מבזק חדשות טובות
(צילום: נויל האריס)


מה קורה באזור שאף אחד לא מגיע אליו במפרץ מקסיקו? דיונון ענק נצפה רק לעיתים נדירות בסביבתו הטבעית. בצילומים ראשונים מסוגם, מדענים תפסו אותו בזמן ציד – וחשפו לראשונה כיצד החיות המפלצתיות האלה עוקבות אחר הטרף שלהן ואוכלות אותו.
בזכות מצלמה רובוטית, שמגיעה לעומק של כמה קילומטרים מתחת לפני הים, אנחנו נחשפים לרגעים המופלאים של הטבע. צוות חוקרים בראשות הביולוג הימי נתן רובינסון מספרד, הצליחו ליצור אינטראקציה עם הדיונון מבלי להבהיל אותו.
3 צפייה בגלריה
הדיונון הענק בפעולה
הדיונון הענק בפעולה
הדיונון הענק בפעולה
(צילום: Robinson et al., Deep Sea Res. Part I Oceanogr. Res. Pap., 2021, מתוך המחקר)
עיני הדיונונים מותאמות לראות אור כחול באורך גל קצר. החוקרים השתמשו באור אדום עם אורך גל ארוך – וזה עבד - ביחד עם פיתיון ענק שהכינו. בעומק של עד 950 מטרים במפרץ מקסיקו הם הצליחו לתעד כמה מפגשים עם דיונוני ענק לאורך השנים, אלא שהתנהגות הדיונון בעת הארוחה, הנחשפת כאן, היא המרתקת ביותר. היא מלמדת אותנו שהדיונון עקב אחר הטרף במשך כ-6 דקות. החוקרים הסיקו כי הוא ציד פעיל ומתוחכם, ולא כפי ששיערו קודם לכן.
וממעמקי הים, אל מאדים. חשבתם פעם האם יש רוח על כוכב הלכת האדום? גלים כחולים שנראים בתמונות החדשות של נאס"א, חושפים למעשה את הדרך שבה הרוח נושבת שם.
הדבר מאפשר למדענים להדגיש את הניגודיות על פני השטח של מאדים, ומסייע להבין תהליכים גיאולוגיים ואטמוספריים.
3 צפייה בגלריה
מאדים בצבעים
מאדים בצבעים
מאדים בצבעים
(צילום: נאס"א)
הגשושית MRO, שנשלחה לחקור את כוכב הלכת מאדים ב-2005, צילמה כאן את אחד המכתשים על כוכב הלכת השכן, ברזולוציה מרהיבה שחושפת בפנינו גבעות, תלוליות וגלים חוליים גדולים, הנובעים מרוח חזקה. הצבעים השונים והגודל על פני הקרקע מסמלים עבור החוקרים לאיזה כיוון נשבה הרוח.
ולסיום, שיניים בנות 6 מיליון שנה עשויות להיות שייכות למין הפנדה האחרון שנראה באירופה, והחוקרים נרגשים. כן, גילוי זן חדש של פנדה נחשף על ידי מדענים בבולגריה – באמצעות מאובני שיניים.
התגלית מספקת עדות חדשה לקרוב משפחה של הפנדה הענקית המודרנית. החוקרים מבהירים כי לא מדובר באב קדמון ישיר של הפנדה שאנחנו מכירים היום, אבל הוא כן "קרוב שלו", מה שריגש מאוד את החוקרים.
3 צפייה בגלריה
הפנדה הקדומה
הפנדה הקדומה
הפנדה הקדומה
(איור: וליזר סימאונובסקי (שיקגו), מתוך המחקר)
השיניים שנמצאו כבר בשנות ה-70 היו בגוון שחור, מה שמעיד על כך שהפנדה הקדומה חיה באזורים מיוערים ובסביבת ביצות, בתקופת המיוקן - לפני מיליוני שנים. מאז ועד לפרסום המחקר - מדענים חקרו את השיניים והצליחו עתה לשייך אותן לפנדה הקדומה. הרבה אנחנו עדיין לא יודעים על בעל החיים הקדום, וייתכן שלא נדע לעולם, אבל מה שכן יצא מ-40 שנות מחקר, הוא הגילוי הזה וגם העובדה שהפנדה הזאת אמנם הייתה צמחונית, אבל היא לא אכלה במבוק – צמח נדיר עד לא קיים בבולגריה של אותה התקופה. אז למה בניגוד לפנדות המודרניות היא לא שרדה? בעל החיים הזה נכחד כנראה כתוצאה משינויי אקלים באירופה באותן השנים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי