ועידת האקלים בגלזגו הייתה אמורה להסתיים הערב (יום ו') עם הסכם אקלים חדש, אך עדיין יש חילוקי דעות בין המדינות, ככל הנראה לגבי הפסקת השימוש בפחם והפסקת הסובסידיות לדלקי מאובנים. נשיא הוועידה, אלוק שארמה, כבר דחה פעמיים דיונים פומביים, כיוון שהמשא ומתן נמשך.
ועידת האקלים בגזלזגו, סיכום היום הלפני אחרון
(צילום: רויטרס)


נכון לעכשיו העולם חם יותר ב-1.1 מעלות יחסית לעידן הטרום תעשייתי, והמטרה של הוועידה היא לפעול בכל האמצעים למנוע עלייה של 1.5 מעלות מעל עידן זה, זאת למרות שדו"ח חדש הצביע כי הגעה לעלייה כזו היא בלתי נמנעת ב-20 השנים הקרובות.
הערב התקיים דיון, שבו נאמו 38 נציגי מדינות. חלק מהנציגים אמרו כי דרושה פעולה אמיצה כדי לעצור את התחממות כדור הארץ. הנציג של טובאלו, מדינת איים ששר החוץ שלה צילם השבוע סרטון בתוך מי האוקיינוס על מנת להמחיש את הסכנה מעליית מפלס פני הים, אמר בנאומו "אנחנו שוקעים". הוא זכה למחיאות כפיים סוערות מהנוכחים בתום נאומו.
שר החוץ של טובאלו נואם בוועידת האקלים כשהוא במי האוקיינוס
(צילום: רויטרס)


במהלך הדיונים הציג ראש מחלקת האקלים באיחוד האירופי, פרנס טימרמנס מהולנד, תמונה של נכדו והזהיר כי עתידו של הפעוט נמצא בסכנה. "אם נצליח, הוא יחיה בעולם שאפשר לחיות בו", אמר טימרמנס. "אם ניכשל, ואני מתכוון להיכשל בשנתיים הקרובות, הוא יילחם עם בני אדם אחרים על מים ומזון. זו המציאות הקשה שעומדת בפנינו".
השליח המיוחד של ארה"ב לענייני אקלים, ג'ון קרי, אמר בדיון בוועידה כי ארצו תומכת בחלק מטיוטת הסכם האקלים. הטיוטה כוללת כעת גם את המילים "בלי הפוגה" לפני פחם, וביטול בשלבים של סובסידיות "לא יעילות" לדלק מאובנים.
בינתיים מי שדוחק להסכם הוא ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. הוא אמר כי העברת עוד כספים למדינות שנמצאות בסכנה הגדולה ביותר משינויי האקלים היא המפתח להשגת הסכם בוועידה הנערכת בגלזגו.
בזמן שנציגים של כמעט 200 מדינות עדיין מנסים להגיע להסכם, אמר ג'ונסון כי העולם המתפתח "צריך לראות את המזומנים על השולחן". ראש ממשלה בריטניה הוסיף: "זה מה שצריך לקרות בשעות הקרובות. אנשים צריכים לראות שיש מספיק מזומנים כדי להתחיל, ויש מספיק מחויבות כדי להתחיל".
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון במרכז חיסונים בדרום מזרח אנגליה, היום
ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון במרכז חיסונים בדרום מזרח אנגליה, היום
ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון במרכז חיסונים בדרום מזרח אנגליה, היום
(צילום: AP)
ג'ונסון, שלא נמצא בגלזגו ביום האחרון של הוועידה, אמר שהוא לוחץ על מנהיגי העולם לעשות יותר. הוא שוחח במהלך היום עם ראש ממשלת איטליה מריו דראגי ועם נשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי. מצרים היא זו שתארח את ועידת האקלים שתתקיים בשנה הבאה.
ראש הממשלה הבריטי דחק במדינות להסכים לטיוטת הנוסח הסופי של הוועידה, שעדיין עובר תיקונים ברגע האחרון. לפי לוחות הזמנים, הוועידה הייתה אמורה להסתיים הערב בשעה 20:00 (שעון ישראל), אך סביר להניח שהיא תתארך בעוד כמה שעות ואולי אף המשא ומתן יתקיים גם מחר.
2 צפייה בגלריה
מחאה מול אולם הוועידה בגלזגו
מחאה מול אולם הוועידה בגלזגו
מחאה מול אולם הוועידה בגלזגו
(צילום: רויטרס)
"או שאנחנו מוצאים דרך להסכים עם זה, או שאנחנו מסתכנים לפוצץ את זה", אמר ג'ונסון. "אם יש להם את האומץ לעשות את העסקה הזו, להסכים להצעה הנמצאת על השולחן, אז תהיה לנו מפת דרכים שתאפשר לנו להתקדם ולהתחיל להסיר את האיום של שינויי האקלים".