לאחר שמצאו כי כשליש ממיני העצים ברחבי העולם נמצאים בסכנת הכחדה, הזהיר צוות של מדעני סביבה כי אובדן של מיני עצים רבים כל כך יהפוך להרסני. במאמר המשך, שפורסם בכתב העת Plants, People, Planet, הסבירו החוקרים מדוע צריך לעשות את מרב המאמצים על מנת למנוע את הכחדתם של אותם מיני עצים.
2 צפייה בגלריה
עצים שמשמשים בתי גידול לחיות בר
עצים שמשמשים בתי גידול לחיות בר
עצים שמשמשים בתי גידול לחיות בר
(צילום: AP)
בשנה שעברה פרסמו החוקרים את "דוח מצב עצי העולם", אשר פירט את מצבם של 17,500 מיני העצים שהם סימנו כנתונים בסכנת הכחדה - מספר שמהווה כשליש מכל מיני העצים בעולם. הפעם, אותם חוקרים פרסמו מחקר המסביר מדוע אובדן של מיני עצים רבים כל כך בשנים הבאות יכול להיות בעיה גדולה בעידן שבו משבר האקלים מכה בעוצמה רבה בכל פינה על פני הגלובוס.
הבעיה הגדולה ביותר, הם מציינים, היא שאובדן מגוון העצים מקשה על החיים של מיני העצים שנותרו כיום, זאת מכיוון שיערות הולכים ונעשים רגישים יותר למזיקים.
2 צפייה בגלריה
שריפה של עצים בברזיל
שריפה של עצים בברזיל
שריפה של עצים בברזיל
(צילום: AP)
פירושו של דבר הוא שמצב זה יוביל בעתיד לכך שהיערות יהפכו קטנים וחלשים יותר, ובכך יספחו פחות ופחות פחמן דו חמצני, המהווה את אחד מגזי החממה המזהמים ביותר. כלומר, מצב שבו יהיו פחות עצים, יוביל בהכרח לכמות רבה יותר של פחמן דו חמצני באטמוספירה ולהתחממות רבה ומשמעותית של כדור הארץ.
מדובר למעשה על "אפקט דומינו", שמשליך הן על אובדן בתי גידול של חיות הבר והן על מקור תזונתם מפירות העצים (מה שמוביל בהמשך גם להזרעה של העצים, באמצעות אכילת הפירות והפצת הזרעים בצואה).
שריפות יער אמזונס. ארכיון
(רויטרס)

45 מדענים נוספים מ-20 מדינות תומכים במחקר הנוכחי, שזוכה גם לגיבוי של ארגון שימור הגנים הבוטניים הבינלאומיים ושל קבוצת מומחים עולמית לעצים מטעם הוועדה להישרדות המינים של האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע. החוקרים מציינים כי בנוסף לסכנות המאיימות על כדור הארץ וכרוכות באובדן מגוון העצים, אובדן שכזה יפגע גם באנשים רבים באופן ישיר, זאת מכיוון שישנם מיליארדי אנשים ברחבי העולם שמסתמכים על יערות לפרנסתם.
החוקרים מסכמים את המחקר בכך שכ-100 מיני עצים כבר נכחדו, ולכן הם ממליצים בחום למנהיגים ברחבי העולם ולתומכים בהם, להניע יוזמות לשימור המגוון של יערות העולם.