון משודרגות הפכו את הלוויינים לחלק בלתי נפרד ממשימת שינוי האקלים. זה בלתי נתפס להעריך את שינויי האקלים ללא תובנות שמסופקות על ידי לוויינים. ללא נתונים מדויקים ותשומות אחרות שסופקו על ידי לוויינים, אנשי הגנת הסביבה ומדענים לא יוכלו להבין, לנתח ולחזות את ההשפעה של שינויי האקלים, וקובעי המדיניות לא יוכלו לגבש אסטרטגיות יעילות.
בסוכנות החלל אנו מובילים את נושא התמודדות עם שינויי האקלים באמצעות לווייני חישה מרחוק. המאמץ בא לידי ביטוי בעבודה משותפת עם משרדי ממשלה כמו המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות, המשרד לביטחון פנים ועוד. מטרתו למפות את הפערים אשר ניתנים למענה באמצעות לווייני תצפית ולגבש יעדים להגדרת מענה מבוסס לווייני תצפית ישראליים ובינלאומיים. זהו חלק מעבודה אסטרטגית, הנערכת בימים אלה, בהיבטי המחקר והפיתוח וכן בקידום תעשיית החלל הישראלית.
מרבית סוכנויות החלל, בוודאי הגדולות שבהן, מובילות תכניות לחקר אקלים וניטור אסונות טבע מהחלל באמצעות לוויינים. לשיתופי פעולה בינלאומיים ישנה רבה גם כן.
כך, למשל, במסגרת חתימת הסכם לשיתוף פעולה בתחום החלל משרדי החדשנות המדע והטכנולוגיה של ישראל ואיחוד האמירויות, נחתם הסכם שיתוף פעולה למחקר אקדמי של חוקרים ישראלים ואמירתיים. המחקר יתבסס על מידע מלוויין "ונוס" - לוויין חישה מרחוק המצויד במצלמה מולטי ספקטרלית שמטרתה לסייע בניטור גופי מים, צמחיה ולסייע בחקלאות מדייקת. הלוויין אשר פועל בחלל משנת 2017, הוא שיתוף פעולה מוצלח בין סוכנות החלל הישראלית וסוכנות החלל הצרפתית. תוצרי הלוויין משמשים מדעניות ומדענים בכל העולם בחקר משאבי כדור הארץ והגנת הסביבה.
2 צפייה בגלריה
הלוויין "ונוס"
הלוויין "ונוס"
הלוויין "ונוס"
(צילום: ירון דרוקמן)
אנו נמצאים בנקודת זמן שבה ישנה ההזדמנות לחבר בין צרכי השעה ההולכים והופכים דחופים יותר ויותר לבין יכולות החלל המתפתחות.
השבוע מתקיים שבוע החלל הישראלי של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. במסגרת שבוע החלל ייערך מחר (יום שלישי) כנס החלל הבינלאומי ה-17 ע"ש אילן רמון ז"ל של סוכנות החלל הישראלית, קרן רמון וסדנת יובל נאמן באוניברסיטת ת"א. הכנס, שיתקיים בפורמט וירטואלי, הוא במה מרכזית מידי שנה למפגש של בכירים ובכירות מסוכנויות החלל ותעשיית החלל העולמית ויהיה במעמד נשיא המדינה, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, השרה לטכנולוגיות מתקדמות של איחוד האמירויות ויו"ר סוכנות החלל הישראלית.
ד"ר עדי ניניו גרינברג - מומחית חלל ולוויינות, יועצת מדעית של סוכנות החלל הישראלית, במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. ד"ר ניניו גרינברג תנחה פאנל בנושא בכנס "תרומת לוויינים להתמודדות עם שינויי אקלים" בהשתתפות ד"ר קארן סנט ז'רמיין (Dr. Karen M. St. Germain), מנהלת חטיבת מדעי כדור הארץ בנאס"א, בכירים מסוכנויות החלל הצרפתית והאיטלקית, פרופ' איל בן דור מאוניברסיטת תל אביב ורעי גופר מחברת Tomorrow.io לחיזוי מזג אויר באמצעות לווייני מכ"ם.
לכל פרטים על הכנס: https://space2022.b2b-wizard.com/expo