מחזור התנודה הדרומית El Niño-Southern Oscillation הוא מחזור אקלים תקופתי לא סדיר, שנגרם על ידי שינויים בטמפרטורות פני הים מעל האוקיינוס השקט המזרחי הטרופי (בקרבת צפון יבשת דרום אמריקה), ומשפיע על חלק גדול מהאזורים הטרופיים והסאב-טרופיים, אך גם על האקלים בכל העולם. השלב החם נקרא "אל ניניו" (הילד הקטן), בעוד שהשלב הקר של המחזור נקרא "לה ניניה" (הילדה הקטנה).
תופעת "אל ניניו" יכולה להחליש את רוחות הסחר (רוחות הנושבות בחלק התחתון של הטרופוספרה, בקרבת אזור קו המשווה) הנושבות ממזרח למערב על פני האוקיינוס השקט הטרופי. התופעה משפיעה על מזג האוויר עם שינוי תנועת המים החמים על פני האוקיינוס העצום הזה, בין אם בכמות המשקעים הגוברת באוקיינוס השקט המשווני, ובין אם בדפוסי הרוח שמשנים את הטמפרטורה וכמות הגשמים ברחבי העולם.
3 צפייה בגלריה
שריפת יער בארה"ב כתוצאה משינויי האקלים
שריפת יער בארה"ב כתוצאה משינויי האקלים
שריפת יער בארה"ב כתוצאה משינויי האקלים
(צילום: Noah Berger, AP)
3 צפייה בגלריה
הצפות הרסניות ששטפו את קניה
הצפות הרסניות ששטפו את קניה
הצפות הרסניות ששטפו את קניה
(צילום: Brian Inganga, AP)
התחממות האוקיינוס השקט משחררת אנרגיה לאטמוספרה, דבר שמעלה את הטמפרטורות העולמיות ומסביר את שיאי הטמפרטורות שנשברו בזה אחר זה. תופעת "אל ניניו" מתרחשת כל 7-2 שנים ונמשכת 12-9 חודשים, כשהאחרונה שבהן, שהחלה ביוני 2023, נמנית על חמשת האירועים החזקים מסוג זה, על פי הארגון המטאורולוגי העולמי (WMO). ממנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארה"ב (NOAA) נמסר כי שינויי האקלים הופכים אירועי קיצון לתכופים ואינטנסיביים יותר, כך שבמידה מסוימת מחזור התנודה הדרומית "אל ניניו" יכול לגרום להתגברות אותם אירועים.
למרות שתופעת "אל ניניו" התפוגגה, ארבעת החודשים הראשונים של 2024 המשיכו לשבור שיאי חום - באופן לא מפתיע מכיוון שהמחזור האקלימי בדרך כלל מעלה את הטמפרטורות בשנה שלאחר התפתחותו. על פי הארגון המטאורולוגי העולמי, מדובר בתצוגה מקדימה לעולם מתחמם, כשטמפרטורות גבוהות מהרגיל צפויות להימשך עד יולי על פני חצי הכדור הצפוני והדרומי, כאשר רק אזורי קו המשווה צפויים לחוות מזג אוויר שיהיה מעט נמוך מהממוצע.
תופעת "לה ניניה" מקררת את מזרח האוקיינוס השקט לתקופה של שנה עד שלוש שנים, מה שיוצר את ההשפעות ההפוכות של "אל ניניו" על מזג האוויר העולמי. כתוצאה מכך, חווים באוסטרליה, דרום-מזרח אסיה, הודו, דרום-מזרח אפריקה וצפון ברזיל תנאי אקלים לחים יותר, בעוד שבחלקים מדרום אמריקה חווים אקלים יבש.
3 צפייה בגלריה
נזקי סופה שהכתה בארה"ב
נזקי סופה שהכתה בארה"ב
נזקי סופה שהכתה בארה"ב
(צילום: Stew Milne, AP)
האקלים הלח מעודד היווצרות של הוריקנים חמורים באוקיינוס האטלנטי, מה שהוביל את אנשי ה-NOAA לחזות כי השנה צפויה להתאפיין בסערות יוצאת דופן. אמנם תופעת "לה ניניה" נוטה להוריד את הטמפרטורות העולמיות, אבל מסתבר כי מוקדם לתלות תקוות להקלה שכזו באזורים שחוו גלי חום לוהטים, כמו למשל דרום-מזרח אסיה.
העולם מתחמם ברמה כזו שגם השנה צפויה להיות שנת שיא מבחינת טמפרטורות שיהיו גבוהות מהממוצע העולמי, חרף סיכויי ההתפתחות של "לה ניניה" בין יולי לספטמבר ובין אוגוסט לנובמבר, בשיעור של עד 70%. "כדור הארץ ימשיך להתחמם כתוצאה משימוש בדלקים מאובנים על ידי בני אדם, המייצרים גזי חממה.
ומה בישראל?
(צילום: ליאור שרון)

סופה של תופעת 'אל ניניו' איננה מעידה על הפסקת שינויי האקלים ארוכי הטווח, שכן כדור הארץ שלנו נוכח גזי החממה לוכדי החום", הדגישה קו בארט, סגנית מזכ"ל הארגון המטאורולוגי העולמי. "טמפרטורות גבוהות במיוחד של פני הים ימשיכו למלא תפקיד חשוב במהלך החודשים הבאים, שכן חלק גדול מהחום העודף של כדור הארץ כתוצאה משינויי האקלים מאוחסן באוקיינוסים".
על פי נתוני ה-WMO, תשע השנים האחרונות היו החמות ביותר שתועדו, חרף ההשפעה המצננת של אירוע "לה ניניה" שנמשך מ-2020 ועד תחילת 2023. על כן, בכירי ה-WMO שמו בראש סדר העדיפויות להבטיח שכל אזורי העולם יהיו מכוסים במערכות אזהרה מוקדמת עד 2027, במיוחד האזורים הפחות מצוידים, כמו מדינות אפריקניות. "תחזיות עונתיות ל'אל ניניו' ו'לה ניניה', וההשפעות הצפויות על דפוסי האקלים בעולם, הן כלי חשוב למתן אזהרות מוקדמות ונקיטת פעולות מוקדמות שהינן הכרחיות ביותר", אמרה בארט ל-AFP.