מבזק חדשות טובות
(צילום: אסף חן)


נפתח את מבזק החדשות הטובות עם שריד מאובן מיוחד במינו, של דג פרהיסטורי בן 183 מיליון שנים, שנחקק על סלע ונראה כאילו הוא שחה אתמול.
חוקרים חשפו בתחילת החודש באנגליה שרידי מאובנים של דגים, זוחלים ימיים, חרקים ובעלי חיים עתיקים אחרים, המתוארכים לתקופת היורה.
3 צפייה בגלריה
הדג שעורר עניין רב
הדג שעורר עניין רב
הדג שעורר עניין רב
(צילום: סאלי ונוויל הולינגוורת')
מבין עשרות המאובנים שנמצאו בעת החפירה, בלט מאובן מיוחד של ראש דג, שהשתמר בצורה יוצאת דופן, והכיל רקמות רכות, שכללו גם קשקשים, עור, עמוד שדרה ועין.
"גלגל העין והשקע השתמרו היטב"' אמר החוקר הולינגוורת' מאוניברסיטת בירמינגהם, שמצא את המאובן יחד עם אשתו. "במקרה הזה הדג השתמר ביותר מממד אחד, ונראה שהוא מזנק אל מחוץ לסלע".
בריאיון לאתר Live Science, אמרה ליסה הולינגוורת': "מעולם לא ראיתי דבר כזה לפני כן. אפשר היה לראות את הקשקשים, העור, עמוד השדרה - אפילו גלגל העין שלו עדיין שם".
ונישאר בים. מדענים מנסים לפענח מהם החורים המסתוריים, שנמצאו בקרקעית האוקיינוס באזור הרכס המרכז-אטלנטי. מדובר באזור הררי תת ימי, באוקיינוס האטלנטי ובאוקיינוס הקרח הצפוני, כשהפסגות הגבוהות בולטות מעל פני הים ויוצרות איים – שהגדול שבהם הוא איסלנד.
3 צפייה בגלריה
החורים באוקיינוס
החורים באוקיינוס
החורים באוקיינוס
(צילום: NOAA)
באמצעות צוללת רובוטית, בדקו החוקרים אזורים שלא נראו בעבר באזור, וגילו משהו מוזר – לא חיה, גם לא צומח. מדובר בחורים זעירים מסודרים בצורה מופתית. שאלמלא היו ממוקמים בעומק של 2.5 קילומטרים מתחת לפני הים, עוד היינו חושבים שמדובר בחורים מעשי אדם.
בשבוע שלאחר מכן, החוקרים זיהו קבוצות חורים נוספות, במרחק של 500 ק"מ מהמקום הראשון, בעומק של 1.6 קילומטרים.
מסתבר שלא מדובר בפעם הראשונה שבה חוקרים נתקלים בתופעה זו. הפעם האחרונה שהם ראו תצפית דומה לזו הייתה בשנת 2004, וגם אז לא הבינו כיצד החורים נוצרו. "אף אחד מהצילומים לא הראו שום סימן חיים המאכלס את החורים", טוענים החוקרים. החוקרים מקווים שהמשימה הזאת תספק תשובות, תשובות שמחכים להן כבר כ-20 שנה.
ולסיום – האם מדענים מצאו אזורים על הירח שהטמפרטורות בהם עשויות להיות מספיק נוחות בשביל שנוכל לחיות שם?
3 צפייה בגלריה
המערות על הירח
המערות על הירח
המערות על הירח
(צילום: מתוך המחקר)
ובכן, מזג האוויר על הירח משתנה במהירות. חום אימים או כפור. כעת, חוקרים בוחנים מערות על הירח, שעשויות להיות מוגנות מטמפרטורות קיצוניות, לא משנה מתי. בתוך המערות הללו, יש טמפרטורה נוחה של 17 מעלות צלזיוס, והדבר יכול להיות מושלם עבור הקמת מחנות בסיס שיחקרו את שאר פני הירח, ללא חשש מקרינה של השמש או ממטאוריטים נופלים.
המדענים מאוניברסיטת קליפורניה נשמעים דיי אופטימיים. "התפתחנו במערות, ואולי נחזור לשם כשנחייה על הירח", הם אמרו. אגב, כל יום וכל לילה על הירח נמשכים כשבועיים על פני כדור הארץ, כשהטמפרטורות נעות סביב 127 מעלות צלזיוס ביום ועד מינוס 173 מעלות צלזיוס בלילה. אם המערות יהיו ראויות למגורים – יהיה מדובר בקיצור דרך מדהים למדע. נאס"א כבר שמה עליהן עין כחלק ממשימת הירח הבאה שלה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי