האם נמצאה בעיראק עיר אבודה? מחקר ארכיאולוגי, שפורסם בכתב העת Antiquity, מעלה מספר הערכות המבוססות בין היתר על תבליטי סלע המגולפים בכניסה לחומות מבצר עתיק כי מדובר בעיר האבודה נאטוניה (Natounia).
4 צפייה בגלריה
החפירות במבצר רבנה-מרקולי
החפירות במבצר רבנה-מרקולי
החפירות במבצר רבנה-מרקולי
(צילום: Rabana-Merquly Archaeological Project)
המבצר ההררי של רבנה-מרקולי (Rabana-Merquly), במקום שהוא כיום כורדיסטן העיראקית, היה אחד מהמרכזים האזוריים העיקריים של האימפריה הפרתית, שהשתרעה על חלקים מאיראן ומסופוטמיה לפני כ-2,000 שנה ואף הייתה לאויבת מרה של האימפריה הרומית, נוכח הקרבות המרים בין האימפריות במשך למעלה מ-250 שנה.
צוות של ארכיאולוגים בראשות ד"ר מייקל בראון, חוקר במכון לפרהיסטוריה, פרוטוהיסטוריה וארכיאולוגיה של המזרח הקרוב באוניברסיטת היידלברג שבגרמניה, שחקרו את שרידי המצודה הגיעו למסקנה כי מדובר בעיר האבודה. עבודתם מספקת תובנות חשובות על מבני ההתיישבות וההיסטוריה של הפרתים, שהמידע על אודותיהם מועט, למרות שמבחינה היסטורית מדובר במעצמה גדולה. יתר על כן, צוות החוקרים מעריך כי רבנה-מרקולי עשויה להיות העיר האבודה של נאטוניה.
4 צפייה בגלריה
חלק ממבצר רבנה-מרקולי
חלק ממבצר רבנה-מרקולי
חלק ממבצר רבנה-מרקולי
(צילום: Rabana-Merquly Archaeological Project)
מצודת האבן של רבנה-מרקולי, הממוקמת על צלעותיו הדרום-מערביות של הר פירמגרון (Piramagrun) ברכס הרי זגרוס (Zagros Mountains), כוללת לא רק את הביצורים באורך כמעט 4 ק"מ, אלא גם שני יישובים קטנים יותר שעל שמם היא נקראת. בשל מיקומו הגבוה על ההר, מיפוי האתר התאפשר רק באמצעות מל"טים.
במסגרת חפירות רבות שנערכו משנת 2009 ועד היום, הצליחו החוקרים לחקור את השרידים הארכיאולוגיים באתר. מבנים ששרדו עד היום מעידים שהיה להם שימוש צבאי, והם כוללים שרידים של כמה מבנים מלבניים שאולי שימשו כצריפים. החוקרים מצאו במקום גם מתחם דתי ושיערו כי הוקדש לאלת המים האיראנית הזורואסטרית אנאהיטה (Anahita). מיקומו הגיאוגרפי של המבצר העתיק נמצא באזור שבו זורם נהר הזב הקטן, שנובע בצפון-מערב איראן ברכס הרי הזגרוס, זורם דרומה לאורך 402 ק"מ עד שהוא מתמזג עם נהר החידקל צפונית לעיר באיג'י שבעיראק. אותו נהר ידוע בעת העתיקה בשמו היווני קאפרוס (Kapros).
4 צפייה בגלריה
התבליט שאותר על חומות מבצר רבנה-מרקולי
התבליט שאותר על חומות מבצר רבנה-מרקולי
התבליט שאותר על חומות מבצר רבנה-מרקולי
(צילום: Rabana-Merquly Archaeological Project, Michael Brown)
4 צפייה בגלריה
הצד האחורי של מטבע של נאטוניה
הצד האחורי של מטבע של נאטוניה
הצד האחורי של מטבע של נאטוניה
(צילום: The Trustees of the British Museum)

כאמור, החוקרים מאמינים שרבנה-מרקולי עשויה להיות העיר האבודה של נאטוניה. עד כה, קיומה של עיר המלוכה הזו, תועדה רק על כמה מטבעות מהמאה הראשונה לפנה"ס. למעשה, שם המקום הנוסף, נאטוניסרוקרטה (Natounissarokerta), מורכב מהשם המלכותי נאטוניסר (Natounissar), מייסד שושלת המלוכה אדיאבנה/חדייב (Adiabene), ומהמילה הפרתית לתעלת מגן או ביצור, כך שתיאור זה יכול לחול על רבנה-מרקולי, לדבריו של ד"ר בראון. "תבליטי החומה שמצאנו בכניסה למצודה יכולים לתאר את מייסד העיר, או את נאטוניסר, או אחד מצאצאיו. התבליט מזכיר (בשל לבושו) דמות של מלך שישב בחאטרה (Hatra) - מקום עשיר בממצאים מהתקופה הפרתית", לדבריו של ד"ר בראון.
מבצר הר רבנה-מרקולי ממוקם בגבולה המזרחי של אדיאבנה, אשר נשלטה על ידי מלכי שושלת מקומית שהייתה תלויה בפרתים. ייתכן שהוא שימש, בין היתר, כדי לנהל סחר עם השבטים הפסטורליים במדינה, לשמור על יחסים דיפלומטיים או כדי להפעיל לחץ צבאי. "המאמץ הרב שהושקע בוודאי בתכנון, בנייה ותחזוקה של מבצר בסדר גודל כזה מצביע על פעילות שלטונית", הסביר ד"ר בראון. הוא הדגיש כי "רבנה-מרקולי הוא האתר הגדול והמרשים ביותר של התקופה הפרתית באזור, והיחיד עם איקונוגרפיה מלכותית, כך שהוא ללא ספק בעל הסיכוי הרב ביותר להוות שריד של העיר האבודה נאטוניה".