אוניברסיטת חיפה העניקה לראשונה מענקי מחקר לחוקרי וחוקרות האוניברסיטה בסכום כולל של 400 אלף שקלים, למחקרים בתחומי הקיימות החברתית והסביבתית. זאת, כחלק מחזון האוניברסיטה המחויב לקיימות חברתית וסביבתית, בהתאם ל-17 היעדים שהציב האו"ם לפיתוח בר קיימא (SDGS: SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS).
"האוניברסיטה שלנו ממוקמת במרחב גיאוגרפי של הר-עיר-ים וליבת המחקר שלה סביבה-חברה-אדם. אימצנו את עקרונות ה-SDGs ואנחנו רואים במחויבות החברתית והסביבתית יעד אסטרטגי לשינוי פני החברה הישראלית והאנושות. מחויבותנו הציבורית שזורה במרקם החיים החברתי, התרבותי והקהילתי של כלל תושבי מדינת ישראל, ושאיפתנו, כאקדמיה, להביא לשינוי המיוחל באמצעות מחקר והוראה", אמר רקטור אוניברסיטת חיפה פרופ' גור אלרואי.
2 צפייה בגלריה
שומרים על כדור הארץ
שומרים על כדור הארץ
שומרים על כדור הארץ
(צילום: shutterstock)
מענקי המחקר הוענקו לחוקרים ולחוקרות מהאוניברסיטה שהציגו הצעות מחקר חדשניות שמקדמות בין היתר פתרונות למיגור העוני והרעב, חינוך איכותי, בריאות טובה ורווחה אנושית, שוויון מגדרי, הפחתת אי-שוויון, עבודה הוגנת, שינויי אקלים, חיים מעל היבשה ומתחת לים, אנרגיה ירוקה, צמיחה כלכלית, יישוב סכסוכים וקונפליקטים. בהתאמה ליעדי הפיתוח בר קיימא, המענקים הוענקו בשני מסלולים. במסלול המרכזי זכו מחקרים במדע בסיסי. במסלול השני זכו מחקרים שמתרגמים את המדע הבסיסי להשפעה סביבתית או חברתית (מחקרי אימפקט).
פרופ' אלרואי אמר כי תחום הקיימות נקשר בדרך כלל עם מחקרים סביבתיים ונושאים כמו שינויי אקלים או זיהום אוויר, אולם חלק בלתי נפרד מפיתוח בר קיימא של המין האנושי קשור בנושאים של קיימות חברתית, כמו מאבק בעוני, מיגור אי שוויון, הבטחת חינוך איכותי או שוויון מגדרי. "ייחודה של אוניברסיטת חיפה בשילוב שבין קיימות סביבתית וקיימות חברתית. שינויי האקלים, לדוגמה, ישפיעו על הסביבה אבל גם על החברה. אי אפשר לחקור זיהום בלי לחקור את האנשים שאחר כך נפגעים מהזיהום. וכמובן שההפך הוא הנכון. חברות או מדינות עניות עלולות לזהם יותר", אמר.
במסגרת מחקרי המדע הבסיסי זכה מחקר שעוסק בקונפליקט בין עבודה ומשפחה בקרב בני עובדים המטפלים בבני משפחה מבוגרים לצד מחקר על השפעות של רעשים תת ימים על התנהגותם של צבי ים. מחקר שעוסק בפיתוח של חינוך בר קיימא לצד מחקר על הכנסות מייצור חשמל לקידום אימוץ מערכות פוטו-וולטאיות ביתיות ועוד.
2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
(צילום: Shutterstock)
במסגרת המחקרים עם השפעה על הסביבה והחברה זכה פרויקט המבקש לקדם מדע אזרחי לתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים, סקר אפידמיולוגי ראשון מסוג של צריבות מדוזות בחופי ישראל הים תיכוניים, פיתוח של תאוריה חדשה לטיפול בבריאות נפש ועוד.
באוניברסיטה הוסיפו כי מענקי המחקר הם רק צעד ראשון בשורה של צעדים שהמוסד האקדמי מתכנן כחלק מההשקה של החזון החדש והמחויבות לקיימות חברתית וסביבתית. מענקי מחקר דומים יוענקו גם לקורסים חדשים שיעסקו בנושאי קיימות והאוניברסיטה מקימה בימים אלה שורה של מוקדים רב תחומיים בנושאי קיימות. שני המוקדים שמוקמים בימים אלה הם המוקד לחקר הפוליטיקה של האי שוויון והמוקד לחקר מוח והתנהגות. האוניברסיטה ממשיכה בפעילותה כקמפוס ירוק, כולל פעילויות להפחתת הפליטות, קידום של בנייה ירוקה ועוד.
"האנושות עומדת בנקודת החלטה קריטית, עם השלכות מהותיות לגבי עתיד האדם והעולם. למוסדות האקדמיים ישנו מעמד מיוחד בחברה, ולכן גם מחויבות להוביל את המהלכים שיתקנו את הנזקים שנגרמו בדורות האחרונים ויסללו את הדרך לעתיד בר-קיימה. אוניברסיטת חיפה פועלת לקראת היעדים לפיתוח בר-קיימא בקבע האו"ם באמצעות מחקר, תכניות לימוד, מעורבות חברתית וההתנהלות הפנימית של הארגון" אמר פרופ' עפר ארזי, ראש מערך החדשנות והקיימות באוניברסיטת חיפה.