נפתח את מבזק החדשות הטובות עם פיה ורודה ומתוקה, הלוא היא Pink fairy armadillo, ובעברית - ארמדיל החולד. זהו מין יחיד בסוגו של ארמדיל קטן שחי במדבריות, וגופו גם מותאם לתנאי מחיה שכאלה.
חדשות טובות
(צילום: אסף חן)

יש לו שריון רך שמכסה את החלק העליון של גופו, מה שמאפשר לו תנועתיות בשטח, הגנה מפני טורפים וגם מקנה לו מראה ייחודי למדי. האורך שלו - כ-15 סנטימטרים בלבד, והוא משוטט לו בלילות, לרוב מתחת לאדמה.
אלא שהחיה הזאת מסקרנת בגלל דבר נוסף. לארמדיל החולד יש שכבות עור שאין עוד לאף יונק בטבע, כך גילו לאחרונה מדענים. במחקר חדש נבדקה האנטומיה של עור הארמדיל, ונחשפה שכבת עור נוספת, שנייה, ייחודית ו"מוזרה" לדבריהם, מתחת לשריון שלו.
3 צפייה בגלריה
ארמדיל החולד
ארמדיל החולד
ארמדיל החולד
(צילום: Attis1979 ויקיפידה, CC BY 2.0)
השריון הקשקשי פועל כמעטפת לשכבה הפנימית, בעלת הפרווה הלבנה והעדינה שלו. זוהי תכונה שלא קיימת אצל יונקים, ויתרה מזאת - גם לא קיימת אצל 19 המינים הידועים האחרים של ארמדילים (גם לאלה בעלי השריון).
ועכשיו, לגן העדן שהתגלה כ-3 קילומטרים מתחת לפני הים מול חופי קוסטה ריקה. מדובר בארץ תמנונים סודית בעומק של כ-2,800 מטרים ובה ארבעה מיני תמנונים חדשים.
על בית הגידול הנדיר שבו האימהות שומרות מקרוב על הצאצאים, והתגלה רק בשנה שעברה, סיפרנו לכם כאן לראשונה במבזק החדשות הטובות לפני כחצי שנה. אלא שגן העדן הזה לא מפסיק לספק חדשות טובות.
3 צפייה בגלריה
תמנון מול חופי קוסטה ריקה
תמנון מול חופי קוסטה ריקה
תמנון מול חופי קוסטה ריקה
(צילום: Schmidt Ocean Institute)
מדובר במספר כה גדול ומגוון של תמנונים, עד שמדענים זיהו לאחרונה, בעזרת מצלמה תת ימית שהופעלה מרחוק, ארבעה מינים שלא היו ידועים למדע - מגוון ביולוגי ייחודי למדי. בית הגידול הזה מיוחד מסיבה נוספת, ואולי בגינה מתקבצים התמנונים סביבו: טמפרטורת המים. דיוק מושלם שנע בין קור האוקיינוס בעומקים הללו לבין הרי ים וולקנים - ומאפשרים קינון וטיפול בצאצאים.
ולסיום, למי שהתגעגע לקצת קור ושלג – שימו לב למזג האוויר הקפוא הזה בקנדה, שהופך מים רותחים לאדים באוויר שנראים כמו עשן, וביצה שקפאה באוויר רגע לפני שהפכה לחביתה.
3 צפייה בגלריה
הביצה שקפאה
הביצה שקפאה
הביצה שקפאה
(צילום: רויטרס)
בסרטון משעשע נראית ההשפעה של הקור הקיצוני, שמגיע בעקבות מערבולת קוטב שגורמת לטמפרטורות לצנוח, בסרטונים האלה ל-34 ו-40 מעלות צלזיוס מתחת לאפס, על פעילויות יום יומיות – כמו אכילת נודלס או שימוש בנייר טואלט.