כוכב מוזר בגלקסיית שביל החלב מסקרן מדענים מאז 1936, ורק עכשיו הם מתחילים להבין מה הסיפור שלו. כשהרוב המוחלט של הכוכבים מסתובבים או מתנהגים בצורה "הגיונית", הכוכב הזה עושה משהו אחר לגמרי.
מבזק חדשות טובות
(צילום: ירון ברנר)

למעשה, זוהי מערכת בינארית (כוכב כפול: מערכת של שני כוכבים או יותר המקיפים מרכז משותף) המורכבת משני עצמים בשם FU Orionis, הנמצאת במרחק של כ-1,360 שנות אור מאיתנו. המערכת הזאת מתפרצת בצורה אלימה, והיא התלקחה עד פי אלף מהבהירות הסטנדרטית שלה.
אירוע כזה מעולם לא תועד בעבר בכוכב צעיר (בן כ-2 מיליון שנה), מה שגרם לאסטרונומים להיות מבולבלים. התשובות הגיעו רק עכשיו, 88 שנה לאחר שהתופעה נצפתה לראשונה.
למעשה, הכוכב הכפול הזה ניזון באופן פעיל מזרם של חומר. טלסקופ הרדיו ALMA שבצ'ילה צילם את הזרם הזה ישירות. למעשה, באמצעות החומר הזה הוא ממלא את המסה שלו, בדומה מאוד לארוחה שמטרתה צבירת אנרגיה. אלא שזהו כנראה רק הקצה או השאריות של חומר חזק וגדול הרבה יותר. מה שמדהים הוא, שלא רק שהאסטרונומים גילו מה גורם לכוכב הזה לזרוח, אלא שיש גם עדויות מצולמות.
3 צפייה בגלריה
תמיכ
תמיכ
הכוכב האלים
(צילום: NSF/NRAO/S. Dagnello)
ועכשיו, ללווייתן שחזר לחופי ארגנטינה כ-100 שנה לאחר שנעלם. לווייתן צפוני משתייך למשפחת לווייתני הענק, והוא חי באוקיינוסים בכל רחבי כדור הארץ ונודד בהתאם לאקלים.
אורכו יכול להגיע ל-20 מטרים והוא נחשב מהיר יחסית, ומגיע למהירות של כ-50 קמ"ש. עקב ציד הגיעה אוכלוסיית הלווייתן הצפוני העולמית לכדי סכנת הכחדה. לפני כ-100 שנה נעלמו הלווייתנים הללו מחופי פטגוניה.
כעת – בעקבות מאמצים רבים לשימור המין והגנה עליו, התחילו חוקרים לראות את הלווייתנים שוב באזור. הם סיפרו לרויטרס שנדרשו עשרות שנים עד שהמספרים התאזנו ונראתה התאוששות בקרב הפרטים, והמגמה החיובית הזאת החלה רק בשנים האחרונות.
3 צפייה בגלריה
הלווייתן שחזר אחרי 100 שנה
הלווייתן שחזר אחרי 100 שנה
הלווייתן שחזר אחרי 100 שנה
(צילום: רויטרס)
ומכאן, לצנחן המבוגר בעולם. אם חשבתם שלכל דבר יש את "הגיל" שלו, כנראה שאלפרד בלאשקה יעמיד אתכם על טעותכם, כי הוא מחזיק בשיא גינס מרשים במיוחד, וזו לא הפעם הראשונה שלו.
אלפרד מטקסס "רק" בן 106 ו-327 ימים, ולאחרונה החזיר לעצמו את תואר גינס לאיש המבוגר בעולם שמבצע צניחה חופשית. ב-2020 זכה לראשונה בתואר, כשהיה בן 103, אך השיא הזה נשבר על ידי אישה שבדית בשם רות לרסון. היא הייתה מבוגרת ממנו בחצי שנה בלבד.
אלפרד לא נשאר חייב, וצנח אל התואר בחזרה. הפעם גם הצטרף אליו מושל טקסס, וזו הייתה הצניחה הראשונה שלו. "כולם מסוגלים הרבה יותר ממה שהם חושבים, הם רק צריכים לנסות", אמר שיאן גינס בן ה-106 "אם אתם חושבים שלא, אתם פשוט מזלזלים בעצמכם".
3 צפייה בגלריה
תמיכ
תמיכ
הצנחן המבוגר בעולם
(צילום: ספר השיאים של גינס)