ניצה דורסת צוצלת
(קרדיט: דנה טבצ׳ניק, החברה להגנת הטבע)


באחד הבקרים בשבוע שעבר דנה טבצ׳ניק מהחברה להגנת הטבע, הייתה במטבח ביתה שבלב תל אביב והביטה החוצה. לפתע היא הבחינה במראה בלתי שיגרתי – נץ אוחז בצוצלת, שבהמשך התברר כניצה.
"בדרך כלל אני רגילה לראות בולבולים, צופיות, דררות, פשושים, דרורים, עורבנים ועורבים. זה 'הקהל' הרגיל שלנו, אבל פתאום ראיתי ציפור גדולה שעוד לא יצא לי לראות בעיר, והיא החזיקה טרף שהיה לי קשה לזהות בהתחלה. שלפתי את הטלפון, צילמתי בזריזות לפני שהעוף הדורס התעופף משם ושלחתי את הסרטון ליצחק כהן, מיחידת סקרי טבע עירוניים שלנו. הוא זיהה מיד שמדובר בנץ שהגיע לבקר, ועל הדרך תפס לו צוצלת וטרף אותה. אני שמחה שהצלחתי לתעד את האירוע הזה, שממחיש לכולנו שהטבע וחיות הבר לא עוצרות בגבולות העיר, לכן חשוב לשמור עליו לא פחות מהשטחים הפתוחים", היא אומרת.
2 צפייה בגלריה
ניצה מצויה עם צוצלת
ניצה מצויה עם צוצלת
ניצה מצויה עם צוצלת
(צילום: דנה טבצ׳ניק, החברה להגנת הטבע )
עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, הוסיף כי מדובר בתיעוד יוצא דופן של צוצלת שנדרסה על ידי ניצה מצויה. "בשנים האחרונות, אנחנו רואים יותר ויותר תצפיות ודיווחים על ניצים מצויים שמבלים את החורף בסביבה העירונית. יש שפע של מיני עופות שהתרגלו לחיים בסביבה הבנויה, הצוצלת היא אחת הדוגמאות הקלאסיות. זהו מין שמוצאו מאפריקה, שברח ככל הנראה מכלובים במסגדים והובא לארץ ע"י עולי רגל ממצרים וכבר מעל 200 שנה הוא חלק מהסביבה שלנו. היא שוקלת כ-60-70 גרם ומדובר בארוחה דשנה עבור ניצה מצויה, שמסוגלת לדרוס טרף מאוד גדול יחסית בזכות האגרסיביות הרבה שלהם. אנחנו רואים בסרטון את ההמראה של הניצה למקום שקט בו תוכל לאכול אותה, ללא הפרעות של עורבים, למשל".
הנץ המצוי הוא דורס קטן, ארך זנב וקצר כנפיים, המותאם לציד ציפורים בסבכי יער וחורש. בשדה נצפה בדרך כלל בתעופה ונדיר לראותו בעמידה.
2 צפייה בגלריה
ניצה מצויה עם צוצלת
ניצה מצויה עם צוצלת
(צילום: דנה טבצ׳ניק, החברה להגנת הטבע )
בזמן מנוחה הנץ המצוי עומד, בדרך כלל, במרכז נוף העץ, לא בנקודה בולטת וגם צבעיו "מצניעים" אותו בין הענפים. בתעופה הצללית יחודית, עם כנפיים רחבות, מעוגלות ובעלות קצוות קהים, זנב ארוך וצר וראש מעוגל (נראה כמו "פטרייה מעופפת").
הזכר קטן באופן ניכר והוא גם צבעוני יותר - החלקים העליונים שלו אפורים-כחלחלים ואילו החלקים התחתונים לבנים ומפוספסים לרוחב בפסים עדינים בצבע אדום חלודי. הלחי אדמדמה והעין צהובה. הנקבה גדולה ב-25% מהזכר, כבדה יותר ומעופה יציב וחזק יותר. החלקים העליונים שלה בצבע אפור-פחם,החלקים התחתונים לבנים ומפוספסים בפסי רוחב שחורים, דקים. מעל לעין הצהובה פס גבה לבן בולט. הנץ המצוי נוהג לעוף בגובה נמוך מעל ובין עצים ושיחים, ולהפתיע ציפורים מטווח קרוב.