אמש (מוצאי שבת) הופסק לכ-25 דקות משחק הכדורגל בין גרמניה לדנמרק בשמינית גמר היורו, בשל סופה של כדורי ברד גדולים וברקים. בריאיון ל-ynet הסביר פרופ' קולין פרייס, ראש בית הספר ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב, כי לא מדובר בתופעה נדירה ביבשת אירופה. "באירופה בקיץ יש סופות ברקים, יש גשם כבד", הוא אמר. "לעומת ישראל, שכולם פה יודעים שהברקים שלנו באים רק בחורף, ברוב העולם זה בקיץ".
שיחה עם פרופ' קולין פרייס על מזג האוויר המשוגע בגרמניה
(צילום: אורי דוידוביץ)

פרופ' פרייס אמר כי ייתכן שנראה מחזות דומים בהמשך הטורניר, שצפוי להסתיים באמצע החודש. "באירופה אפשר לצפות לעוד סופות כאלה בכל יבשת אירופה", הוא אמר. "הסופה הזאת היא אולי קיצונית במיוחד, אבל לא יוצאת דופן. תמיד יש סופות כאלה בקיץ עם ברד, עם ברקים, עם רוחות חזקות"
עם זאת, יש משהו מטריד בסופות שפוקדמות את אירופה. "הסופות תמיד יהיו והיו, אבל העוצמה של הסופות אולי זה כן קשור להתחממות, בגלל החום ולחות בתוך האטמוספרה, אבל גם סופה רגילה מסוכנת", אמר פרופ' פרייס. "בעיקר הסכנה פה זה מהברקים, שזו המומחיות שלי".
1 צפייה בגלריה
הסופה בזמן המשחק בדורטמונד
הסופה בזמן המשחק בדורטמונד
הסופה בזמן המשחק בדורטמונד
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
הוא אמר כי ניתן לחזות אם צפוי גשם במועד מסוים, כמו בזמן משחק כדורגל. "יש לנו כלים היום שאפשר לדעת שעה שעתיים לפני, לפי התצפיות, המכ"ם, רשתות של ברקים, אבל גם מודלים שנותנים תחזית למחר-מחרתיים, והם נתנו את החיזוי כבר שלשום, שהולך להיות סיכוי מאוד גבוה לסופות ברקים באזור של המשחק", אמר פרופ' פרייס. "אז הם היו צריכים לקחת את זה בחשבון. יש ניסיון מהעבר של משחקי כדורגל, באפריקה ובאוסטרליה, ששחקנים נפגעו ממכת ברק אחת - שבעה, שמונה שחקנים נפגעו, לא מתו, אבל נפגעו מהברקים".
על הגשמים הצפויים בהמשך היורו, אמר פרופ' פרייס: "אז החיזוי הכי מדויק, כמובן, זה ליום אחד או למחר. אני סומך על הגרמנים שהשירות המטאורולוגי שלהם, שהם יודעים מה הם עושים שם", הוא אמר. "אז אם יש חיזוי, הם מודיעים למארגנים, אבל כדאי לקחת את זה ברצינות, במיוחד כשיש עשרות אלפי אנשים באצטדיון, וקשה מאוד לפנות אותם בחצי שעה".