אוניברסיטת תל אביב משיקה תוכנית חדשה - חכמאמא - שנועדה לצמצם נשירה של אמהות סטודנטיות, הנובעת מהקושי שבשילוב המאתגר בין אימהות ולימודים. הפרויקט הוא פרי שיתוף פעולה של המדור לקידום סטודנטים וסטודנטיות בדקאנט הסטודנטים והסטודנטיות באוניברסיטת תל אביב, בהובלת לימור שם-טוב, יחד עם קהילת "אמהות באקדמיה".
2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
(צילום: shutterstock)
הפרויקט נועד לתת מענה לאמהות סטודנטיות בתחילת דרכן באקדמיה או בהורות אשר מעוניינות בתמיכה מסטודנטיות מנוסות, המגיעות מרקע של תארים ותחומים מגוונים. במסגרת הפרויקט, הסטודנטיות תזכנה לליווי על ידי חונכת משנים מתקדמות, שגם היא אמא. המשתתפות תקבלנה תמיכה אישית וקבוצתית במטרה ליצור קהילה תומכת ומסייעת של אמהות סטודנטיות.
פרופ' דרורית נוימן, דקאנית הסטודנטים והסטודנטיות באוניברסיטת תל אביב, אמרה: "אוניברסיטת תל אביב רואה חשיבות רבה בשילוב בין אמהות לקריירה. כל מקרה שבו אישה מוותרת על השכלה גבוהה ו/או על קריירה משמעותית בגלל אילוצי ההורות הוא מצער ביותר, ומהווה הפסד לא רק לאישה עצמה, אלא גם לאוניברסיטה כמוסד אקדמי ומחקרי מוביל. המגמה העולמית כיום היא לקדם שילוב מיטבי של חיי משפחה וקריירה, למען הרווחה והקידום האישי של נשים וכן למען חיזוק ושיפור עולם התעסוקה. אוניברסיטת תל אביב הרימה את הכפפה וכיום היא בין החלוצות בנושא זה באקדמיה הישראלית".
2 צפייה בגלריה
פרופ' דרורית נוימן, דקאנית הסטודנטים והסטודנטיות
פרופ' דרורית נוימן, דקאנית הסטודנטים והסטודנטיות
פרופ' דרורית נוימן, דקאנית הסטודנטים והסטודנטיות
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
אליענה, סטודנטית לתואר שני בפקולטה למדעי החברה ע"ש גורדון, חולקת את החוויה האישית שלה: "התלבטתי אם לפרוש מהתואר בעקבות עומס של להיות אמא במשרה מלאה, עובדת במשרה חלקית, וסטודנטית לתואר שני. נרשמתי לתכנית חכמאמא כדי לקבל תמיכה, בין אם כדי לדעת שאני לא לבד ובין אם כדי לקבל כלים מאמהות אחרות".
קהילת אמהות באקדמיה הוקמה בשנת 2013 על ידי רלי בריל, בוגרת האוניברסיטה העברית ואמא לשלושה ילדים שנולדו במהלך שנותיה באקדמיה. הקהילה הוקמה במטרה לתת מקום בטוח לאמהות סטודנטיות וכאלה שבדרך (לאקדמיה או להורות). עם השנים, הקהילה התפרסמה וגדלה, בתוכה נמצאות נשים מעוררות השראה ממגוון תארים ותחומים, החל משלב ההתלבטות לגבי התואר הראשון ועד הפרופסורה. נשות הקהילה מוזמנות לשתף ברגעי אתגר והגאווה גם יחד, לשאול שאלות, לשתף תובנות מהחיים האקדמיים, ליזום פעילויות ואירועים למען הקהילה ולייעץ זו לזו מניסיונן האישי. כל זאת בקהילה תומכת ונטולת שיפוטיות.